Vågar man blanda?

#1 - 25 mars 2007 12:19
Jag har världens sötaste mal, som nu tyvärr har råkat bli sjuk. Han har en vit fläck på huvudet, som jag gissar är svamp. Jag var och köpte en medicin till honom som skulle hjälpa mot de flesta svampsjukdomarna, men innan jag hann hälla i den fick jag veta att min mammas kompis hade hällt i något annat medel. Han sa att det skulle vara någon medicin till den, men när jag läste på flaskan stod det att det skulle vara bra mot stress och att det skulle vara bra för fiskarnas slemhinnor. Det var väl för 4-5 dagar sedan.

Jag har haft lite svårt att kolla hur det går för malen, för han är lite rädd av sig och gömmer sig alltid när någon går förbi. Min mamma säger dock att hon tycker den ser ut att ha blivit sämre. Jag vet som sagt inte, jag har inte lyckats få syn på honom. Min fråga är, är det ofarligt att hälla i min medicin trots att där redan finns ett medel? Om min mal dör gråter jag ihjäl mig...
#2 - 25 mars 2007 12:51
ta först reda på exakt vad det är för sjukdom innan ni häller i massa medicin.
medicin är verkligen inte bra för ditt vatten och har du otur kan dina fiskar dö pga. av det.
#3 - 25 mars 2007 12:57
ta först reda på exakt vad det är för sjukdom innan ni häller i massa medicin.

medicin är verkligen inte bra för ditt vatten och har du otur kan dina fiskar dö pga. av det.

Men hur ska jag göra det? Jag är liksom nybörjare på akvarium, jag vet inte något om sjukdomar.
#4 - 25 mars 2007 13:05
maria_ skrev:
Men hur ska jag göra det?

Tiltta här på Zoopet under artiklar om sjukdomar - bra bilder att jämföra med!

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123

Tips för att locka fram malen så du kan studera honom/henne;

Skär av ca 5 cm färsk gurka (stick in en sked som sänke) och lägg i. Många malar gillar gurka och kommer fram och äter även om de är lite skygga av sig och mer aktiva kväll/natt.
#5 - 25 mars 2007 13:30
Piccola skrev:
Tiltta här på Zoopet under artiklar om sjukdomar - bra bilder att jämföra med!

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123

Tips för att locka fram malen så du kan studera honom/henne;

Skär av ca 5 cm färsk gurka (stick in en sked som sänke) och lägg i. Många malar gillar gurka och kommer fram och äter även om de är lite skygga av sig och mer aktiva kväll/natt.

Jo, gurka vet jag att han tycker om. Men märker han av rörelser sticker han direkt.
#6 - 25 mars 2007 13:57
maria_ skrev:
Men märker han av rörelser sticker han direkt.

Förbjud alla övriga familjemedlemmar att komma i närheten. Sätt dig på en stol intill karet och var stilla. Vänta. Till slut kommer han nog fram till gurkan och så länge du inte rör dig stannar han nog kvar och du kan granska läget.

Försök placera grukan så att endast ena sidan är "blottad" - då sätter han sig just där och du kan få ett bra läge att se hur det ser ut.

Kan vara enklare om det är tänt i karet men lite mörkt i rummet, han får svårare att "se" dina rörelser.
#7 - 25 mars 2007 14:31
Tycker att det låter mer som ett vattenberedningsmedel han har haft i, typ AquaSafe, Aqutan eller liknande. Om det e så är det nog ingen fara att "blanda".
/mvh Micke
#8 - 25 mars 2007 14:40
M-SwEDen skrev:
Tycker att det låter mer som ett vattenberedningsmedel han har haft i, typ AquaSafe, Aqutan eller liknande. Om det e så är det nog ingen fara att "blanda".

/mvh Micke

Håller med. Låter precis som det som brukar stå på vattenberedningsflaskorna.

Du skulle kunna fånga in malen annars och behandla den i ett annat akvarie (om sjukdomen inte spridet sig till andra fiskar också vill säga så att de också behöver medicineras).

Lycka till och hoppas att malen blir bättre!
#9 - 25 mars 2007 15:03
Blanda inte! Varken medicin med annan medicin - eller vattenber. medel & medicin.
Åtminstone på Aqutanflaskorna står det att man bör vänta 24 timmar innan man tillsätter medicin.
#10 - 25 mars 2007 15:46
Healena skrev:
Blanda inte! Varken medicin med annan medicin - eller vattenber. medel & medicin.

Åtminstone på Aqutanflaskorna står det att man bör vänta 24 timmar innan man tillsätter medicin.

Precis, men mer än 24 timmar har gått. Står att detta medel tillsattes för 4-5 dagar sedan. Så om det är Aquatan som tillsatts bör det ju gå bra att tillsätta medicin vid detta laget. Annars gör så att du behandlar fisken i ett annat kar om du har möjlighet till det, för att vara på säkra sidan...
#11 - 25 mars 2007 17:17
Gälarna skrev:
Precis, men mer än 24 timmar har gått. Står att detta medel tillsattes för 4-5 dagar sedan. Så om det är Aquatan som tillsatts bör det ju gå bra att tillsätta medicin vid detta laget. Annars gör så att du behandlar fisken i ett annat kar om du har möjlighet till det, för att vara på säkra sidan...

Jag är ju lite nybörjare så jag har bara ett kar till, med fiskar i. Dock är malens akvarium tänkt att så småningom bli räkhem, så han är ensam invånare där just nu. Det är bara det att det är hemskt viktigt för mig att han inte dör, han är verkligen den finaste fisken jag någonsin haft.
#12 - 25 mars 2007 17:24
Gälarna skrev:
Precis, men mer än 24 timmar har gått. Står att detta medel tillsattes för 4-5 dagar sedan. Så om det är Aquatan som tillsatts bör det ju gå bra att tillsätta medicin vid detta laget. .

*gaahhh* - Läste för fort igen! Sorry [:o]
Vad är det för mal? Är det en ancistrus kan du tillsätta salt som brukar funka bra mot de flesta hudåtkommor. Och det är ingen fara att blanda med medicinen.

Förstår du är ledsen och orolig - "snuttomojjer" (mitt smeknamn på malar) är ju bland det raraste som finns!!! [:-55]

Annons