Val av kamera

#1 - 1 oktober 2006 16:47
Jag har tagit lite foton av akvariet med min digikamera, men dessa har bara blivit mörka och suddiga. Ibland kan jag ha tur och få till några bra bilder, men då har jag suttit och knäppt i flere timmar. Så, eftersom julen närmar sig så småningom har jag tänkt önska mig en ny kamera till julklapp. har ni några förslag, egna erfarenheter osv, skulle jag bli glad om ni delade med er av dessa :D kameran får inte vara så himla dyr, under 5000 kr gärna, annars hämtar nog tomten inget till mig ;)
Så, jag är öppen för förslag, behöver även kameran till att fota andra djur i rörelse,och det är då min kamera tar suddiga bilder. Inget vidare när man ska fota simmande fiskar :/

(för tillfället har jag en Sony Cyber-Shot 5.1 megapixel 3x smart zoom. Kostade som ny 6000 kr).
admin
Christian Alfredsson
#2 - 2 oktober 2006 18:30
Det bästa tipset jag har är att du väljer en spegelreflexkamera. Digital systemkamera är annat annat namn. De hänger med i svängarna när man ska fota fisk.

Länkar till en Canon och en Nikon

Canon: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=400D1855
Nikon: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D80

Som du ser hamnar du över med ett par tusen men jag hade väntat och sparat pengar. Skillnaden är enorm när du ska fota fiskar.
#3 - 2 oktober 2006 19:51
Håller med i det Christian säger. Eftersom de modeller som Christian länkar är helt nya så vill jag passa på att tipsa om de utgående modellerna som nu säljs till bra priser.

Canon 350D + Optik 18-55mm + 1GB minne + väska för 6995:-
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010079769

Nikon D70s + Nikkor 18-70mm + 1 GB minne + väska för 8595:-
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096683
#4 - 2 oktober 2006 20:01
Pentax ist dl och K110D är mycket prisvärda och bra alternativ.
K 100D och K10D är de nya modellerna med bildstabilisator.
Det finns många begagnade objektiv till dessa modeller
#5 - 2 oktober 2006 20:04
Oh så fina kameror! [:P] Jämfört med min nuvarande kamera så är dessa riktiga juveler..
Går dessa kameror även bra att fota andra saker och djur i rörelse?
Brukar även fota hästarna när jag är i stallet, och så tycker jag om att fota min hund. Fast det brukar aldrig bli nåt vidare, eftersom min kamera är så långsam :(
Finns dessa kameror som ni länkade till även att få tag på i finland, och har Sony system digital kameror?

Usch vad mycket frågor jag har [:o]
#6 - 2 oktober 2006 20:22
De finns säkert att få tag på i Finland.
De passar för alla sorts fotografering, rörlig som orörlig.
Systemkamerorna är särskilt lämpliga eftersom det är en väldigt liten fördröjning mellan avtryck och bild, och man ser exakt vad som kommer med på bilden.
Man får också en bättre bildkvalitet pga en större bildsensor.
#7 - 3 oktober 2006 05:08
Tro nu inte bara att en spegelreflexkamera löser alla problem, utan ljus kommer det fortfarande att bli mörka suddiga bilder med en sådan också även om förutsättningarna att lyckas ändå är något bättre än med en enklare kamera.

Det viktigaste vid akvariefotografering enligt min mening är:
1. Tålamod/kunskap hos fotografen
2. Ljus
3. Inställningsmöjligheter på kameran
4. Typ av kamera (kompakt/spegelreflex)

Ljus är klart mycket viktigare än vilken kamera du väljer. En kamera som har möjlighet att koppla in en extern blixt är ett stort plus eftersom det innebär att man kan få blixtljuset uppifrån istället för rakt framifrån som det blir med den inbyggda blixten. Ljus uppifrån ger mer naturligt ljus jämfört med blixt framifrån som ofta resulterar i "platta" bilder med blixtreflexer i glaset. Spegelreflexkameror brukar oftast(alltid?) ha möjlighet att koppla in extern blixt men det finns även enklare kompaktkameror som har möjlighet till det.

