Val av dvärgciklid

#1 - 2 september 2003 14:47
Har startat upp mitt 375 för någon vecka sedan och i slutet på denna vecka börjar det bli dax att sätta in lite fisk.
Kommer dock börja med några siameser följt av lite tetror, men så småningom börjar det bli dax för 1-2 arter dvärgciklider.

Som tankarna går nu så lutar det åt Grön Bågciklid. 1+3 verkar vara vad folk rekomenderar.
Vet inte om jag skall nöjja mig med dessa, eller om jag skall våga mig på att införskaffa ytterligare en art.
Vad som känns närmast till hands då är Boliviansk Fjärilsciklid ELLER Kakaduaciklid.

Någon som har erfarenheter av B-Fjärillsciklid, eller Kakaduaciklider.

Har inte SÅ mycket grottor. 4 st för att vara exakt, samt 5st rötter varav några kanske kan ge lite skydd. Kommer även plantera en del växter i dagarna.

Fjärillen behöver väl inga grottor,eller gillardom det lika mycket som Bågfenorna?
#2 - 2 september 2003 17:29
kakduorna gillar grottor..mina "sover" alltid i varsin grotta.. bör nog ha några extra grottor med, för mina flyttar lite ibland...
fjärilarna vet jag inte...
#3 - 2 september 2003 18:03
Tja

Jag har fjäril och kakaduacikilider tillsammans och det funkar skitbra.... Kakaduacikliderna funkar bäst om du har 2-3 honor till en hanne och du ska nog minst ha en grott till varje hona ... Fjärilarna gillar växter med stora blad som dom gärna läger sina ägg på om man nu får dom att leka ,som kanske inte e så lätt alla gånger :) och där är det rätt bra om man har en 4-6 st.....
#4 - 2 september 2003 19:17
carlsberg: Hur stort kar har du dom i?

Är det vanliga eller Bolivianska Fjärilsciklider du har?

Fjärilarna vill inte ha några grottor alltså?

Är inte Kakaduaciklider ytterst kortlivade. Tror det står 9-12 månaders livslängd här på Zoopet!?
#5 - 2 september 2003 19:19
Haräven kollat på Apistogamma agassizii (Regnbågsciklid).

Denna verkar oxå väldigt fin och tycks vara merlånglivad än Kakaduacikliden.

Någon som har erfarenhet av denna dvärgciklid?
#6 - 2 september 2003 19:22
jag har 3 honor till min kakaduahane..han valde en & leka med, de andra är förvisade att bo bakom pumpen..om de vågar sig ut så kommer båda & piskar på dem... så inte alltid så lyckat med flera honor =(
och då är karet ändå 96 cm långt med 6 grottor... (7 med utrymmet bakom pumen...hehe)
#7 - 2 september 2003 19:25
JR: Har du fått dina Kakaduor att leka nån gång? Är de svårlekta av sig?
#8 - 3 september 2003 07:16
Kakaduorna är rätt lättlekta om man matar med svarta mygg och har
torvfiltrerat vatten - bra mycket lättare än t ex kurvciklid..

Jag vill också veta mer om Altispinosan (Boliviansk fjäril) -
är den lika pigg och i beteendet lik den vanliga (ramirzi) ???

Vanliga fjärilar är ju roliga men ack så känsliga, eller???
#9 - 3 september 2003 07:46
jag skulle helt klart ha den bolivianska ävewn om den inte är lika färggrann som ramirezii men istället får du en tåligare, en något större ciklid men inte lika färgrann dessutom lever de längre än ramireziin. Bolivianska fjärilar ska något kallare vatten. Skulle nog satsa på ett harem av tillex agassizii kanske double red eller den blå det finna massor av färgvarianter och om du inte faller för den så finns det nästan lika många sorter som det finns teorier runt akvariehobbyn.
#10 - 3 september 2003 14:15
Dagan: Menar du då ett harem agassizii OCH Bolivianska Fjärilsciklider, eller en av arterna?
#11 - 3 september 2003 15:09
Jag menar ett harem eftersom dvärgciklider, hur fredliga de än är vill ha allt för sig själva som alla fiskar och om man då har många olika sorter så kan de va lite elaka. Hur gärna vill du ha de bolivianska eller de grott ruvande? Mitt råd är att ta en av dem å satsa fullt ut köp ett gäng kanske 5 honor å en hane sen kompletterar du med pansar malar och tetror för då kan du ju få yngel å se hur de försvarar de små mot tetrorna.. mycket roligare än tv iallafall.... hur hade du tänkt inreda akvariet?
#12 - 3 september 2003 15:11
Om man istället skulle satsa på enbart apistogamma. Skulle då denna kombination funka:

1+2 cacatuoides (Kakadua)
1+2 agassizii (Regnbåg)

Karet är som sagt på 375liter och idag finns 4 grottor och 5 rötter. Kommer även vara relativt tätplanterat.

