Vågar du bli gammal.....

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 25 november 2008 18:30
Inte så himla ofta som jag berömmer kvällstidningarna men jag tycker att Aftonbladets artikleserie "Vågar du bli gammal" som startade igår är bra.
Egentligen är det för jävligt hur gamla och sjuka behandlas i dagens samhälle. Trots att kunnandet och BNP är så otroligt mycket bättre idag, än det var när jag var ung så är åldringsvården nu väldigt mycket sämre.
Själva har vi i vår familj drabbats av detta under de senaste 2 åren, där både min svärfar och svägerska varit dåliga och beroende av samhällets hjälp. Min svägerskas sista år blev en pina när olika instanser bollade henne mellan sig utan att någon tog ansvaret - väl medvetna om att ju mer de drog ut på tiden ju snabbare skulle hon dö - vilket också skedde.
Detta med att olika myndigheter är ansvariga för olika saker är ett väldigt smart system (smart utifrån makthavarnas synpunkt, men ett helvetes-system utifrån mänsklig synpunkt) som politikerna skapat - eftersom det innebär att de hela tiden kan påstå att det är den andra myndigheten som bär ansvaret.
Det var faktiskt bättre förr:(

Eftersom vi nu genom arv har fått ett hus på "halsen" och därmed tvingats sätta mig in i detta med fastighetsaktt etc. kan jag också konstatera att det där som högern gick till val på - dvs att fastighetsskatten skulle sänkas eller t.o.m. tas bort är en ren bluff.
Visst finns det nu ett max.tak på skatten och visst sänktes skatten den några promille, men å andra sidan så höjs nu taxeringsvärdena med ca. 50% och dessutom har reavinskatten höjts enormt så i princip tar väl staten numera in ännu mer pengar på fastigheterna än vad de gjorde innan "sänkningen". Som lök på laxen höjs energikostnaderna, samtidigt som lånen blir dyra eftersom bankerna tillåts bedriva ockerpolitik och ha skyhöga differenser mellan inlånings- och utlåningsräntan.

Apropå skeva taxeringsvärden så såg jag för övrigt en "kul" grej i gårdagens GöteborgsPosten.
En person som hade en tomt på 1.400 kvadratmeter med ett ruckel på får betala lite drygt 20.000 kr per år i fastighetsskatt.
Fastighetskatten på granntomten som var lika stor och där det dessutom fanns ett lyxhus var lite drygt 6.000 kr/år. För tomter utan beboeliga fastigheter gällde nämligen inte max.gränsen på fastighetsskatten.

Apropå dyrare - undrar förövrigt hur mycket dyrare akvariehobbyn nu kommer att bli. De flesta prylar betalas med EUR - och denna har blivit ca. 10% dyrare. De flesta fiskar betalas med USD och denna har blivit ca. 35% dyrare.
Framtiden är bister.
#2 - 25 november 2008 18:42
Ja är det inte dags att ta steget ut i Eurozonen istället för att envisas med att ha en liten extremvaluta och tjuta som vargar när det går lite snett...
Har du verkligen inte haft hus tidigare under de senaste årtionden? Att sänka lite skatt här och höja taxeringsvärden där är knappast den senaste regeringens uppfinning.....
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 25 november 2008 19:02
Det märkliga är ju bara att valutan i länder med hyfsat bra ekonomi drabbas hårdast, men i länder med dålig ekonomi (ofta pga av höga kostnader för krig) så stärks valutan.
T.ex. drivs ju USA med gigantiska underskott och dollarn stärks, den aksna kronan har också stärkts rejält jämfört med den svenska och deras valuta är ännu mindre än den svenska och Danmark har dålig ekonomi.

Sedan har jag nog i och för sig inte något till övers för vare sig den "gamla arbetarregeringen" de var nog lika goda kålsupare dom, men det var nu faktiskt den "Nya arbetarregeringen" som gjorde just fastighetskatten till en stor valfråga.
#4 - 25 november 2008 19:49
Det är idag dollar och euro som är de stora valutorna i världen. Den kinesiska valutan är ju fortfarande manipulerad. Så visst borde det vara en stabiliserande faktor om vi hade Euro i Sverige. Kronan är väl på sätt och vis bunden till euron men effekten av stabilisering följer ju inte helt.
Själv tycker jag det är sjukt att kronan är värderad olika i Jönköping, Köpenhamn och Oslo (och för att inte tala om Reykjavík) eftersom kronan var väl ett försök till valutaunion för hundratals år sedan.
#5 - 25 november 2008 20:48
Gammal vågar jag definitivt bli, har inte den minsta ågren för det. Men gammal och sjuk skulle jag aldrig vilja bli. Då hoppas jag att någon puttar mig nedför ättestupan istället. Min bästa vän jobbar inom hemtjänsten, konstant underbemannade och har typ fem minuter hemma hos varje vårdtagare innan dom skall till nästa. Så gammal gärna men då vill jag ha hälsan i behåll.

/B
#6 - 25 november 2008 20:50
Den Danska kronan är bunden till Euron, på samma sätt som vår krona var bunden då vi hade 500% ränta!

