Val av ciklid(er). Tips/synpunkter efterlyses

#1 - 26 november 2002 20:34
Hejsan

Det är så att jag har ett 250L akvarium med sydamerikansk miljö och 8 neontetror (än så länge, plus ett undantag av en Regnbågslabeo). Jag letar efter ny fisk att introducera, men har väldigt svårt att bestämma mig, främst beroende på den spridda och långt från alltid eniga källor av information.
Jag ser främst till Scalare, fjärilksciklid eller kakaduaciklid, eller kanske en mix av två av dem. Mitt mål är främst att försöka få yngel. Jag har hört att om man köper Scalare som små och låter dom växa upp med neontetror i omgivningen så kan neontetrorna gå säkra, stämmer det i praktiken? Är det möjligt att kombinera två av dessa ciklider i samma akvarium? Och vad händer nu om jag lyckas få ungar, skulle då antalet övriga fiskar (exempelvis 10 neontetror, 4 fjärilsciklider och en regnbågslabeo) utgöra ett hinder på något sätt? Jag tar tacksamt emot svar från folk som kanske t.o.m. har lite erfarenhet av någon av dessa fiskar. Jag vore också tacksam för tips på andra lämpliga amerikanska ciklder.
Det bör noteras att mitt akvarium har c:a måtten 106X50X50, och är inrett med mangroove rötter, cabomba plantor och finkorningt grus. Samt att jag är en relativ nybörjare också för den delen :)

Med Vänliga Hälsningar,
Ricky B, Malmö
#2 - 27 november 2002 09:37
scalarer och neontetror dska man alldrig ha ihop,,men för mig funka det,,,så det e olika,,,
men fjärilsciklider kan kanske vara nåt?
den är relativt lättodlad men tyvärr känslig mot dålig vattenkvalite...
MEN kanske nån från apistrograma släktet?
Lycka till

mvh

Andreas Olsson
#3 - 28 november 2002 18:33
Jag skulle rekommedera kakaduciklider. Scalarer och fjärilciklider är svåra att få att vårda sina yngel, däremot är det inga problem med kakaduerna. Dessutom är fjärilscikliderna väldigt känsliga.

Annons