Val av färg?

#1 - 16 november 2004 16:39

Hej!. Hade tänkt att måla insidan på min "hemmabyggda" ramp vit så ljuset reflekteras bättre.

Rampen som är 2m x ½m x ½m ska innehålla 9 lysrör så det kommer bli kondens.
Eftersom vattnet kommer sätta sig på rampen för att sedan droppa ner i karet igen. Så antar jag att jag kommer får använda någon slags farg som inte är farlig för akvarievattnet.

Någon som kan något om detta?, Borde väll vara samma slags färg man använder för att måla frigolitbyggen?
#2 - 16 november 2004 16:41
frigolitbyggen lackas efter målning. Så det är inte samma sak..
#3 - 16 november 2004 16:43
Kolla våtrumsfärg. Den brukar finns i vit högglans och tål en hel del fukt. Om den avger några gifter vet jag ej men fråga i färgaffären.
#4 - 16 november 2004 16:50
Ursprungligen skickat av simosaurus

frigolitbyggen lackas efter målning. Så det är inte samma sak..

Ne, då är det ju lack.. men om det är det som behövs så får jag väl göra det....

]Ursprungligen skickat av smulf

Kolla våtrumsfärg. Den brukar finns i vit högglans och tål en hel del fukt. Om den avger några gifter vet jag ej men fråga i färgaffären.

Får ta o fråga den lokala färghandlaren imorn=)
#5 - 16 november 2004 16:58
Hejsan!

Det är iofs. så att tex. Nordsjö Epolan V 2-komp. Epoxi golvlack (som många använder till frigg-bygge) även finns i vitt, och kostnaden blir ca 250 kr för 0,8 liter vilket bör räcka för dig.

EDIT: Poduktlänk: http://www.nordsjo.se/sok.asp?sok=tv%E5komponent#
#6 - 16 november 2004 17:15
Räknar du med att få droppande kondens i lljusrampen måste du ha armarturer som är anpassade för våtytrymmen annars kan rampen bli strömförande(=inte bra).

Jag skulle nog också tänka över eventuell ventilation av rampen (fläkt från dator etc).
#7 - 16 november 2004 17:29

Yep!, kommer att använda glomat kopplingssattser som ska vara "vattentäta"
#8 - 16 november 2004 17:32
Kanske en dum fråga, men hur kan ni få så mycket kondens ?
#9 - 16 november 2004 17:35
En annan sak Thomaslj :-)

Den röda färgen på hygrophila polysperman beror nog inte på kväve brist utan på att det är en "Rosenvig"..
#10 - 16 november 2004 17:36
kondens uppstår när det är märkbar skillnad mellan temperaruren i karet och utanför det... alltså om du har 24 grader i karet och 21 grader i rummet så blir det inte så mycket kondens... men om det är 30 i karet och 18 i rummet, ja då händer det grejjer. precis som med en iskall bira på krogen :) fast tvärt om...
#11 - 16 november 2004 17:46
Ursprungligen skickat av jorgen41

En annan sak Thomaslj :-)

Den röda färgen på hygrophila polysperman beror nog inte på kväve brist utan på att det är en "Rosenvig"..

Syftar du på min blog?
http://thomaslj.blogspot.com/2004/11/kvvebrist.html

Rosenvervig blir väldigt rosa som du ser på bilden vid låga kväve halter.. har haft rosennervig med praktiskt taget vita nerver, samt med nästintill helt röda nerver.

Det är det som är så bra med rosennervig, men ser i föväg när kvävet börjar tryta=)
#12 - 16 november 2004 17:48

Kanske en dum fråga, men hur kan ni få så mycket kondens ?

Jag vet inte om det kommer skapas kondesn i mitt nya kar eftersom jag inte testat det än, men så som jag har det nu så kan det bli vääldigt mycket vatten under ramplocken.

Kan ju bero på att jag har 5 lysrör intryckta i ett akvarie med 40cm djup.. sen får man räkna bort den interna bakrunden med=)
#13 - 16 november 2004 17:52
hmm min "Rosenvig" blir röd utan kväve brist.. Det är ju just därför den varianten heter just "Rosenvig".

ok jag trodde inte ni hadde så stora temp skillnader :-)
#14 - 16 november 2004 17:55

hmm min "Rosenvig" blir röd utan kväve brist..

ok jag trodde inte ni hadde så stora temp skillnader :-)

Jo visst blir den lite lätt rosa utan kvävebrist, speciellt när den inte skuggas.. men nyansen kan variera väldigt beroende på kvävehalterna.

Röda växter brukar i allmänhet få fram sina nyanser vid låga kvävehalter.
#15 - 16 november 2004 17:57
Sant :-)
#16 - 17 november 2004 15:07

Våtrumsfärg innehåller antimögelmedel och går inte använda.

#17 - 17 november 2004 16:39

hmm min "Rosenvig" blir röd utan kväve brist.. Det är ju just därför den varianten heter just "Rosenvig".

Man ser skillnadn ganska rejält=)http://thomaslj.blogspot.com/2004/11/rekvvebrist.html

Annons