Vägg akvarium(fönster)

#1 - 6 december 2005 13:38
Hej,
Jag har precis köpt en liten lägenhet där jag vill bygga in ett litet akvarium i väggen mellan köket och vardagsrummet. Har sett något liknande projekt på hem och villa mässan i älvsjo, tror det var förra året (eller året innan) som det fanns utställt i "design huset" eller vad det kallas.

Är det någon som har erfarenhet från ett liknande projekt eller vet vart det finns mer infomation att inhämta?

Tanken är att "öppningen" i väggen ska vara rund som ett litet fönster, och akvariet under 50liter. Behöver troligen göra ett rektangulärt hål i väggen och sedan bygga in akvariet med det runda fönstret... eller vet inte riktigt.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 6 december 2005 13:46
Nu är väl inte väggen så bred att du kan ha ett akvarium i den och om den nu mot all förmodan är så bred så blir det nog mycket svårt att sköta det.
Det lättaste är väl helt enkelt att ta upp ett runt hål i väggen (tänk på el- och vattenledningar) och sedan placera akvariet på ena sidan.
#3 - 6 december 2005 13:50
[QUOTE=Kjell Fohrman]Nu är väl inte väggen så bred att du kan ha ett akvarium i den och om den nu mot all förmodan är så bred så blir det nog mycket svårt att sköta det.
Det lättaste är väl helt enkelt att ta upp ett runt hål i väggen (tänk på el- och vattenledningar) och sedan placera akvariet på ena sidan.[/QUOTE]

Min galna sambo stod i våran hall häromdagen, titta finurligt på mina garderober och började mäta, dom är vägg i vägg med vardasrummet, efter en stund sa han - domhära garderoberna behöver inte vi va...det blir på 700 l. :eek:
Men dom får han nog allt låta bli. Ett litet tips bara om du har den möjligheten dörrarna kan va kvar på andra sidan så du kan sköta och komma åt akvariet lätt.
#4 - 6 december 2005 13:53
Nej det är sant, väggen är inte mer än 10cm tjock, räknade med att det får stå ut lite på båda sidor. Men hur brett måste det vara egentligen?
Du har nog rätt, det kan skulle kunna se ut som ett fönster från vardagsrummet, medan det egentligen står på kökssidan...
#5 - 6 december 2005 13:54
Undrar hur man löser det där med ventilation. Fläktar på den bakre väggen eller?
#6 - 6 december 2005 13:58
[QUOTE=Frågvis]Undrar hur man löser det där med ventilation. Fläktar på den bakre väggen eller?[/QUOTE]

ja, man måste ju få lite cirkulation på luften, man kan ju göra ventiler. Sambon har mång idebyggen, slutar väll med att vi sitter på en liten flotte i en pol och tittar på en vägg tv
#7 - 6 december 2005 21:57
[QUOTE=anna7607] slutar väll med att vi sitter på en liten flotte i en pol och tittar på en vägg tv[/QUOTE]

duvet de finns tangetbord till datorer i silikon som är helt vattentäta :rolleyes:
skämt osidå vill man få in lite mer så är höjden ett bra sätt.
#8 - 8 december 2005 07:12
Det

måste väl gå att sätta i ett tavelakvarium i väggen, men som sagt det måste nog vara en lucka ovanför som är lika lång så man kommer åt att sköta det.
Lucas_no1
#9 - 8 december 2005 19:59
[QUOTE=anna7607][QUOTE=Frågvis]Undrar hur man löser det där med ventilation. Fläktar på den bakre väggen eller?[/QUOTE]

ja, man måste ju få lite cirkulation på luften, man kan ju göra ventiler. Sambon har mång idebyggen, slutar väll med att vi sitter på en liten flotte i en pol och tittar på en vägg tv[/QUOTE]

Jag har samma idé om att bygga in ett kar i en garderob som jag inte använder.
Väggen vätter mot köket och dörren är i sovrummet.
Min garderob är dock bara 60 bred så jag funderar på att sätta in en kub 50x50x50. :-)
#10 - 8 december 2005 20:28
Låt oss höra hur det går med era byggen sen.
Bilagor:
#11 - 8 december 2005 21:03
[QUOTE=Frågvis]Låt oss höra hur det går med era byggen sen.[/QUOTE]

Nu har vi vattenfyllt och silikonat hela lägenheten =)... ne sambon har fått tag på glas, så vi får se om det blir ett jättehörn akvarium ,rita upp en liten bild, e usel på sånt men vill ju visa =) men den går inte att lägga in är en bmp bild...sånt fattar inte jag mer än att de är filformat =)
#12 - 12 december 2005 22:08
Här är lite bilder på mitt vägg-akvarie

http://projekt.yoy.se/
Där finns lite bilder som jag tog under projektets gång.
Projektet är numera klart, fast jag har inte tagit nya bilder.
/Richard
#13 - 12 december 2005 22:18
[QUOTE=anna7607][QUOTE=Frågvis]Låt oss höra hur det går med era byggen sen.[/QUOTE]

Nu har vi vattenfyllt och silikonat hela lägenheten =)... ne sambon har fått tag på glas, så vi får se om det blir ett jättehörn akvarium ,rita upp en liten bild, e usel på sånt men vill ju visa =) men den går inte att lägga in är en bmp bild...sånt fattar inte jag mer än att de är filformat =)[/QUOTE]

Om du öppnar bilden i tex paint kan du döpa om den till en jpg. ;) *tipsar*
Bilagor:
#14 - 12 december 2005 22:52
åh tack... nu så, inte något konstnärligt inslag men en visning av iden =)
#15 - 13 december 2005 17:43
Ett tips är att ställa karet i en garderob och sedan göra en öppning i den vägg där karet ska synas. På så sätt döljer man alla fula sladdar å slangar och har gott om utrymme att rengöra.
Ett tips jag fö fick från Äntligen hemma.
#16 - 13 december 2005 21:00
[QUOTE=rea]http://projekt.yoy.se/
Där finns lite bilder som jag tog under projektets gång.
Projektet är numera klart, fast jag har inte tagit nya bilder.
/Richard[/QUOTE]

Jag vill oxå ha så!! Det blev jättebra ju!

Men om ni ska flytta.. får akvariet ingå i köpet?
#17 - 13 december 2005 21:02
Anna: Men nu vet jag inte om jag förstår det hela rätt.. Ska glaset bukta innåt??
Är det möjligt att bygga så? Ganska fränt isf..
#18 - 14 december 2005 08:38
[QUOTE=gladys]Anna: Men nu vet jag inte om jag förstår det hela rätt.. Ska glaset bukta innåt??
Är det möjligt att bygga så? Ganska fränt isf..[/QUOTE]

Japp det ska bukta innåt, blir som ett försoringsglas när firrarna simmar förbi i mitten av den. Ja, det går att göra så...säger min sambo, han e ju "handyman" så han borde veta. Annars lär de ju bli rätt blött på parketten om det inte håller :D
#19 - 14 december 2005 09:13
hellu...
Det finns lite olika lösningar på vägghängda akvarium... kolla på http://www.akvarieleasing.se/ under avriemodeller(dom har 3), http://www.happyfish.se/ har även dom 3 under akvarium lifebox samt på http://www.globefish.nu/ längst ner under akvarium...

/johan
#20 - 14 december 2005 17:01
[QUOTE=gladys]
Men om ni ska flytta.. får akvariet ingå i köpet?[/QUOTE]

Jo, det har jag räknat med :)

Annons