vaktar denna mal rom?

#1 - 12 oktober 2010 16:42
Jag har en Ancistrus hane som har vaktat denna grotta i ca 3 dagar nu, ibland e han inne också och det ser ut som han "flaxar" med fenorna. videon finns på denna länk
" target="_blank">
tacksam för svar.:)
#2 - 12 oktober 2010 17:04
Om han är inne och "flaxar" ibland och hela tiden är runt grottan så ja då vaktar han rom.
#3 - 12 oktober 2010 17:08
tack för svar :). ja han e inne och flaxar ibland, men jag ser ingen rom, ser försig inte in i hela grottan men jag har inte sett någon av mina honar som har varit tjokare heller.
#4 - 12 oktober 2010 17:30
Jag har en ancistrushane som väldigt länge, flera veckor, låg och flaxade framför en grotta eller bara satt och vaktade den i närheten. Har dock ingen hona i karet, så det var definitivt ingen rom han vaktade. Vet inte alls varför han gjorde det dock, antar att han gillade grottan bara :P
#5 - 12 oktober 2010 17:43
tack för svar! rockdoll. min ancistrus hane har inte lämnat den platsen han har på filmklippet många gånger jag har kanske sett han inne i grottan ca två gånger på de tre dagarna. Rockdoll var din ansistrus hane på samma plats hela tiden?
#6 - 12 oktober 2010 18:31
nja, de första dagarna (var när grottan var nyinköpt) satt han precis utanför och fläktade mot den hela tiden som jag kunde se iaf, men så småningom flyttade han sig ifrån den lite då och då för att äta och sådär.
#7 - 23 oktober 2010 10:23
En annan fråga, Hur länge bär ancistrushonan på rommen inann hon lägger den??? min hona e rund nu och hoppas hon har rom i sig.
#8 - 23 oktober 2010 11:30
Så kan det också ha varit.. Att hanen har parat sig och sen letar ut ett revir och då vaktar det tills honan lägger äggen.
Hur länge dom bär på det kan tyvärr inte jag svara på.
#9 - 23 oktober 2010 12:44
okej tack,de kan förklara en del. Hoppas någon kan svara på frågan hur länge ungefär hon bär på rommen, såg henne tjock för två dagar sen men vet inte hur länge hon varit det
#10 - 23 oktober 2010 12:53
Min hane satt och fläktade på stenen ovanfrö/bredvid grottan han senare vaktade rom i ganska länge innan de lekte första gången. Antog att han kanske övade? :p När han väl låg på rommen såg man inte skymten av honom på över två veckor, så man märker definitivt när de har rom!
#11 - 23 oktober 2010 13:03
Ja min malhane ser man inte alls nu men jag vet var han är, han är inne i grottan men honan e ju tjock ju, väntar han på henne tror du?
#12 - 23 oktober 2010 13:05
Han visar nog för henne att han har ett revir.. När han bjuder in henne där så blir det nog ägg!
#13 - 23 oktober 2010 13:06
jag hoppas ju på det :) vet du någon ca tid? jag menar e det en vecka eller månad?
#14 - 23 oktober 2010 13:27
hanen fläktar och gräver ur en gropp där han sen stannar ett bra tag.. han åker ut på natten drar sig längst honan hon börjar tjockna till efter några veckor bjuder hanen in honan i grottan och hon trycker ut massa äggklumpar sen jagar hanen ut honan och då "sprutar" han ner äggen så dom blir befruktade sen kommer han att vara där inne enda tills äggen kläcks för att fläkta och göra rent äggen och ta bort obefruktade ägg.

Jag tror faktiskt inte det finns någon exakt dagmängd honan bär på romen . Men några veckor är det i alla fall. Inte några månader.
#15 - 23 oktober 2010 14:53
tack för ett otroligt bra svar :) då e det bara att hoppas då :)
#16 - 23 oktober 2010 16:24
Ja det tror jag;P

Annons