val av filter till 240 l

#1 - 8 november 2005 12:24
Har precis beställt ett 240 liters akvarium till mina två slöjstjärtar och har lite funderingar. Det blir nog antagligen ett sällskapsakvarium, om jag kan hitta några andra fiskar som går ihop med mina slöjjisar vill säga. Annars kör jag slöjstjärt rätt igenom.

Nu till frågan:
Vad kan ni ge för rekommendationer på filter till det här karet?
Har varit lite inne på ytterfilter, men då prisskillnaderna är så stora, lutar det nog mer åt ett innerfilter ändå... det viktigaste är att det går tyst och att det har tillräcklig kapacitet att ta hand om all skit som mina små vänner lyckas producera :rolleyes:

MVH //Elina
#2 - 8 november 2005 12:48
Jag skulle nog vilja säga att ett ytterfilter är mer rätt till ett sånt akvarie. Framförallt för att slöjstjärtar skitar ner riktigt ordentligt. Och då är det bra med mycket bakterier som kan bryta ner skiten. Samt så behöver du inte rengöra ett ytterfilter så ofta. Jag sköljer bara av filtermattorna som är i mina filter var 3:e månad. Övrigt filtermaterial gör jag inget med.

Kan föreslå att du tittar på Fluval 304 och 404. Där får du med allt du behöver i paketet. Kanske att du behöver ett strilrör om du köper Fluval 404. Men, det kostar inte många kronor. Men iaf... Jag tycker att Fluval är ett prisvärt filter.
#3 - 8 november 2005 13:45
Okej, du tycker att det är värt att lägga ner dom där extra hundralapparna alltså...? Hmm... får väl ta mig en funderare då... Är det krångligt att förstå sig på ytterfilter? Jag har aldrig varit i kontakt med ngt, i det akvarium jag har nu sitter bara ett litet innerfilter...

Har du någon erfarenhet av fluval 304? Är det tyst?
#4 - 8 november 2005 13:52
Såg precis att de har sänkt priset på Fluval 404 på www.pwss.se till 1100:- Själv gav jag 1600:- när jag köpte mitt :)

Jag har erfarenhet av Fluval 204 och 404. 204 låter precis inget. 404:an låter en aning. Dock inte mycket enligt mig.

Sedan att få ihop det är inte heller så krångligt. Du får med en manual där du läser steg för steg. 204:an var mitt första ytterfilter. Tycker det gick smidigt. Manualen är på engelska.
#5 - 8 november 2005 14:44
oj shit... engelska är väl inte min starka sida... Men jag har iofs en kompis som nyss kom hem från london, där hon har varit och jobbat ett år. Hon borde ju kunna förstå :)
Vet du om dom har några av dessa filter i nån av djuraffärerna här i stan (jag är också från Linköping)?
#6 - 8 november 2005 15:09
[QUOTE=Elina]oj shit... engelska är väl inte min starka sida... Men jag har iofs en kompis som nyss kom hem från london, där hon har varit och jobbat ett år. Hon borde ju kunna förstå :)
Vet du om dom har några av dessa filter i nån av djuraffärerna här i stan (jag är också från Linköping)?[/QUOTE]

Ahh... Såg det att du också är härifrån.
Jag köpte mitt 404 på Djurmagasinet (Tornby) för 1600:- Fast det gjorde jag för att jag inte orkade vänta på leverans :) Annars så hade jag beställt.
#7 - 8 november 2005 15:44
Okej! Jo, dom har ju ganska mycket, men jag tycker ändå dom verkar kunna mer på fyra tassar... Men jag ska åka dit och slå ett kik! :D
Tack för alla bra svar! :)
#8 - 8 november 2005 16:15
[QUOTE=Elina]Har precis beställt ett 240 liters akvarium till mina två slöjstjärtar och har lite funderingar. Det blir nog antagligen ett sällskapsakvarium, om jag kan hitta några andra fiskar som går ihop med mina slöjjisar vill säga. Annars kör jag slöjstjärt rätt igenom.Ja köpt ett innerfilter typ eheim 2252 eller liknande lätt att rengöra och inget krångel... för det är ju alltid en risk att leda vattnet ut ur akvariet med ett ytterfilter!:)
#9 - 8 november 2005 16:50
det var dyra ytterfilter!
köpte precis min fluval 304 för 715kr..
#10 - 8 november 2005 18:59
[QUOTE=fredcoca]det var dyra ytterfilter!
köpte precis min fluval 304 för 715kr..[/QUOTE]vart då??? kostar annars 1300-1400 i handeln
#11 - 8 november 2005 20:12
I götet skulle jag tro, här är allt så bra!
Nej men ärligt, det kostar 715 på herkules zoo iaf
#12 - 9 november 2005 07:21
greken - Fan vad billigt! Det blir en tripp till göteborg då! Nävars, bensinkostnaden skulle göra att det inte blir nåt billigare...

