Vad Zoopet gör för mig ikväll

#1 - 13 januari 2015 20:54
Detta är mitt första inlägg. har snurrat runt här och lärt mig massor av all läsning. På ETT sätt har jag stalkat er allihop och "tjuvkikat" på er. På ett annat sätt känns det nästan som att man lär känna er, i alla fall ni som är aktiva och skriver många kloka inlägg av olika slag men även tokerier...

I kväll använder jag Zoopet till att avleda mina grubblande tankar....

*På jobbet idag fick jag ett svårt och tragiskt besked gällande ett barn som akut insjuknat svårt = känner djupt med föräldrar och övriga.

*Min vuxna dotter är just nu inlagd för igångsättning, mitt första barnbarn kommer snart till världen = surrealistiskt, magiskt, spännande och oro.

*I mitt lilla söta akvarium har något hänt och en liten platyhona beter sig inte som förut. Hon drar sig undan på ett annorlunda sätt men beter sig samtidigt inte så märkligt att jag kan ta på något konkret... Ingen svullnad, inga prickar, inga utstående fjäll, äter bra och är pigg emellan varven. Men magkänslan... Hm kanske är hon deprimerad? kan en fisk bli det?

Nåväl, ni har lärt mig att tålamod och att skynda långsamt är det kloka när det inte finns tydliga symtom och vattenvärdet är ok, så jag fortsätter att omväxlande hänga framför akvarierutan och omväxlande här och läsa intressanta, kloka, roliga, spännande inlägg.

Tusen tack för att ni håller mig sällskap "i väntans tider" :d

Med vänliga varma hälsningar// blivande mormorn [:-15]
#2 - 13 januari 2015 21:17
[QUOTE=Catnip;1723050]Detta är mitt första inlägg. har snurrat runt här och lärt mig massor av all läsning. På ETT sätt har jag stalkat er allihop och "tjuvkikat" på er. På ett annat sätt känns det nästan som att man lär känna er, i alla fall ni som är aktiva och skriver många kloka inlägg av olika slag men även tokerier...

I kväll använder jag Zoopet till att avleda mina grubblande tankar....

*På jobbet idag fick jag ett svårt och tragiskt besked gällande ett barn som akut insjuknat svårt = känner djupt med föräldrar och övriga.

*Min vuxna dotter är just nu inlagd för igångsättning, mitt första barnbarn kommer snart till världen = surrealistiskt, magiskt, spännande och oro.

*I mitt lilla söta akvarium har något hänt och en liten platyhona beter sig inte som förut. Hon drar sig undan på ett annorlunda sätt men beter sig samtidigt inte så märkligt att jag kan ta på något konkret... Ingen svullnad, inga prickar, inga utstående fjäll, äter bra och är pigg emellan varven. Men magkänslan... Hm kanske är hon deprimerad? kan en fisk bli det?

Nåväl, ni har lärt mig att tålamod och att skynda långsamt är det kloka när det inte finns tydliga symtom och vattenvärdet är ok, så jag fortsätter att omväxlande hänga framför akvarierutan och omväxlande här och läsa intressanta, kloka, roliga, spännande inlägg.

Tusen tack för att ni håller mig sällskap "i väntans tider" :d

Med vänliga varma hälsningar// blivande mormorn [:-15][/QUOTE]

Välkommen hit!
Kul och klokt att du "stalkat" och läst på mycket redan innan!
Först grattis till kommande barnbarn!
Vad gäller din platy så är det nog som du säger... Tålamod, äter hon? Är hon tjockare än tidigare? Kan säkert vara så att hon är deprimerad också, vad har du mer för fiskar i akvariet?

//Andreas
#3 - 13 januari 2015 21:18
Jag har alltid önskat mig en stalker.. Läs blåvinges tråd för bästa stickade ernst(kirschsteiger och malen)-känsla.. Johnny har liksom inget filter och känner sig själv väldigt väl.. Med det sagt är hans tråd en ypperlig tråd att läsa om man vill utvecklas och lära sig både om akvarier och lära känna lite folk här..
#4 - 13 januari 2015 21:50
Du är hjärtligt välkommen till denna fantastiska lilla hörna av världen ;)
#5 - 14 januari 2015 06:35
Så tråkigt med det sjuka barnet! :( Måste vara tungt..
Och spännande med barnbarn på gång!! Avvakta du med din platy! Inte så att det är dax för den oxå att få smått? :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#6 - 14 januari 2015 07:26
Välkommen hit Catnip/blivande mormor :).

//Inger
#7 - 14 januari 2015 07:56
Och erkänn, visst var det lite fjärilar i magen när du skickade första inlägget:p?
Välkommen hit:).
#8 - 14 januari 2015 09:43
Instämmer i kören, välkommen hit!

