Val av Ciklider HJÄLP!!!!!

#1 - 9 oktober 2006 17:10
Hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig.

Jag har stora problem att välja fiskar till mitt akvarium.
Mina förutsättningar är följande:

350l Akvarium
Engelsksjösten 2-3mm
Jag gillar rötter så 1-2 st ska i.
Stenar.

Jag gillar stora ciklider samt malar, då är frågan vilka ciklider är stora samt bryr sig inte om mindre malar typ Corydoras och L-malar.

Är det någon som vet några lämpliga ciklider så är jag tacksam för förslag.
#3 - 9 oktober 2006 17:46
Jag hade antingen satsat på 3 par ciklider, ett par eldbukar, ett par multispinosa ciklider och ett par blåciklider (rött, gult och blått).

Eller också hade jag satsat på ett ensamt par nicaraguaciklider.
#4 - 10 oktober 2006 19:12
Är det någon som vet om Cikliderna brukar se pansarmalar som mat?
#5 - 10 oktober 2006 19:20
tkvick skrev:
Är det någon som vet om Cikliderna brukar se pansarmalar som mat?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om Cikliden är stor och malen är liten så kan dom säkert tycka det är mat, men det kan bli problem för Cikliden som försöker äta malen, för dom har vassa fenstrålar (eller nå`t) som gärna fastnar i Ciklidens mun, och det är inte så där värst bra för Cikliden.[/COLOR][/FONT]
#6 - 10 oktober 2006 20:14
Ingen av de cikliderna som jag föreslog kommer att käka upp dina pansarmalar.
#7 - 10 oktober 2006 20:27
Tack för tipsen, nu blir det lite lättare att välja .
#8 - 10 oktober 2006 20:30
pansarmalarna vill ha finkornig rund sand, så om du inte redan köpt grus skulle det vara bra att byta till tex råda ;)
#9 - 11 oktober 2006 02:03
Måns gav trevliga förslag på halvstora ciklider.. alla trevliga fiskar... Saican är också fin... den har så vackra ögon..
#10 - 15 oktober 2006 11:46
Sajican är extream aggro hade 5 sånna ihop med 5 påfåglar slutade med 2 påfåglars död. Dom är riktig fina men inte spec snälla. Skulle satsa på ngr Andra arter Tex : Eldbuk Blåciklid ochsånna MVH / Sebastian
#11 - 15 oktober 2006 12:37
För mig fungerade inte eldbuk så bra med pansarmalar. De åt inte upp dem, men fenorna gick åt på en pansarmal i taget tills jag flyttade dessa till ett annat akvarium. Men om man kör med en av de större sorternas pansarmalar och har ett rejälare stim än jag hade så går det säkert bättre.

Eldbuk, Sajica och Multispinosa är en kombination jag själv skulle kunna tänka mig.

Annars kanske Blåciklid (eller kanske Aquidens Metae) och chokladciklid hade varit trevligt.
#12 - 15 oktober 2006 16:12
5st Eldbukar har det blivit, än så länge har det gått bra med mina pansarmalar. :D

Annons