sunkan_aspidoras - Ja, jag tycker också att det känns tryggare med innerfilter på det sättet att vattnet stannar kvar i akvariet. Ska slå ett kik på eheim! Tack för tipset! :)
#13 - 9 november 2005 09:00
Tycker inte att du ska känna det otryggt att det skulle börja och suga ur vattnet ur akvariet. Då har du max otur. Tycker att du ska se till att få så mycket filtervolym som möjligt. Speciellt med tanke på att Slöjstjärtarna lämnar en hel del efter sig :)
#14 - 9 november 2005 11:07
Ja, det är väl det som maler i bakhuvvet... att det sägs att det behövs så stort filter till slöjstjärtar... Men samtidigt så har jag haft mina två i ett litet 45-liters med bara ett litet innerfilter (vilket jag visserligen fått göra rent varannan vecka) i snart ett år utan problem med nitrit och sånna otrevligheter. Så jag vet inte hur kinkigt det är... Men det är klart, det vore ju skönt att slippa göra rent filtret så ofta, plus att jag ju vill ge mina fiskar så bra miljö som möjligt.

Gud vad svårt det är med sånt här! :confused:
#15 - 9 november 2005 11:32
Jag ringde bara till herkules de skickade ett filter utan problem. så egentligen fick jag ge 830 med frakten. Men det är ändå ca 300 spänn billigare än lokala zooaffärer.
#16 - 9 november 2005 12:15
[QUOTE=fredcoca]Jag ringde bara till herkules de skickade ett filter utan problem. så egentligen fick jag ge 830 med frakten. Men det är ändå ca 300 spänn billigare än lokala zooaffärer.[/QUOTE]

Okej, det kostar inte mer att skicka det alltså? Trodde det var svindyrt, typ 300 spänn! Kanske är värt att ha i åtanke sen när jag har kollat ut ett filter jag vill ha...

Är det nån som kan mycket om ytterfilter? Är den filtermassan som följer med vid köpet bra? Eller måste man komplettera?
#17 - 9 november 2005 12:47
[QUOTE=Elina]Ja, det är väl det som maler i bakhuvvet... att det sägs att det behövs så stort filter till slöjstjärtar... Men samtidigt så har jag haft mina två i ett litet 45-liters med bara ett litet innerfilter (vilket jag visserligen fått göra rent varannan vecka) i snart ett år utan problem med nitrit och sånna otrevligheter. Så jag vet inte hur kinkigt det är... Men det är klart, det vore ju skönt att slippa göra rent filtret så ofta, plus att jag ju vill ge mina fiskar så bra miljö som möjligt.

Gud vad svårt det är med sånt här! :confused:[/QUOTE]

Visserligen så nu när du säger det (igen) så är det ju bara två stycken du har. Så det funkar nog bra med ett bra innerfilter också.

Once you've gone ytterfilter, you never turn back :D
#18 - 9 november 2005 14:13
Jo, men det lär ju visserligen bli fler firrar, även om det inte säkert blir fler slöjstjärtar. Det kanske är bättre att satsa på ett ytterfilter ändå då... Kan höra lite vad dom säger i de olika djuraffärerna, men det blir man väl antagligen inte särskilt hjälpt av =/
Jag litar betydligt mer på ert omdöme här på zoopet! :)
#19 - 9 november 2005 15:16
[QUOTE=Elina]Jo, men det lär ju visserligen bli fler firrar, även om det inte säkert blir fler slöjstjärtar. Det kanske är bättre att satsa på ett ytterfilter ändå då... Kan höra lite vad dom säger i de olika djuraffärerna, men det blir man väl antagligen inte särskilt hjälpt av =/
Jag litar betydligt mer på ert omdöme här på zoopet! :)[/QUOTE]

Gå till Fyra Tassar om du vill ha bra information. Där är de kunniga och de tar alltid god tid på sig för kunden. Samt att de vågar erkänna när det är något de inte kan. Vilket jag tycker är en riktigt bra egenskap hos en säljare.

Men, där har jag spenderat en hel del tid totalt :D
#20 - 9 november 2005 15:24
Ja, jag tycker också att de verkar seriösast där :) Jag ringde dit och frågade vad jag skulle göra när min ena fisk blev sjuk, och de hjälpte mig med vattentest och goda råd och ringde till och med hem till en som hade semester för att han var mest kunnig. På djurmagasinet har dom alltid varit trevliga, men dom verkar inte veta så mycket, till skillnad från dom gamla rävarna på fyra tassar :D
#21 - 9 november 2005 15:30
Håller med dig fullständigt.

Annons