Vadå lättlekt?????

#1 - 3 december 2004 13:55
Har läst här på många ställe att Ancistrus är lika lätta att få i lek som guppy, det kan jag inte hålla med om.Jag har 2 honor och 1 hane i ett kar som bara är till för dom,med allt vad det innebär,krukor,grottor av coccosnötter,och rötter,bra med varierande mat,vattenbyte 2 gånger i veckan mm mm mm.Har funderat på vad som fattas men kommer inte på vad???kanske är hanen homosexuell så jag ska prova med att släppa i en hane till!!ja tankarna är många!!
Nu vet jag att någon kommer till att skriva att det finns många länkar att läsa,men tro mig jag har följt alla redan.
#2 - 3 december 2004 13:56
Vilken storlek är dom??? Kankske inte könsmpgna än....
#3 - 3 december 2004 14:00
Hanen är ca 8-9 cm och har borst på nosen som säkert är 2 cm långa,,och den ena honan är ca 8 cm,och den andra något mindre så könsmogna är dom säkert.
#4 - 3 december 2004 14:29
Mitt ancistruspar lekte hipp som happ och fullkomligt oväntat efter det att jag bytte grus i det karet som de gick i då.
Efter det så har jag bara haft en lek till, och det var inte med samma par. Det paret som lekte från början, var världens mesta ovänner innan den leken, liksom efter leken.
Har man tur så får man väl ett par som gillar att leka, om det så är en ensam hona och två hanar.
Man får kanske testa lite, de kan ju tycka att det finns för många grottor. För små grottor osv. Man vet ju aldrig hur en ancistrus tycker egentligen. Strömmningen kanske är för dålig ??
Som sagt var, testa lite olika så kanske det lyckas till slut.
#5 - 3 december 2004 14:46
Vad har du för cirkulation i karet. Jag tror att det är svårt att få för mycket cirkulation åt sugmalar. (inom rimliga gränser)

Sen kan det ju vara en ide att skaffa fler individer ifall karet är stort nog. Det kan ju vara trevligt med lite utbud då man ska välja vem man ska skaffa barn med [;)]
#6 - 3 december 2004 14:54
Bra cirkulation är viktigt... minst tre gånger akvarievolymen brukar jag ha... Mycket käk till honorna är också viktigt, i alla fall innan de lekt första gången... räkmix varannan dag är en höjdare...
Jag vet att du byter vatten ofta, men har du koll på nitrit och nitrat... även låga nivåer kan störa sexlusten hos de små liven...
#7 - 3 december 2004 14:55
Har du testat regntidsstimulering?
Sök på det i forumet annars.
#8 - 3 december 2004 15:02
Då är det säkert cirkulationen som inte är tillräcklig,får nog ta och byta pump.
Nancy du nämde räkmix,,gör du den själv och vad består den av mer än räkor??
#9 - 3 december 2004 15:44
Mina Ancistrus leker i trånga grottor som dom inte ens kan vända sig i. Så jag tog en stor rot och borrade några hål på 30 mm, ca 10 cm in och det funkar bra. Men det tog ett tag innan dom kom igång och leka och då har jag 7 fullvuxna ancistrus. Så det gäller att killarna hittar en riktig grotta och en partner som dom gillar. Och man märker när dom gillar grottan för då simmar dom inte ur den förutom när det är mat. För mina killar var tidigare ute och simmade innan jag skaffade dom här hålen. Men nu ser jag dom bara titta ut då och då
#10 - 3 december 2004 16:16
Jag gör egen räkmix... höftar ihop lite beroende på vad jag har hemma... men ungefär så här...
1/3 räkor
1/3 ärtor
1/3 spenat
Gelatin utifrån mängden.
Ofta blöter jag upp lite ciklidpellets och häller i också, ibland lite vanligt granulat... Jag tillsätter inga extra vitaminer, eftersom det ändå är osäkert om de klarar infrysningen. Tror inte det är hela världen heller, om man inte matar enbart med räkmix.

Jag gör själva tillredningen av mixen exakt som Kjell beskriver på fodersidan här på Zoopet.
#11 - 3 december 2004 16:21
Mina slutar då aldrig leka haha
#12 - 3 december 2004 17:05
Hanen kanske inte tycker om honor?
#13 - 3 december 2004 21:56
Tack för era svar,,,,nu ska mina malar få kraftigare pump och fin räkmix*L* så får vi väl se vad som händer.
#14 - 3 december 2004 22:56
Lite ommöblering i karet är inte fel. Man kan ta ut grottorna ett tag, mata ordentligt och sen lägga ner dom igen. Sen kan det hjälpa att få igång dom om man har annan fisk som leker i karet, t ex corydoras. Det har funkat hos mig i alla fall.
#15 - 3 december 2004 23:18
Köp du en större pump. Men låt den gamla vara kvar. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det otroligt svårt att få för stor cirkulation åt sugmalar.

Fast det är klart, du kanske har andra firrar i akvariumet?

Annons