vågor i akvariesanden

#1 - 3 mars 2007 14:12
Jag har sett snygga akvarier som har den fina sanden i olika nivåer och kullar som om den formats av vågor . Mycket snyggt! Vad har man lagt under sanden för att få så snygg botten? Ett liggunderlag som man veckat, eller?

:)
#2 - 3 mars 2007 14:41
skulle råda dig till att göra "kullarna" av akvariesand. Köp lite extra sand bara. Om det är såna vågor eller kullar som jag tänker på.
#3 - 3 mars 2007 14:44
jag tycker att det ser lite ut så från vågorna vid ytan, när man har metallhalogen belysning? då tycker jag det ser ut som att sanden e lite vågig allafall på avstånd..
#4 - 3 mars 2007 15:03
i mitt kar spelar de ingen roll hur ja lägger sanden ... fiskarna möblerar om den som dom vill efter nån dag endå
#5 - 4 mars 2007 11:40
samam här, fiskarna gör det faktiskt snyggare än vad jag gjort det :) speciellt min L052, han gillar att gräva
#6 - 4 mars 2007 12:23
Tack

Tack, det verkar bra. Men vad är det då för matta som jag ibland ser på akvarier?
#7 - 4 mars 2007 13:19
Du menar växtliga marktäckare?
#8 - 4 mars 2007 14:37
MattiasL skrev:
Tack, det verkar bra. Men vad är det då för matta som jag ibland ser på akvarier?

Mattor som används är vanliga liggunderlag för o skdda bottenglaset då något stenrös eller liknande rasar.

Annars kan man få en ljusefekt som ser ut som en matta i sanden av ljuset som reflekteras i glaset ... sanden lyses upp ca 1-3cm o kan då se ut som en matta som nån lagt.
#9 - 9 mars 2007 20:11
MattiasL skrev:
Jag har sett snygga akvarier som har den fina sanden i olika nivåer och kullar som om den formats av vågor . Mycket snyggt! Vad har man lagt under sanden för att få så snygg botten? Ett liggunderlag som man veckat, eller?

:)
mayday skrev:
Mattor som används är vanliga liggunderlag för o skdda bottenglaset då något stenrös eller liknande rasar.
Vanliga liggunderlag :confused: Undrar också vad man kan lägga i för att bygga nivåer, för det funkar väl inte med "vanlia liggunderlag" ... avger dom verkligen inget till vattnet :confused:

ex
Plattor :
http://www.pbase.com/plantella/image/24189829
3 veckor :
http://www.pbase.com/plantella/image/24965673
Överblick galleri :
http://www.pbase.com/plantella/4mtank&page=all
#10 - 9 mars 2007 21:35
Om du indrar hur det är gjort i karet på länkarna så är det garanterat vanlig frigolit som ligger i botten för att skydda glaset från stenrösena som uppbyggda.
Och "kullarna" i bakkant är som sagt bara sten.
Bilagor:
#11 - 9 mars 2007 23:20
Frigolit och typ cellplast på byggfirman, funkar sånt i akvariet eller avger det nåt skadligt ?

Polarn köpte blästersand på Biltema häromdagen, en som jobbade där hade blästersand i sitt akvarium (han hade sköldpaddor) han sa iaf att om man satte ett utlopp från pumpen nere vid sanden så blev det med tiden snygga vågor.
Säger sig självt dock men ändå.
#12 - 9 mars 2007 23:36
Frigolit ger inget skadlig ämne vad jag vet. Blästersand vette faan... Kanske innehåller ngt eller är för fint för en del fiskar..

Annons