jag gissar att vattnet går nerifrån o upp precis som i prof 3 som jag har. Isåfall skulle jag haft ett mekaniskt filter först dvs i den nedersta, och i den översta ett biofilter.
Så i den första korgen en tunn blå filtersvamp o sen eheim mechpro
Sen i den översta o alltså sista korgen eheim substrat PRO.. O sen om det finns plats efter detta bara en tunn vit filtervadd som funkar åter som ett finmekaniskt slutfilter. Denna vita filtermatta skall du byta ofta eller göra rent så ofta du orkar.
Substrat PRO skall du i princip "aldrig" röra.., i den första kammaren, där jag föreslog mechpro kan man tänka sig även biomech..som är en kombination av mekanisk o biologisk filtrering. Isåfall bör den definitivt föregås av en blå filtersvamp som du så ofta du orkar gör rent. Biomech skall göras rent lite oftare än substrat Pro dock så sällan som möjligt o då bara en trededel åt gången.
I mitt prof 3 är ordningen denna:
Blå svamp, mechpro, biomech, substrat pro, vit filtersvamp
Vattnet går precis som du nämner nerifrån och upp.
Intressant att höra dina tankegångar. Jag får ta och läsa på mig vad gäller mechpro,substrat pro och biopro. Har inte riktigt koll på detta.
Angående den blå filtermattan, ska man köra en grov typ PPI 10 då? Det medföljer ju en grov blå matta som jag använder idag men då ligger den över makaronerna i understa korgen. Kanske ska lägga den i botten istället?
Den tunna vita filtervadden i slutet har jag testat och jag tycker den blir igensatt så himla fort så den kommer jag iaf att skippa.
Frågan kanske är amatörmässig med vad blir skillnaden att köra substrat PRO istället för biobollar?