Väderål

#1 - 13 februari 2007 08:45
Hejhej.Jag köpte en väderål för ett tag sen,dom hade nämligen bara en kvar på djuraffären.Den är helt underbar.tar man upp den ur gruset så håller den sig kvar vid handen å ålar(!) sig som en tokig runt handen =) Men jag ville ju att den skulle ha en kompis också=) så jag var iväg efter att dom fått nästa fiskleverans till affären.Men då hade han inte fått tag i vanlig väderål utan bara nån sort som hette Indisk väderål.Denna hade han ingen information om och söker man på google så blir det 0 träffar.Jag köpte den ändå å den går alldeles utmärkt bra ihop med den vanliga väderålen.Dom håller ihop ständigt.MEN! praktbotian jag har i samma kar(en liten rackare) tyckte visst inte om den indiska.Den vanliga gick bra men den nya jagar han runt så ålen flyr i vild panik men botian hack i häl.Botian biter ålen så fort den stannar till.Utom när ålen gräver ner sig i sanden då =) för då kommer inte botian åt den ju =) så nu ligger den stackars ålen nergrävd nästan hela tiden.Japp! alldeles riktigt jag SKA flytta ur praktbotian ;) ville bara dela med mig av detta ifall det är nån mer som ska köpa eller redan har Indisk väderål =)

Fishhugs from me:p
#2 - 13 februari 2007 08:53
hållrt med dig...väder ålar är riktigt fina och sociala....jag hade en på 10+ cm men hab hoppade ut ur akvariet :(.......men han var väldigt social och kom alltid fram och ville ha mat:).......den väder ålen som du har ni tror jag nog heter kinesisk väder ål...den finns med i zoopets artbeskrivnigar :)
#3 - 14 februari 2007 10:57
Hej Macke. Jag har tittat på artbeskrivningen på kinesisk väderål/fisk men det stämmer inte.Min är mer mönstrad och väldigt vacker.Ja den kinesiska var ju fin den också förstås =) men min är liksom..lite..leopardmönstrad..fast inte riktigt..:S
#5 - 14 februari 2007 18:20
hur stor blir väderål?
#7 - 14 februari 2007 18:50
helelle skrev:
Hej Macke. Jag har tittat på artbeskrivningen på kinesisk väderål/fisk men det stämmer inte.Min är mer mönstrad och väldigt vacker.Ja den kinesiska var ju fin den också förstås =) men min är liksom..lite..leopardmönstrad..fast inte riktigt..:S

ok....men det var iaf värt ett försök :)
#8 - 16 februari 2007 08:09
Corydoras mad: Nej min är mer fläckig..men tack för försöket :)
Kyssguramin: Den "vanliga" väderålern kan bli ca 30 cm.
Macke: :) ja absolut.Tack för försöket :)

Fishhugs from me:D

Annons