Val av filter matrial

#1 - 4 januari 2008 18:29
Hej.
Tänkte köpa[SIZE=2] AM-Top Ytterfilter - 1200 l/t till mitt malawi kar på 320L.
Men det krångliga är vad man ska ha för material i pumpen pumpen rymmer 7.5 Liter filter material.
Frågade i djur affären och hon rekommenderade att ha i kol och några makaroner:confused: i pumpen.
Så min fråga är vad ska jag fylla pumpen med?
Helst produkt namn :) för det finns ju massa olika tillverkare :P
Hur ofta byter man ut dom olika sakerna ska man köpa stor pack eller det som åtgår.
Hoppas ni kan hjälpa mig :D

http://www.akvarieshopen.com/amtop-ytterfilter-1200-p-31.html <pumpen
//// Patrik
[/SIZE]
#2 - 4 januari 2008 22:09
Skippa Kol de ska du ha om du medicinerat o vill filtrera bort medicinen eller andra kemikalier. samt Kol blir mättat o då måste du byta ut de innan de släpper ut alla gifter igen vilket är ett mindre roligt jobb i ett ytterfiler.

Själv kör jag bara med Blå filter matta och Bio bollar till mina Malawi men makaroner är också ett bra val.
själv föredrar jag bio bollar lättare o rengöra om man vill.

Dock tycker ja att den Pumpen du tittar på e lite för klen för Malawi så vidare du inte ska kompetera med cirkulations pumpar
#3 - 5 januari 2008 11:38
Biobollar

Är biobollar och Fluvals biomax samma sak men i olika utföranden.
#4 - 5 januari 2008 11:49
RoBo skrev:
Är biobollar och Fluvals biomax samma sak men i olika utföranden.
nej biomax är porösa keramiska ringar (makaroner) medans biobollar är plastbollar med en stor fästyta för bakterier!
#5 - 5 januari 2008 12:51
Skillnad

Vad är då skillnaden på det Fluval kallar förfilter och biomax ?
#6 - 5 januari 2008 14:39
RoBo skrev:
Vad är då skillnaden på det Fluval kallar förfilter och biomax ?
förfiltermakaronerna är hårda och ganska släta och ska vara det som vattnet först grovfiltreras igenom medans biomax är väldigt porös och ska vara det sista som vattnet filtreras igenom, skulle det ligga först i filtret skulle de små porerna täppas igen direkt och tappa sin funktion som biologiskt filtersubstrat och istället bara funka mekaniskt!
#7 - 5 januari 2008 20:16
mayday skrev:
Skippa Kol de ska du ha om du medicinerat o vill filtrera bort medicinen eller andra kemikalier. samt Kol blir mättat o då måste du byta ut de innan de släpper ut alla gifter igen vilket är ett mindre roligt jobb i ett ytterfiler.

Själv kör jag bara med Blå filter matta och Bio bollar till mina Malawi men makaroner är också ett bra val.

själv föredrar jag bio bollar lättare o rengöra om man vill.

Dock tycker ja att den Pumpen du tittar på e lite för klen för Malawi så vidare du inte ska kompetera med cirkulations pumpar

Hur stor pump borde jag ha ungefär?
#8 - 6 januari 2008 09:17
http://www.vattenliv.nu/ytterfilter808-p-740.html

Där har du ett förbaskat bra filter.
Jag är själv helt nöjd med det...
+ att det är billig, allt ingår, tyst som döden, tappar inte effekt....
Menar 1095:-+frakt är det billigaste jag sätt.

http://www.vattenliv.nu/akvarieytterfiltermeduvc-p-1137.html
Funkar också...jag har bestället ett sådant.
1595:-+frakt för ett förbaskat bra ytterfilter med bra snurr o dessutom uvc:D
#9 - 6 januari 2008 17:11
Pumpen för 1595:- är frestande gäller att övertala pappa bara :P. Men 2.000L/h är det lagom ? för akvariet är 320L kan man ha för stark pump till malawi? för 2.000L/h känns mycket ^^,
#10 - 6 januari 2008 19:43
Till malawi kan man ha en bra fart på vattnet.
Kör du med de medföljande strilrören(två) så pumpar den runt cirka 1200-1500l/h...
Precis lagom...skulle du ändå tycka att det var för mycket fart så finns det kranar du kan använda för att sjystera flödet.

Annars är väl 808 ett bra val...dock utan UVC men om du sköter akvariet väl så kommer du klara dig utan uvc.

Annons