Vågproblem ur annan vinkel?

#1 - 1 maj 2007 20:14
Har förstått det här med att akvariet ska stå i våg, och att det inte gör så mycket om det lutar liite fram eller åt sidan. Om det lutar snett (mot ett hörn) däremot är det problem!

Har ett Juwelakvarium, sprillans nytt, 240 liter. På möblen 8 runda, 5,5 cm breda ben, (4 fram och 4 bak).

Har även ett snett golv, och mitt vattenpass är en halv meter långt. Lägger jag 4 mm plexiglas under ena delen av vattenpasset blir det rakt. Alltså borde jag lägga 4 mm under det ena främre benet, för att lägga tex. cirkus 3 mm under ben 3, 2 mm under ben 2 samt kanske 1 mm under ben 1 för att få det rakt.

Men stora frågan är då, kan man göra sådana här sneda "hemmabyggen"? Vad händer om man inte får det exakt på millimetern? Kommer möblen sätta sig pga det ojämna stödet på benen och tappa formen totalt?

Eller är det bara att fylla på o hoppas på turen? :) 4mm skillnad på 0,5 m är kanske för mycket...
#2 - 2 maj 2007 17:12
Grattis! Du har tillräckligt fall för ett wc-avlopp... bara att lägga rören direkt på golvet! Du ska nog kolla vad du har under golvet (reglar el betongplatta) kolla även om golvet är snett under belastning, (kan vara tex parkett el spånskiva som inte ligger an mot bottenbjälken), kompenserar du upp det får du ju fall åt andra hållet när skivan/parketten trycks ner. Ligger golvet stumt mot bottenbjälken kan du palla upp, men jag skulle nog förankra möbeln i väggen så den inte skenar iväg i sida...
#3 - 2 maj 2007 18:09
Jag har just startat upp ett MP/Eheim 240l möbelakvarium. Väldigt likt ett Juwel i konstruktionen. Mitt står i ett hörn av rummet på ett parketgolv som inte är riktigt plant. Det lutar ca 2 mm i djupled (40 cm) och cirka 4 mm i sidled (120 cm).
Jag tror inte att lutningen har så stor betydelse. Det viktiga är att tyngden fördelar sig på alla 8 fötterna.
Inga möbelakvarier av den här typen har justerbara fötter.
Har också haft lite oro för att möbel kan bli ojämt belastad.
#4 - 3 maj 2007 18:26
t85207 skrev:
Jag har just startat upp ett MP/Eheim 240l möbelakvarium. Väldigt likt ett Juwel i konstruktionen. Mitt står i ett hörn av rummet på ett parketgolv som inte är riktigt plant. Det lutar ca 2 mm i djupled (40 cm) och cirka 4 mm i sidled (120 cm).

Jag tror inte att lutningen har så stor betydelse. Det viktiga är att tyngden fördelar sig på alla 8 fötterna.

Inga möbelakvarier av den här typen har justerbara fötter.

Har också haft lite oro för att möbel kan bli ojämt belastad.

Lutningen har en jäkla betydelse! Vatten är aldrig statiskt, finns det fall åt något håll får den gaveln bra mycket hörge tryck än om karet står i våg, då delas kilona upp på den mycket större bottenytan...
#5 - 3 maj 2007 18:45
Lutningen har en jäkla betydelse! Vatten är aldrig statiskt, finns det fall åt något håll får den gaveln bra mycket hörge tryck än om karet står i våg, då delas kilona upp på den mycket större bottenytan...

Hmm, jag har också fått veta att det ær bara om det ær spæningar i glaset att det ær problem...
Kan du førklara det du just skrev lite mera pædagogiskt:)
#6 - 3 maj 2007 19:15
Typiskt för Juwelakvarier att inte ha inställbara fötter. Det orsakade mig mycket huvuvärk innan jag fick det i våg med små plastbitar under benen! Ingen akvariemöbel borde säljas utan inställbara ben!

Annons