vågar man ha henne med de andra?

#1 - 15 juli 2008 17:17
Köpte för c:a en vecka sedan en hona av liten näbbciklid ( kommer itne på vad de heter på latin- bara för att jag behöver komma i håg det nu...:p) som går och tuggar. På affären sade de att hon skulle" spotta vilken dag som helst"...har haft henne i en vacka nu och hon har itne spottat än...Har henne i en separat "Back" då jag gärna vill ha kvar ynglena då honan i sig inte var jättesnygg men ynglena kanske blir finare...Satte henne såhär bredvid eftersom de i affären sade att det var bäst om man itne ville att ynglena skulle bli uppätna av de andra fiskarna jag har dvs: två ex av liten näbbciklid synodontis ornatipinnis, pseudotropheus hayomajlandi samt 4 cm stora blå delfinciklider.

Min fråga är nu, tror ni som är experter att man vågar han henne med de andra trosts allt? Har en del grottor och några växter, bland annat "Ciklidgräs" som är ganska tätt.

Annars, har läst att det går att få dom att spotta ut ynglena tidigare, är det svårt/riskabelt för hona och yngel?

Misstänker nämligen att hon itne tänker spotta på ett långt tag, och förmodligen kanske inte i backen då hon nog inte trivs jättebra.
#2 - 15 juli 2008 17:23
Om honan har gått länge vilket jag tror hon har går det att försiktigt bända upp munnen på dem med en tops. Då slinker ynglena ofta ut. Detta är dock inget trevligt alternativ för fisken eller för dig som personligen får greja med den stackars fisken.

Ett annat alternativ är att fortsätta avvakta, kanske lägga något i backen och göra det lite hemtrevligt.

Om du släpper i honan i det stora karet löper ynglena en viss risk att antingen sväljas av honan, alternativt bli uppätna av de andra fiskarna. Dock kan dom möjligtvis även klara sig bland klippor och växter.

MVH Simon B:)!
#3 - 18 juli 2008 13:44
körde på alternativet med att bända upp munnen till slut och ut smet ca 20-25 yngel, både vita/röda och vad jag tror blir blå. Tyvärr (?) har mamman några kvar i munnen, men men...släppte ner henne i karet med de andra nu i alla fall. Min metriaclima hayomajlandi vart inte glad på henne, men nu har hon hittat en egen liten grotta ( precis bredvid synodontismalens gömställe...Braaa mamma fisk, jäääättebra...fiiina instinkter... [:(!]:p) Får hoppas att några av de ytterligare ynglen klarar sig liksom mamman. De jag fick ut är ca 1 cm stora nästan verkar det som, och verkar inte ha så mycket gulesäck, men får väl köpa liquifry och mata helt enkelt. Ett av ynglena var döttnär det kom ut verkade det som, men det är borttaget nu.

Annons