Vågar jag byta vatten igen?

#1 - 11 mars 2004 22:57
Efter mitt första vattenbyte efter haft mitt nyköpta akvarium 1 månad så dog mina två sugmalar dagen efter, har efter förfrågningar o spekulationer kommit fram till att detta var sannolikt orsaken till att dom dog samt att det inte hade hunnits bildats tillräckligt med bakterier i akvariumet för dessa typer av malar.
Köpte igår 2 nya malar varav ena dog imorse (dessa malar skulle gå bra enligt affären för dom var inte lika känsliga (Pygmé sugmal).
Vågar jag byta vatten igen, är det bättre eller sämre o göra det nu när den ena malen plötsligt har dött??
#2 - 11 mars 2004 23:04
Har du kollat vattenvärdena? Hur mycket vatten bytte du? Det borde inte vara något problem att byta 20% av vattnet varje vecka.
#3 - 11 mars 2004 23:04
Har du kollat om ditt vattenvärde är ok?
#4 - 11 mars 2004 23:05
hur kollar jag vattenvärdena, med ph mätare eller ?
#5 - 11 mars 2004 23:09
Det finns tester att köpa på zooaffärerna. Dom absolut viktigaste är ph och nitrit. En del zooaffärer erbjuder vattentest för en liten pening men du tjänar in att köpa dom själv. Du bör kolla vattnet en gång i veckan. Får du höga halter av nitrit så kan faktist fiskarna dö.
#6 - 11 mars 2004 23:11
Det finns teststickor i akvarieaffärerna där man kollar bl.a. Ph, Kh, nitrit och nitrat. Det brukar också följa med en beskrivning över vad som är acceptabla värden.
#7 - 11 mars 2004 23:11
Höga halter av nitrit är väldigt vanligt i nystartade kar som inte fått igång sin biologiska balans ännu.
#8 - 11 mars 2004 23:12
Teststickor är bra men är inte så exakta som vätsketesterna. I långa loppet så blir det billigare med vätskorna med.
#9 - 11 mars 2004 23:15
Hur stort kar har du? Man bör byta ca 30% varje vecka. För om du är orolig för att dina malar kan dö och hoppar över byten så kan vattnet bli dåligt så de andra fiskarna dör också.
#10 - 11 mars 2004 23:24
Ursprungligen skickat av Marie J

Teststickor är bra men är inte så exakta som vätsketesterna. I långa loppet så blir det billigare med vätskorna med.

Det är sant men jag tycker att stickorna är mycket enklare att använda.
#11 - 11 mars 2004 23:58
Låter som att du har fått en svår nitrittopp (filtermassan och akvarievattnet innehåller (väldigt förenklat) skadliga bakterier och ammonium) vilket gör att dina fiskar inte kan "andas". Jag råder dig till att läsa på om nitrit och nitrat här på zoopet vid menyn "vattenkemi" till höger på startsidan. Köp sedan ett nitrittest (Sera NO2 test är ett bra val), Sera Nitrivec (flytande bakterielösning som innehåller nyttiga bakterier och som sätter sig i filtermassan där det bryter ner skadliga bakterier och ammonium), samt Aquatan/Aqua Safe (vattenberedningsmedel som gör kranvatten till akvarievatten, binder tungmetaller och neutraliserar klor). Då du har skaffat denna utrustning mäter du först nitrithalten för att få en fingervisning om detta värde. Sedan byter du den första dagen 1/3 av vattnet, skölj och krama ur filtermassan ordentligt FÖRE v attenbytet, för att döda de dåliga bakterierna kan du hälla kokande vatten över filtermassan (detta är bara en engångsnödlösning, vid senare rengöring skölj under ljummet vatten för att inte döda de nyttiga bakterierna). Tillsätt Nitrivec (50 ml/100L vatten) och Aqutan/Aqua Safe (25 ml/100L vatten). Dagen efter byter du 1/4 av vattnet och tillsätt 10 ml Nitrivec / 100L vatten samt 15 ml Aqutan/Aqua Safe / 100L vatten. Mät nitrithalten både före och några timmar efter vattenbytet. Vänta en dag och upprepa det mindre vattenbytet (1/4 samt Nitrivec + Aqutan/Aqua Safe) varannan dag under en vecka. Mät nitrithalten både före och några timmar efter vattenbytet. Rengör om möjligt INTE filtermassan under denna period, för att inte rubba den känsliga vattenbalansen. Efter denna vecka byter du 1/3 av vattnet en gång per vecka (lämpligast samma veckodag, tex. på söndagar, så du får en invand rutin och inte byter vatten alltför ofta). Lycka till och hoppas du snart får fart på akvariet igen!
#12 - 12 mars 2004 06:58
Hej,

Ville bara påpeka att alla affärer tar inte ut någon avgift för att testa ens vatten. T.ex. Herkules Zoo i Göteborg gör det gratis som en service till sina kunder. Nu lämnar jag inte in vatten för test en gång i veckan precis, men man är ju där och kollar på fiskar minst en gång i månaden och då kan man lika gärna ta med lite vatten. :)

Hälsningar
Linn
#13 - 12 mars 2004 07:37
De stämmer nog när akvariet är så nystartat,ett bra tips låt akvariet gå tomt med växter i 2 veckor först så vattnet mognar sedan köp ett billgt tåligt litet stimm ex sebrafisk,blådanio som får köra i gång så bakterierna stabiliserar sig.
#14 - 12 mars 2004 10:24
mrmagic1: Är det nya ledningar i huset du bor i? Malar gillar inte metaller i vattnet, framförallt koppar gör att de kolar av.
#15 - 12 mars 2004 11:52
nilsonnet

Kan det stämma? Att kopparrör ger ifrån sig så mycket koppar att det är skadligt för fiskar? Vi ska nämnligen skifta rör i vårt hus och valet står mellan ren plast, eller plast/koppar. Vi är inne på variant 2, men om de ger ifrån sig metaller så...

Å andra sidan så har vi haft kopparrör i Sverige i 50 år eller nåt, så i så fall borde ju nästan ingen klara av att ha fisk.

Men det vore skönt att veta.

#16 - 12 mars 2004 11:57
För ett tag sen läste jag ett inlägg från någon (Kjell?) där det berättades hur det hade gått till under en utställning. Lokalen hade varit en gammal... någonting, och ledningarna fällde ut hyfsat med koppar. Det gick bra för de flesta fiskarna, men malarna kolade som flugor.

Hittade den här:

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=954&SearchTerms=utställning,koppar
#17 - 12 mars 2004 13:58
Ursprungligen skickat av Linn.c

Hej,

Ville bara påpeka att alla affärer tar inte ut någon avgift för att testa ens vatten. T.ex. Herkules Zoo i Göteborg gör det gratis som en service till sina kunder. Nu lämnar jag inte in vatten för test en gång i veckan precis, men man är ju där och kollar på fiskar minst en gång i månaden och då kan man lika gärna ta med lite vatten. :)

Hälsningar

Linn

Det har du rätt i att det är gratis på sina ställen, men det är vid nystart det mest är problem så då bör man testa vattnet ofta. Inte när man märker att fiskarna kolar för då är det vanligtvis för sent. Och då kan man inte komma med vatten ett par gånger i veckan...

Annons