Vädjan om populärnamn

#1 - 27 november 2003 13:13
Söker förtivlat efter svenska populärnamn på följande eng/lat fiskar:
Flame Angelfish/Centopyge loriculus
Yellow Tang/Zebrasoma flavesenes
Queen Angelfish/Pomacanthiadae
Royal Gramma/Gramma ioveto
Longfin Bannerfish/Heniocus diphreutes
Purple Tang/Zebrasoma xanthurus
Blue Damselfish/Chrysiptera cyanea
Three Stripes Damselfish/Dascyllus Aruanus
Redfin Butterflyfish/Chaetodon trifasciatus
Rock Beauty Angelfish/Holocanthus tricolor
Squarespot Anthias/Presudoanthias pleurotaenia

Jag inser att många kanske inte har svenska namn, men jag hoppas ändå på hjälp!
Hälsningar Monica
#2 - 27 november 2003 13:17
Varför använda populärnamn? Normalt sett brukar problemet vara det omvända.
#3 - 27 november 2003 17:25
kolla på saltvattensguiden.se
#4 - 27 november 2003 18:50
Populärnamnet säger oftast mera om fisken än det latinska, för mig iaf..
#5 - 27 november 2003 20:55
Tex zebrasoma flavenses: gul kirurgfisk
Longfin banner fish: vimpelfisk
Blue damselfish: blå damsel
Purple tang borde bli lila kirurgfisk.
Alla antias kallas för anthias på Svenska med ett tillnamn kanske "fyrkantsfläcks"?
Butterflyfish är pincettfisk, jag känner inte till just de du frågar om, men "rödfenad pincettfisk" kanske är en bra gissning?
MVH
magnus
#6 - 28 november 2003 11:01
Blue damselfish: blå damsel

Blå frökenfisk.

Damsel == fröken (i betydelsen ogift kvinna).
#7 - 28 november 2003 11:44
Jag har dubbelkollat. Den blå damsellfisken säljs under namnet blå djävul, detta pga det tuffa temperamentet.
MVH
Magnus
#8 - 28 november 2003 11:52
Jag förstår att en del tycker det är konstigt att jag efterlyser svenska namn. Grejen är den att jag översätter ett dataspel om just akvariefiskar!
Hälsningar
Monica
PS. Tack till Er som hjälp till! DS
#9 - 28 november 2003 11:54
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Jag har dubbelkollat. Den blå damsellfisken säljs under namnet blå djävul, detta pga det tuffa temperamentet.

MVH

Magnus

Men ogifta kvinnor kan väll vara rätt tempramentsfulla ;-)
#10 - 28 november 2003 12:06
Alla damseller kallas för frökenfiskar i Sverige med undantag för grön cromis, som är en stimmfisk och blå djävul som vi redan har pratat om. Alla har temperament som ogifta kvinnor utom just grön cromis. Vad man kan dra för slutsats av det vill jag inte närmare gå in på.
MVH
Magnus
#11 - 28 november 2003 12:09
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Alla damseller kallas för frökenfiskar (eller damseller, beroende på var i landet) i Sverige med undantag för grön cromis, som är en stimmfisk och blå djävul som vi redan har pratat om. Alla har temperament som ogifta kvinnor utom just grön cromis. Vad man kan dra för slutsats av det vill jag inte närmare gå in på.

MVH

Magnus

#12 - 1 december 2003 12:06
Möjlig slutsats av namnet frökenfiskar och deras temprament(enligt diskussionen ovan): de har namngivits av inkrökta ungkarlar som visste mer om fisk än fröknar... ;-)
vad sägs om den teorin ?
#13 - 1 december 2003 12:17
Trovärdig!!
Jag har också en teori om varför ogifta kvinnor är just ogifta. Samma som gäller för osålda tomater??? Men det skall vi inte gå djupare in på eftersom jag faktiskt bor tillsammans med en fröken. Hennes temperament var vilt när jag träffade henne och är det än i dag, och alvarligt talat så så tror jag inte att det hjälper att gifta sig.
MVH
Magnus
#14 - 1 december 2003 12:45
butterfly fish = fjärilsfisk, inte pincettfisk.
#15 - 1 december 2003 13:05
Sorry, du har givetvis rätt. Men många fiskar inom släktet fjärilsfiskar kallas för pincettfiskar pga dess långa pincettliknande mun. Tex kopparbandad pincettfisk chelmon rostratus och gul pincettfisk forcipiger flassimus. Om just denna arten har pincettliknande mun eller inte vet jag inte, därav min vilda gissning.
MVH
Magnus
#16 - 1 december 2003 14:05
Just nu är jag mest nyfiken på topfrog:s teori om osålda tomater :)
#17 - 1 december 2003 14:08
Ja, det har du rätt i. På fishbase finns dock bild på denna fisk: http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=5579&genusname=Chaetodon&speciesname=trifasciatus

och där ser vi även att populärnamnet _inte_ är Redfin Butterflyfish. Vilket ger vatten på kvarnen å Bilbo's uttalanden om att populärnamn är ett problem.

Personligen har jag aldrig förstått varför det skulle vara svårare att lära sig/komma ihåg latinska vetenskapliga namn istället för populärnamn.
#18 - 1 december 2003 14:26
På bilden syns det helt klart att den inte kan heta pincettfisk :)
Nu frågade ju Monica efter poppulärnamn för att hon håller på att översätta ett dataspel om akvariefiskar. Kan ge mig den på att ungarna som spelar spelet tycker att rödfenad fjärilsfisk är bra mycket lättare att komma ihåg/uttala än Chaetodon trifasciatus. Dataspels generationen är inte så interesserad av latin:).
Sen är ju inte de latinska namnen heller helt glasklara heller både inom malawicikliderna och inom harneskmalarna byter fiskarna namn i mellanåt.
MVH
Magnus

Annons