Val av bottesubstrat

#1 - 7 januari 2012 22:01
Hej,

är ny här på forumet och hoppas kunna få lite tips här.
Jag ska starta upp ett nytt kar på 190l och är hyfsad nybörjare.(hade nåt kar när jag var yngre)

Funderar nu på vad jag ska välja för bottensubstrat. Jag planerar att ha ett vanligt sällskapsakvarium med lite tetror, ancistrusmal, ev. nån gurami osv i. Dock gärna en hel del växter.
Ofta tycker jag att färger på fiskarna kommer fram bättre när man ser kar med mörkare substrat i. Sen har jag läst om många som använder sand från t.ex. Biltema (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Sand-175422/). Läser man tips om uppstart så tipsar många om grus 2-5 mm.

Tar gärna emot tips på hur man ska tänka (det behöver alltså inte vara typ ta sand för grus är kass osv)
Vad växer växterna bäst i? Vad gillar fiskarna?
#2 - 8 januari 2012 10:05
Ett jämt lager på ca. 10cm kalkfritt grus 2-3mm över ett undre lager av bottengödning typ JBL Aquabasis + eller liknande, för en bra start för växterna. Man släntar också gruset kraftigt upp mot bakrutan för att åstakomma känsla av större djup.
Nackdel med bottengödning är att den kan "virvla upp" ifall man drar upp växter med stora rotsystem etc.
Alternativet är att skippa bottennäring och endast satsa på PMDD. Men jag tycker fördelarna med bottennäring speciellt i ett nyinrett akvarium ändå är så stora att det är värt att fundera på. Man får alltså tänka till när man planterar svärdsplantor eller crypto, så att man inte behöver flytta om för mycket.
#3 - 8 januari 2012 16:39
Tack för ditt svar.
En följdfråga dock (möjligen lite off topic):
Hur länge håller Bottengödningen? Ska man gå på med PMDD från början? Om jag väljer att inte ha bottengödning ska jag "hälla" i PMDD från början då?

Jag hade tänkt att ha en siamesisk algätare och de beskrivningar jag har läst säger att den vill ha finkorning sand. Ska man då ha korn mindre än 2-3 mm?
#4 - 8 januari 2012 17:30
Bottengödning (beroende på fabrikat/typ?) JBL håller ca. tre år. Planterar du en större mängd växter från början tycker jag du börjar med PMDD redan efter någon vecka eller två. Sen är ju PMDD bara en del av det hela. Bra/rätt belysning är ju också viktigt för att växterna skall trivas. Sen får man väl bestämma sig för ifall man vill gå "high tech. eller lowtech" och välja växter därefter.
Tror inte Siamensis har några problem med grövre grus, iaf. inget jag märkt eller hört talas om.
#5 - 8 januari 2012 17:56
Tack för ännu ett svar.

Jo, det är ju bara en del av det hela.
Ang. hightec/lowtech (har sett att dem uttrycken används i akvarieforum), så antar jag att det jag sysslar med är lowtech så det förslår :)

Var och tittade på grus idag och hittade en 2-3mm som var lite mörkare...den var riktigt trevlig. har tidiagre endast tittat på sand eller sjösten 4-6mm. Tack för tipset!

Annons