Val av Aulonocara

#1 - 12 mars 2008 09:10
Jag ska starta om mitt 240 liter akvarium nu, och jag hade tänkt mig att börja odla nån av följande Aulonocara; Baenschi, Hueseri, "röd rubin" eller "fire fish". Någon som kan och vill tycka till i valet och ge lite bra odlingstips?

Tack på förhand.
#2 - 12 mars 2008 10:24
Har inte kommit så långt ännu att jag fått nån kull men valet mellan Röd rubin och fire fish tycker jag firefishen e finast , Sen har du aulonocara sp Stuartgranti (dom som e blåmetallic) dom e RIKTIGT fina dom :) mina Stuartgranti är heltokiga i räkor och räkrom i alla fall..har 17-18 nästan fullvuxna malawis i mitt kar och dom ska ha mest mat och först
mkt trevliga att sitta och titta på :)
#3 - 12 mars 2008 10:29
Jag skulle valt någon av de två första eftersom det är naturformer. Bästa odlingstipset är att hålla dem utan andra allt för hetsiga fiskar, allra bäst att hålla dem för sig själva.
#4 - 12 mars 2008 11:42
Micke skrev:
Jag skulle valt någon av de två första eftersom det är naturformer. Bästa odlingstipset är att hålla dem utan andra allt för hetsiga fiskar, allra bäst att hålla dem för sig själva.

Hade endast tänkt välja en av dessa arter och försöka mig på att få någon kull. Frågan är eftersom det är ett 240 liters kar, hur man ska göra. Har hört att det kan uppstå problem om man har flera hanar. Men kan det inte funka om man delar upp akvariet i territorier och sedan köper kanske 2 hanar och 6-10 honor? Med stenrös och andra gömställen.
#5 - 14 mars 2008 19:43
om jag skulle varit du så skulle jag sattsat på benga. jäkligt snygg fisk :D
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 14 mars 2008 19:51
Jodå 2 hanar eller kanske t.om. 3 hanar ijop med gott om honor borde funka i ett sådant akvarium. Speciellt om man skaffar dom i lite mindre storlek.
Jag hade också valt någon av naturformerna
#7 - 15 mars 2008 16:30
Tack så mycket för svaren! :)
#8 - 18 mars 2008 16:14
Har startat upp akvariet nu, endast finkornig sand och islänsk-lavasten i som interiör. Har 4 Corydoras aeneus och 2 stycken Hypostomus plecostomus i karet nu. Men nu när jag kollat runder både i böcker och i akvarieaffärer så är jag inte så säker på vad jag ska ha för fisk i, finns ju så många vackra :) Först var jag säker på att det skulle vara Malawi, men Tanganyikasjön har ju några riktigt granna arter med.. Hade tänkt börja odla något, men nu vet jag inte alls vad. Snälla ge mig lite bra tips!!

MvH Anton

Annons