Men det skapar tydligen andra problem i Danmark har jag hört. Men vet för lite för att uttala mig mer exakt.
#7 - 25 november 2008 22:34
Jag vill ha euro. Kan inte se att det finns nån annan anledning än sentimentalitet att hålla kvar vid kronan, och det vore definitivt väldans praktiskt att ha euro istället.
Synd bara att vi inte bytte när euron kostade 6 spänn istället för när den kostar 10.
#8 - 26 november 2008 07:49
Fortfarande har vi en äldregeneration som bugar o bockar för bankdirektörer, präster o doktorer. Förändringarna kommer o komma när 40 talisterna börjar ramla in.
Så när man börjar höra Stones, Beatles o Rockabilly på hemmen då.......................:D
#9 - 26 november 2008 07:58
Haha, yeah. Äldrevärden goes Rock'n'Roll!

Det känns som att samma generation bakåtsträvare var väldigt delaktiga till Euro-Nejet.
#10 - 26 november 2008 08:19
Nä hua. Instämmer med en ovanstående - gammal, javisst, men inte sjuk! Pratade förra veckan med en kristen psykolog som avslöjade att h*n har ett förråd av giftiga frön att ta ifall att... det är väl så man får göra. Men livslusten är ju otroligt stark så frågan är om man verkligen slår till när det blir aktuellt?
#11 - 26 november 2008 08:29
sjuk vill man väl inte bli ens innan man lir gammal, för att få den vård man ehöver måste man orka bråka som f-n eller ha någon som gör det åt end
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 26 november 2008 09:36
Synd bara att vi inte bytte när euron kostade 6 spänn istället för när den kostar 10.

Bara en liten upplysning. EUR har aldrig kostat under 8 spänn. Under 99 doppade den som lägst på 8,18.
Efter folkomröstningen har EUR inte legat under 9 kr.
Antar att du blandar ihop EUR med USD och den har varierat oerhört mycket genom åren
#13 - 26 november 2008 14:48
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Min kropp börja kännas gammal. Men mitt sinne är nog fortfarande bara åtta år, [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman]kanske tio. Själen däremot känns oändligt gammal. Det gäller att hålla sig från all vård så länga som möjligt. Och att få dö lyckligt sittande på en sten i skogen[/FONT]
#14 - 26 november 2008 15:12
Men om inte akutvården funnits hade jag nog inte kunnat skriva det här. Då hade nog mitt medlemskap avslutats för drygt ett år sedan. Det akuta lungödemet hade jag nog inte kunnat klara av på egen hand. Nu sitter jag här med en uppsjö av mediciner, en diabetes med dysmetabolt syndrom men i förmodligen i bättre form än för fem år sedan och väntar på att få göra läxor med tioåringen och på att bli farfar i slutet av maj månad.
#15 - 26 november 2008 17:21
Värst vad du blivit negativ på siståne då... (Alger i akvarierna kanske???)
#16 - 26 november 2008 18:20
Ser fram emot att bli gammal faktiskt :) är inte ett dugg rädd för det som ska komma om jag nu skulle råka bli sjuk då.
#17 - 26 november 2008 20:08
@Kjell: Meh, den hinner säkert komma upp i 15kr/euron innan vi byter.
#18 - 27 november 2008 15:04
Jag vill verkligen inte bli gammal och rulla in på hem. Aldrig! Med dagens nonchalans mot de äldre, som om de vore djur, om ens det!? Medicineringar som gör en sjukare!! Nej tack. Sitter redan i en obekväm sits och jag vill verkligen komma ifrån det.
#19 - 27 november 2008 16:30
Inte jag heller [B)]...
#20 - 27 november 2008 17:11
Det är ingen hit att bli gammal, men alternativet är värre.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 27 november 2008 17:44
Ja, ja Azur så brukar också jag skämta - fast idag kan man nästa säga att det skämtet börjar skorra falskt och fan vet om ändå inte alternativet nästan är bättre:(
#22 - 27 november 2008 20:02
"Det kan inte bli värre, säger pessimisten... Jodå, säger optimisten :p."
Vi får väl uppfinna ett krumelurpiller, helt enkelt...
#23 - 27 november 2008 23:58
Bägge mina föräldrar fick Alzheimers, så jag kommer i alla fall garanterat inte att märka ifall jag blir vanskött. Och skulle jag befinna mig tillräckligt nära verkligheten för att märka det har jag glömt det efter fem minuter.

Se där, en guldkant.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 28 november 2008 09:11
Min svägerska dog i Alzheimer vid 60 års ålder och hennes sista år var en plåga pga hur kommunen skötte henne. Att påstå att hon pga av sin sjukdom inte märkte detta är helt fel.
#25 - 28 november 2008 17:30
Pja, om man inte har något närminne kvar och inte minns vad som hände för fem minuter sedan (eller tio år sedan) minns man inte vanvården. Min mamma t.ex., svältes av kommunala åldringsvården i Huddinge, men trodde själv hela tiden att hon nyss ätit middag. Det var bara att henne sista minne var 50 år gammalt.
Det är en fruktansvärd, vidrig, sjukdom, och de som drabbas lider svårt - men de förstår inte och minns inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 28 november 2008 18:40
Ok, det beror säkert på i vilket stadie man är. Sköts man inte på rätt sätt så kan man dö klart innan minnet helt är borta.
Så tyvärr men du har fel.

Annons