Vill ha lite råd om val av cirk pump.
Har i en tidigare tråd anget att jag funderar på att ha ett 60l ytterfilter och en cirk pump till det, men hur stor till ett 960l kar?
Skall helst vara reglerbart tryck.
Tänkte ha 4 st utblås i karet.
Beror väl på lite vad du är ute efter. Vill du ha en kraftig pump så köp Eheim, vill du ha en lite klenare pump men mycket billigare så skaffa aquaclear powerhead.
Med "klenare" menar jag inte mängden vatten som cirkulerar utan hur högt den kan pumpa det (/hur stort motstånd den klarar).
ha Discus i karet så inget Malawi blås!! *S*
Därför vore det bra om den gick att reglera trycket på så jag kan styra lite.
Använder Gardena delningar till utblåsen och där kan man ju ställa trycket men är det bra för pumpen om man stryper allt för mycket ifall jag skulle köpa för kraftig pump?
Ptja.. Eheim tror jag ska vara ställbara. När du ställer dem så stryper du utblåset. Dvs det är ingen skillnad mot om du själv stryper slangen. Hur mycket man kan strypa vet jag dock inte. Men kör du strilrör eller delar utblåset på flera rör så tror jag nog inte att det ska vara någon fara. Själv kör jag altum skalar i mitt kar, diskus kommer vid nästa lön :)
Har strypt min pump rätt kraftigt..
Yoda, inga problem med vibrationer från din pump? Har själv ett gäng Aquaclear och har haft/har problem med vibrationer och ljud. Jag har försökt att dämpa det med filtermatta (har moduler med matta i) men det funkar sådär.
Mjea.. har väl ett litet surrande/hummande från akvariumet. Har ställt pumpen på en bit filtermatta, dock så lutar pumpen mot en utav rutorna, vilket orsakar oljudet. När jag håller pumpen i slangen så pumpen hänger fritt i vattnet så är den i princip ljudlös (koncentrera dig och du hör ett surrande, men det är absolut inget störande). Tänkte lösa det hela genom att skära ut någon cm tjock ppi30 matta som jag har liggandes, bör väl lösa problemet. Har dock inte orkat göra så än ;)
hade samma problem med min.
Dom vibbrerar kraftigt men om man kan få den fritt så blir den tyst, hur man nu får det??
Tacka vet jag ytterfilter!!!! *S*
Ptja.. lägger man en matta som isolerar den från glaset så borde det väl inte vara några problem?
Min eheim surrade tidigare, där gjorde jag den lösningen, och den blev i princip ljudlös.
Jag tror problemet för min del sitter i att slangen går ut genom modulen. Slangen vibrerar mot modulen som sitteer i glaset... Pumphuvudet ligger inte mot något och är "isolerad" med filtermatta...
Hmm.. så är det förvisso för min del också. Men hålet i min bakgrund är fyllt med silikon, sen är det även silikon mot alla glas. Borde ju dämpa ljudet tycker jag?
Men det kan kanske stämma som du säger, för när man tar i slangen så tar man ju själv de vibrationerna i så fall. Ska testa att sätta filtermatta runt pumpen ikväll så får vi se om det hjälper något.
Ptja.. jag har ju en. Fast inte i denna kalibern. Min är en compact 1000 (har jag för mig att den heter..) och den är ställbar!
Försökte kolla på deras hemsida, men den är verkligen kass :(
Maila till pwss och fråga dem? (om du tänkt handla där dvs., annars kan du ju fråga där du tänkt köpa den)
ni pratar om PWSS så blev jag lite besviken när dom öppnade sin nya hemsida.
Den är lite strulig tycker jag och väldigt dåligt med beskrivningar om produkterna.
Annars är dom BÄST!!!
Tillbaka till sidospåret..
Jag satte ca 2 cm filtermatta i hörnet där pumpen står så den inte ligger emot glaset. Gjorde lite skillnad, men inte så jättemycket. Kände lite på pumpen för att se om något vibrerar. Kom fram till att det är munstycket till insuget som vibrerar av någon anledning. Satte på "buren" som jag lagt lite filtermatta i så den håller munstycket på plats. Nu låter den inte alls mycket :). Min Eheim compact 1000 låter mer, dock ligger även den lite mot glaset ;).
I samma rum har jag även två datorer som går 24/7, de överröstar pumparna rätt rejält.
det finns ju i stort sett bara ett märke när det gäller cirk.pumpar: TUNZE.
vanliga pumpar lämnar en snabb stråle medans denna ger en bred ström.
vanliga pumpar går inte att reglera elektriskt. TUNZE stremkit har en medföljande kontroller som man kan vrida upp och ner hastigheten på och skapa vågor.