Val av Discus

#1 - 21 augusti 2003 19:26
Jag har tänkt och köpa ett par discus
men vet inte riktigt vilken sort.
Om någon har nåt förslag på en sort som inte
behöver allt för stort akvarium och inte blir för stor
så skulle jag vara tacksam för svar
/Pelle
#2 - 21 augusti 2003 19:56
Vill du inte ha stora fiskar så ska du nte ha Discus, de blir stora. Minimum akvare ska vara på 200liter.
#3 - 21 augusti 2003 20:03
är orolig över mitt discus köp ja me...
Ska jag typ (har inga andra fiskar alls.) ha dem i karantän? eller så bara ha dom typ i ett tomt akvarie först lr ska jag möblera å inreda precis som jag vill sen bara slänga i dem där?
#4 - 21 augusti 2003 20:16
Slan11: har du inte haft diskus innan så prova gärna några veckor utan inredning.. så lär du dig snabbt hur mycket mat som äts vid varje måltid.. normalt är dom ganska hånga på maten direkt när den kommer i men sen kan dom smaska ganska långsamt under förutsättning av att det inte är Krig om maten.. lite städ personal vore också lämpligt.. där har du en bra start..

nu kan du se hur pass mycket "skräp" som blir över och behöver städas bort någerlunda ofta.. sen kan du tänka på inredning från top till tå.. blir säkert snyggt.. lite sparsam på växterna annars kan diskusarna bli lite skygga.. that's it..

Pio:
antal diskus är ganska enkelt 50L ca Per vuxen fisk.. bra riktmärke
arterna har inga direkta kopplingar till storlek. ev att någon art växer Snabbare än andra.. men i slutändan är det nog struntsamma..
#5 - 21 augusti 2003 20:26
antal diskus är ganska enkelt 50L ca Per vuxen fisk.. bra riktmärke

Detta stämmer ganska bra, men 200 liter är minimum storlek tycker jag. Man kan alltså inte ha 1 Discus i ett 50liters akvarum eller två i ett hundra. Höjden på burken är också viktig, minst 45cm. Självklart kan man ha ungfiskar i mindre burkar, då växer de faktiskt bättre.

Har man inga andra fiskar är karantän inte nödvändgt. Håller med om att det är bra att köra i ett kalt akvarie till att börja med. Att de skulle bli skygga av växter har jag aldrig upplevt, kanske har du för stort akvarium då kan de bli lite nervösa. Botten ätare typ pansarmal eller botia är bra att ha, särskillt till ungfisk som man får mata lite oftare.

Ska du köpa ungfiskar, som är mycket billigare än vuxna ska du köpa minst 6st som får para ut. Köp inga dyra lekpar, det finns ingen vettig odlare som säljer sin "guldgruva", vad han än har för ursäkt.

Ta god tid på dig att hitta dina fiskar, det lönar sig i längden. Köp gärna direkt från en odlare, de är mycket kunnigare och hjälpsammare än i de flesta affärer.

Ett ordentligt filter underlättar.

Hoppas du får tag fina firrar.
#6 - 21 augusti 2003 20:38
ok, hadde tänkt köpa 6 st VF Ica Solid Gold, 15 cm stora. 650 kr st.

Vet inte om det är ett klokt val eller inte?
Har ett fluval 404.

Men om jag nu har dem i ett kalt kar till att börja med, hur ska jag då få in inredningen? d tar ju ett tag å få in den, men som sagt man ser ju precis hur mycket man ska mata dem osv osv.
Är Skiiitnervös inför detta.. är ju lite dyrare fiskar man ger sig på.. å ingen försäkring finns där heller om nått skulle gå på tok, så mhm.. *nervös*
#7 - 22 augusti 2003 14:58
Att köpa VF första gången man har Discus är nog inte att rekomendera. Fiskarna får du ha i spannar eller annat akvarium undertiden som du inreder det.

Annons