Vågar jag skaffa Paletter igen...

#1 - 6 maj 2004 18:14
Har läst på många ställen att de ska funka i sällskapsakvarium, att dom ska vara rätt lugna föruton när de leker. MEN jag skaffade ett par som trivdes jättebra hos mig, fick yngel osv. Dom förtryckte alla andra och jagade dom. Även tigerbarber t.ex. Har nu funderingar på att testa igen, vågar jag?? Dom är ju så underbart fina och roliga att se på.
#2 - 6 maj 2004 18:21
Det är ju inte tal om annat än att Paletter kan vara "taskiga" mot övriga firrar.
Man skall nog inte ha ömtåliga fiskar tillsammans med dem.
#3 - 6 maj 2004 19:07
Skaffa nyckelhålsciklider. Snällare fisk finns inte.
#4 - 6 maj 2004 19:54
Jag införskaffade ett par paletter nyligen. Idag måste jag säga att jag ångrar mig...
Dom är väldigt snygga och intressanta, men även alltför revirhävdande fiskar.
Visst, dom är visserligen bara agressiva under leken, men dom leker ju hela tiden :PP
Min pitbull pleco har fått halva bröstfenan avbiten och ett stort hack på stjärtfenan, och min favoritsvärdbärare har fått ett stort jack i sin ryggfena :(
Lycka till med beslutsångesten!
#5 - 6 maj 2004 20:42
Jag kan bara säga aldrig mer palettciklider, varken i sällskapskar eller själva. I första fallet tar de kål på alla medinnevånare och i andra fallet när ingen strykfisk finns tar de kål på varandra. Ingen beslutsångest här inte när det gäller dessa fiskar. Men håller med om att de är vackra och roliga att titta på... men för mycket yngel för min smak - de är värre än guppies på att yngla av sig.
#6 - 6 maj 2004 20:49
Måste bara säga emot lite...

Jag har ett Palettpar i ett 54-liters tillsammans med Svärdbärare och Otocinclus.
Visst gör både Paletthannen och honan utfall mot dessa medinvånare, men de har aldrig skadat någon. Det är bara "attityd" ;-)
De andra fiskarna flyttar ju på sig när en Palett med ryggfenan spänd kommer emot dem.

Och Paletternas yngelvård är ju kul att titta på.

#7 - 6 maj 2004 22:09
Hej

Fiskar är ju individer, och deras aggressivitet kan nog skilja, även inom arten. Jag har ett par gula paletter (Pelvicachromis taeniatus) i ett 100-liters, ihop med platy, ancistrus, och pygmépansarmalar. De är rätt snälla även när de vaktar yngel, och jag har aldrig sett dem försöka ta nå´t av de många platyyngel och ancistrusyngel som de delar/delade akvariet med. I deras senaste kullar har de varit på varandra en del, men i deras första gick det bra. I de senare lekte de nog utan att båda var riktigt beredda. I deras andra lek lät inte hanen honan vara med och vakta, det verkade som om han hellre ville fortsätta vakta de gamla, än starta nå´t nytt. Men det hände inget allvarligt, och nu är de sams igen.

Men jag läste en artikel om en som skaffade en annan variant av gul palett, och de var tydligen hyperaggressiva mot varandra. Men alla individer trivs ju inte ihop.

MVH Micke
#8 - 7 maj 2004 09:44
Tack för alla synpunkter!! Precis, de är aggresiva när de leker...men de leker ju nästan jämt...

Känner mig tveksam nu.Jamenar det är väl inte meningen att man ska ha ett så pass missanpassat (t.ex. för stort grus osv.)akvarium så att de blir av med revirbetéendet och trycker i ett hörn. I de fall som paletter har varit lite snällare verkar det vara så...?
#9 - 7 maj 2004 10:02
Som du säger med bra förutsättningar så leker dom konstant och vid lek/yngelvård är nog alla paletter agressiva. Sedan finns det även stora individuella skillnader bland paletter. Jag har haft 3 olika palettpar och i ett av paren så var honan helt rabiat. Inget av mina par kan sägas funkat något vidare med "sällskapsfisk" i mitt 112 liters kar men i mitt 240 gick det bättre.
#10 - 7 maj 2004 10:35
Hur stort akvarie har du Kusten? I mitt 300l har deras revirbeteende inte skapat några problem. Visst kan de får för sig att jaga de andra, men mest för att markera... så har du ett hyggligt stort kar så borde det fungera om du inte har otur med individerna.

// Martin
#11 - 7 maj 2004 10:37
Hur stort akvarie har du Kusten? I mitt 300l har deras revirbeteende inte skapat några problem. Visst kan de får för sig att jaga de andra, men mest för att markera... så har du ett hyggligt stort kar så borde det fungera om du inte har otur med individerna.

// Martin
#12 - 7 maj 2004 10:55
Ursprungligen skickat av Bror_Duktig

Skaffa nyckelhålsciklider. Snällare fisk finns inte.

Håller med, riktigt rolig ciklid!
#13 - 7 maj 2004 12:34
Okej, nyckelhål, ska plugga in lite om den! Kom gärna med argument till varför den är så bra.

Svar: Mitt kar är på 130 lit. Mycket rötter ock växter.
#14 - 23 maj 2004 14:28
Jag har två paletter i ett 102liters akvarium och dom är inte alls aggresiva dom jagar bara bortdom andra fiskarna när dom har yngel inte alls elakt.. bara så att dom håller sig undan..
#15 - 23 maj 2004 14:57
Som nån sa köp nyckelhål, finns ingen finare ciklid tycker då jag :)
Har 5st i mitt 540 kar och dom börjar bli rät stora.
Dock ingen lek än..... va jag vet :)

Annons