Angående frågan om Sony har systemkameror så har de just precis i dagarna kommit med en ny som heter: Sony DSLR-A100
admin
Christian Alfredsson
#8 - 3 oktober 2006 05:17
Min dotter rider så det funkar att fota hästar. Även om hon inte har fått upp farten riktigt än.
#9 - 3 oktober 2006 06:26
Jag väntar med spänning på att min beställda kamerautrustning ska komma.
Inhandlade följande som jag hoppas ska hjälpa mig få bra bilder:
Canon EOS 400D
Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di
Falcon Eye IR-sändare FE TR-1 för studioblixt
Soligor DG-420 Z till Canon (stöder E-TTL)
SanDisk CompactFlash 1GB Extreme III, 20MB/s (132x hastighet). Typ I
Fjärrutlösare
#10 - 3 oktober 2006 06:31
Oh så fina kameror! [:P] Jämfört med min nuvarande kamera så är dessa riktiga juveler..

Går dessa kameror även bra att fota andra saker och djur i rörelse?

Brukar även fota hästarna när jag är i stallet, och så tycker jag om att fota min hund. Fast det brukar aldrig bli nåt vidare, eftersom min kamera är så långsam :(

Finns dessa kameror som ni länkade till även att få tag på i finland, och har Sony system digital kameror?

Usch vad mycket frågor jag har [:o]

kolla in cyberphoto.se alt. cyberphoto.fi

lycka till :)
#11 - 3 oktober 2006 08:48
Jag var på diskusmässa i helgen och fotograferade med kompaktkameran eftersom jag inte orkade släpa med mig systemkameran. Jag blev postivt överaskad igår när jag kollade igenom bilderna, visst det var ju inte samma kvalitet som med systemkameran men helt okej tycker jag.
Jag har en modell utan manuella inställningsmöjligheter så jag ställde den på "sportprogram" som är anpassat för att fotografera snabba rörelser utan blixt. Kameran kompenserar då med ett högre ISO-tal som ger lite brusigare bilder. Den största nackdelen med kompaktkamera är att det i jämförelse med en systemkamera hinner gå en evighet mellan att man trycker ner avtryckaren och att bildes tas. Men tröga diskusar funkar bra ;)
#12 - 3 oktober 2006 09:50
Om man köper en systemkamera för att fota t ex fisk på nära håll så brukar det behövas ett annat objektiv också, ett makro. Men det är just foto på nära håll på små filurer det gäller.
Precis som Erland skriver lite längre upp så löser inte kameran alla problem själv.
#13 - 20 oktober 2006 23:21
Hoppar på din tråd albino myra..hoppas att det inte gör nåt?

det lutar åt en canon 400d senare i höst, troligen ett kit paket med ett typ18-55 mm objektiv.

vill ju gärna fota fisk oxå. jag undrar vilket macroobjektiv jag skall köpa oxå?
max 4000:- får det kosta (om det finns).

Någon som kan tipsa?
#14 - 21 oktober 2006 14:59
vigga skrev:
Hoppar på din tråd albino myra..hoppas att det inte gör nåt?

det lutar åt en canon 400d senare i höst, troligen ett kit paket med ett typ18-55 mm objektiv.

vill ju gärna fota fisk oxå. jag undrar vilket macroobjektiv jag skall köpa oxå?

max 4000:- får det kosta (om det finns).

Någon som kan tipsa?

Finns ganska gott om begagnat. Med lite tålamod kan man göra fynd på Tradera eller blocket.
De så kallade piratoptikerna ligger bra framme vad gäller skärpan på denna typ av optik. Tamron har ett bra 90/2,8 macro. Eller tokina 100/2,8. Sigma finns också, ingen större skillnad mellan fabrikat men bästa framtidsäkerhet är det med en originaloptik. En beg originaloptik är i regel en bättre investering än en ny pirat.

Fast själv plåtar jag knappt några akvariefiskar. Finns så många andra som kan och gör det bra så varför bemöda sig? Bilderna ser ju mestadels lika ut iallafall. Plåtar ju en hel del annat istället. Blir mycket fiskebilder och natur i fjällen för min del.

Har ett tokina 90mm macro utan af till nikon som är väldigt skarpt, men ger tyvärr en hel del ströljus eller slöjning av bilden i motljus. Inte så trevligt, nikkor original ska vara bättre där. Fast det kvittar ju helt om man plåtar inomhus utan den besvärliga solen.

Annons