Skulle det funka rent utrymmesmässigt samt socialt (tänker på om dessa arter är väldigt aggresiva eller på annat sätt inte skulle gå ihop).

Har suttit å läst alla inlägg på forumet som handlar om apistogamma (nästan iallafall), och har fattat det så att de flästa arter KAN hållas i par, men bör leva i harem. SAMT att om man har för många honor till varje hane (3-4?) så dödas oftast den svagaste honan!?
#13 - 3 september 2003 15:14
Kanske skall tillägga att de grottor jag har inte är särskillt stora. Tror inte dom rymmer en ciklid på 9cm.
Karvade ut dom ur lavastenar och det var svårt att göra dom större utan att lavastenarna sprack i småbitar...
#14 - 3 september 2003 23:53
Hmm, du har inte funderat på A. Nijsseni? Har 1+2 av denna art i ett relativt litet akvarium för tillfället, och det funkar över förväntan. Visst bråkar honorna en hel del, men med gott om gömställen är det ingen fara. Kan ju vara en idé att ta två jämnstora, så man får någon form av balans.

Det roliga med just Nijsseni är att honorna är så jävla snygga - överträffar nästan hanen. Konstant illgula med starkt markerade svarta fläckar och lysande orange rand på stjärten. En jävligt stor fördel därmed över övriga dvärgciklider, då man ju ofta ska ha flera honor/hane.
#15 - 4 september 2003 00:12
Valentin: Inte så mycket faktiskt, även om jag tyckt att den varit väldigt fin. Är dessutom honrona fina är det ju ett stort plus! Ska man ha 1+2 då som de flästa andra arter!? Hur storablir honorna, hanen blir ju tydligen ca 9cm.
Vad kan du säga mer om dom. Lättskötta? Kortlivade? Snälla mot övriga innevånare?

Vad har du själv för erfarenheter.

Var de svåra att få tag på. Tror inte jag sett den nånstans här i Örebro.
#16 - 4 september 2003 00:40
Måste säga att inga bilder jag sett riktigt gör den rättvisa. Hanen har ett blått skimmer som är fantastiskt snyggt i solljus. Något som är kul är att hanen och honorna ser så olika ut. Honorna är ju illgula, medan hanen är diffust blått skimmrande med gula fenor. Blir en snygg kontrast.

Honorna blir inte mer än 3 cm, och att hanen skulle bli 9 är att ta i. Min är väl 6 kanske, och enligt många källor blir de inte mkt större. De har inte ställt till med några problem alls (torvfiltrerar lite lätt och har mkt växter) än så länge och de enda aggressionerna är de honor emellan. Tror inte de tar någon vidare notis om andra fiskar, såvida de inte är väldigt närbesläktade. Hursomhelst är mina ganska kinkiga med maten, flingfoder är bara att glömma. Artemia funkar bäst, men mygglarver går också an.

Tror inte Nijsseni ska vara så svåra att få tag på, fast de jag köpte var rätt dyra; 250/paret lr så. Men det var de lätt värda.
#17 - 4 september 2003 00:42
Vet du hur länge dom lever, om man måste köpa ett nytt par varje år (som t.ex Kakaduacikliden) eller om dom lever länge?

SÅ dom är svårmatade. Det är ju förståss en klar nackdel :

Vill dom ha grottor,eller räcker det med mycket växter?
#18 - 4 september 2003 11:57
Har ingen aning om hur länge de lever, tyvärr...men vad gäller matningen så tror jag det är väldigt mkt från fisk till fisk. Är de VF och sedan bara fått levande foder så är det klart att det är svårt att vänja dem till flingor. Och observera att det är FRYSTA larver/artemia jag gett dem, så de är inte så pass kräsna att de bara äter sånt som rör på sig.
#19 - 4 september 2003 12:02
Grottor, hrm...honorna har inte brytt sig om grottorna som finns i min burk, men hanen gillar att sova i en av dem.
#20 - 4 september 2003 15:26
Hade nijessi och jag håller med om att de är snygga men om man ska lyckas med lek måste vattnet va extremt surt 5-6 samt med en mjukhet som heter duga de fixar man lättast med att köpa ekbark extrakt i en zoo affär eller lägger i massa döda blad(bok,ek) vilket också ökar deras trivsel eftersom alla apistogrammor lever bland dött växt matriell och där nästan eller mycket lite ljus kommer igenom(därav färgerna) Om ja själv skulle satsa på en dvärg ciklid och inte hållit på med dem förut så skulle jag köpa cacaduides eftersom
1. de är tåliga fast de är kortlivade
2. de finns i massa fina varianter så man kan lätt hitta en favorit
3. de är lätt odlade(om man gör rätt) och då blir livslängden i speciellt relevant om man får egna yngel.
Om man nu skulle ta en annan dvärg ciklid så är det upp till va och en men om du vill se några snygga är det nästan bara att söka på apistogramma på google(annan sökmotor funkar säkert;p) så ser man massa roliga. Om du vill ha en lång livad ciklid satsa på agaszii som bilr runt 10 rätt skötta.
#21 - 4 september 2003 17:33
Kul med lite "apistosnack" för omväxlingens skull.
Om du är ute efter fredliga och relativt lättskötta apistogramma-arter som passar i större sällskapsakvarier, så rekommenderar jag arterna; Ap. Steindachneri, Ap. Caeti, Ap. Resticulosa och Ap. Trifasciata.

