vägsalt

#1 - 26 augusti 2011 08:22
Finns det nån möjlighet att använda sånt tösalt i säck vid vita prick t ex

jag fick en massa över när jag bytte jobb för några år sen... och iom jag bor i lght och hyrstall så behöver jag inte använda det så det bara ligger....

har för mig att det är CaCl[SUB]2[/SUB] ist för NaCl i vägsalt så det går kanske inte?
#2 - 26 augusti 2011 08:38
hmm jag skulle inte. men kan inte säga varför, men känns inte bra bara
#3 - 26 augusti 2011 08:47
Vägsalt är kristalliniskt salt från berg. Inte bra för akvarium i mina ögon.
#4 - 26 augusti 2011 09:38
doktorn skrev:
Vägsalt är kristalliniskt salt från berg. Inte bra för akvarium i mina ögon.

inte alls säkert.

vägsalt kan vara vad för skit som helst....nästan iaf.

innehåller dessutom ofta en massa annat skit än "salt"

ingen bra idé i kar.....

samtidigt.......hur mycket salt skall man ha ??

om det är ett normalt sötvatten så skall det ju enbart vara tillfälligt vid vissa sjukdomar.

och då kanske det går 1-2-3 dl över en 4 veckors period.

vad kostar normalt bordssalt per kilo.....15 spänn kanske......räcker ju läääänge....

.
#5 - 26 augusti 2011 11:30
Summa summarum - våra svar ledde till samma sak, eller? :)
#6 - 27 augusti 2011 11:42
doktorn: vägsalt är oftast MagCl eller CaCl2 och ska ej ner i ett akvarium. Vägsaltkvalitet av dessa produkter innehåller också ofta höga halter av föroreningar jämfört med dito av livsmedelskvalitet. Det är ofta upparbetad biprodukt/avfall från annan produktion av t ex soda och är sällan något som kommer direkt från naturen.
#7 - 27 augusti 2011 12:43
Nu kan det möjligen vara jag som är korkad, men var det inte det jag skrev? Att det INTE ska ner i akvariumet. Vad sen vägsaltet i minsta beståndsdel innehåller var inte fokuset och för mig fullständigt ointressant. Tack ändå för formlerna. :)
#8 - 27 augusti 2011 13:06
doktorn skrev:
Nu kan det möjligen vara jag som är korkad, men var det inte det jag skrev? Att det INTE ska ner i akvariumet. Vad sen vägsaltet i minsta beståndsdel innehåller var inte fokuset och för mig fullständigt ointressant. Tack ändå för formlerna. :)

Jo givetvis blev svaren de samma, men om jag hade varit ts hade jag uppskattat och fått det bekräftat av flera :)

Det är trots allt ett forum som tillåter att alla kommenterar och desto fler svar som skrivs bidrar samtidigt (förhoppningsvis) till en mer sanningsenlig slutsats.
#9 - 28 augusti 2011 08:52
Trodde att signatur "doktorn" innebar att multipla, empiriska argument uppskattades. Feltolkning av mig, sorry.
;)
#10 - 28 augusti 2011 09:48
Allroad. Jag uppskattar faktiskt ditt svar. Jag kom i diskussion igår kring fetta ämne, och använde mig av dina fakta. Självklart uppskattar jag ditt svar. Jag uttryckte mig lite klumpig igår.

Annons