Om du är ute efter svåra men relativt fredliga och vackra apistoarter så kan du till exempel testa. Ap. Gibbiceps, Ap. Pertensis, Ap. Uaupesi, Ap. Bitaeniata.

Ap. Cacatuoides som du nämner, är en art som är hyfsat fredlig, men ändå bör den få vara den enda apisto arten i akvariet. Har erfarenheten att den antingen blir dominerad, eller så dominerar den fullständigt.

Grön Bågciklid är mycket aggressiv enligt mina erfarenheter. Svår att hålla med apistogramma arter. Även Nijsseni anses av många vara en mycket aggressiv apistoart (har ingen erfarenhet själv av den)

Mvh/ Per
#22 - 5 september 2003 07:35
Håller med om apistosnack. Vore ju förträffligt om det under
"Amerikanska ciklider" fanns en undertråd med t ex "Dvärgciklider"

Det skulle då vara lättare att leta efter sådant som skrivits förrut och då skull man inte behöva ställa "samma" fråga flera gånger, vilket ju verkar vara en av stötstenarna i forum på zoopet.com.

#23 - 6 september 2003 16:56
Håller med fullständigt.
Om man tittar på en del andra stora akvariefiskforum så finns ofta en avdelning för dvärgciklider. Se på www.simplycichlids.com till exempel.

Mvh/ Per

#24 - 6 september 2003 18:51
har ni nått tips på en väldigt liten apistogramma som inte överstiger 5 cm?

#25 - 7 september 2003 20:26
Hej

Har tittat lite i Cichlid atlasen och sökt på nätet.

Det skulle ju kunna vara någon av de arter som räknas in i "Balzfleck- gruppen". Där det ingår tre ganska kända arter. Möjligtvis kan upp till sju arter totalt räknas till denna grupp.
Karaktäristiskt är småväxthet (3,5-5cm), Smal kropp, färglösa fenor, omvänd sexuell diformism. ( = hanen är mindre än honan).

Ap. Sp. "Chao"
Rio Tocantins.
Honan = 4 cm, Hanen = 3,5 cm

Ap. Sp. "Courtship spot".
Importerades första gången från Manaus 1984!

Ap. Sp. "Tique 1"
Importerad av Römer 1994.

Två andra mycket småväxta arter är A. sp. "Pimentel". (se länk:) http://www.rva.ne.jp/gallery/pimentel.html och A. sp. "Whiteseam". De hör inte till ovannämnda grupp, men de är också mycket småväxta arter.

Sen att hitta dem i någon akvarieaffär i Sverige är nog lika liten chans som att vinna en miljon, tyvärr! :-)

Mvh/ Per
#26 - 8 september 2003 14:25
den var ju riktigt fin trist som bara den att man inte kan hitta den i svergie men miljonvinster sker ju så helt omöjligt är det inte. Du förstår att varför jag undrar så tänker jag köra på så små fiskar som möjligt för att passa mina pygmeusar perfekt men men små fisk är svårare än man trodde.
#27 - 9 september 2003 14:16
Borellin blir inte så stor, den är ganska snygg, väldigt fredlig och oftast rätt lättlekt.
#28 - 9 september 2003 19:07
Jag har haft den tycker den är lite tråkig, det måste inte vara apistogramma bara det är nån intressant liten fisk.
#29 - 9 september 2003 19:09
Jag har haft den tycker den är lite tråkig, det måste inte vara apistogramma bara det är nån intressant liten fisk.
#30 - 10 september 2003 07:12
En art som finns i zooaffärerna, snygg, intressant och lättlekt är bågfenscikliden. Den har ungefär samma beteende som apistos, men kan bli 9 cm (har sett mycket stora på akvarielagret).
#31 - 10 september 2003 18:59
jo de har jag också erfarenheter kul attt du också verkar vara bra intresserad av dem men jag tror att ja ska testa filamentosa eller kanske hmmmm det är så typiskt att sverige är så litet...

Annons