Såg att du satt och "tjuvkikade" häromdagen ;)

Hoppas mormor har fått sitt barnbarn nu :)
#9 - 14 januari 2015 20:03
:cool:Tack för det fint o varmt välkomnande alla!
Något barnbarn har vad vi vet inte tittat fram än, det kan ju vara väldigt segt vid igångsättningar...min hjärna är hos henne/dom större delen av tiden.

Helene&Andreas: Hon äter och är aktiv vid matning. Inte rund utan slank som vid ickegraviditet. Hennes kar-kompisar är ytterligare 5 Platyhonor, 2 Platyhanar, en Kamphane och en ung Ancistrus. Två av honorna är lite utagerande men inte mot henne. Hanarna softa och låter henne vara ifred. Ancistrusen hälsosamt manisk och Kamphanen glider runt och chillar.

ettfettbranamn: You have Yourself a stalker :cool:. Din beskrivning av Bluewing och Tommy Vestlie är väldigt träffande hihi Jag njuter av att följa de olika trådarna och framförallt av att stämningen är så respektfull och varm!

Tommy Vestlie: Tack för välkomnandet, jag är djupt imponerad av dina och din sambos kar. Det är ju en plan att så småningom växla upp både karstorlek och fiskbestånd. Din beskrivning av flytten räddade mina fiskar i en akut läckagesituation innan jul... Låt mig bara benämna hela den historien med att alla fiskar firade jul och nyår på IKEA (läs i en ikeaback)....som sällskap hade dom den inkörda pumpen, gruset, växterna osv. Akvariet firade hos glasmästar'n.. Ingen dog.

HeidiH: Tack! Nix inte gravid. Fortsätter avvakta. Barnet mår bättre, skönt nog!

IngerH:
Tack!! :D

ansjo: Inte hade jag fjärilar i magen inte...det var mer som småfiskstjärtfenor :p

PiaJo:
Tack! Det är så häftigt att se alla era kar och miljöer! Inget barnbarn än....

Funderar på om jag ska köra med salt om platyhonan inte blir bättre. VB imorgon, kanske passar på i den svängen. Som sagt tack för varmt välkomnande, ni är fantastiska inspiratörer och lärare allihop! :)
#10 - 14 januari 2015 20:22
Hej Catnip/mormor(snart)!

Vad mysigt det är att läsa om dig och hur du smugit runt här på Zoopet. Tycker verkligen om att du omedelbart delar med dig av sånt som är viktigt för dig. Känns både personligt och ömsint. Ser fram mot din närvaro (lite synligare än förr ;)) här på Zoopet.
Som morfar och farfar så vet jag vilka häftiga förälskelser som ligger framför dig. Ska själv bejaka min inre tre och femåring med två av mina barnbarn i helgen även om det blir trångt i sängen med 2 barn, 2 vuxna (varav en jättevuxen) och 27 kilo hund. Blir nästan avundsjuk på de här första stegen som väntar dig. Så ett varmt välkommen från mig också!
#11 - 14 januari 2015 21:45
[QUOTE=Bluewing;1723201]Hej Catnip/mormor(snart)!

Vad mysigt det är att läsa om dig och hur du smugit runt här på Zoopet. Tycker verkligen om att du omedelbart delar med dig av sånt som är viktigt för dig. Känns både personligt och ömsint. Ser fram mot din närvaro (lite synligare än förr ;)) här på Zoopet.
Som morfar och farfar så vet jag vilka häftiga förälskelser som ligger framför dig. Ska själv bejaka min inre tre och femåring med två av mina barnbarn i helgen även om det blir trångt i sängen med 2 barn, 2 vuxna (varav en jättevuxen) och 27 kilo hund. Blir nästan avundsjuk på de här första stegen som väntar dig. Så ett varmt välkommen från mig också![/QUOTE]

Varmt tack Bluewing!
Jag ser fram emot att få uppleva livets efterrätt som mormor! Jag har en fantastisk familjesituation där jag har barn i två kullar: två vuxna barn samt två bar i lågstadiet. Intensivt och underbart. Har som sladdbarnsmor lagt mig till med bekvämligheter i form av bl a en 2.40's bred säng(2x1,20)... varken jag eller min sambo sover gott om vi ligger trångt och vi har två nattgäster samt en katt som utfyllnad varje natt. Men med vår två o en halvmeters säng sover alla bekvämt :D.
Men 27 kilo hund låter väldigt väldigt mysigt! Hm...kanske behöver skaffa hund igen :p
#12 - 15 januari 2015 01:37
[QUOTE=Catnip;1723198]
Funderar på om jag ska köra med salt om platyhonan inte blir bättre. VB imorgon, kanske passar på i den svängen. Som sagt tack för varmt välkomnande, ni är fantastiska inspiratörer och lärare allihop! :)[/QUOTE]

Tänk på att en hel del växter inte gillar salt (vilket jag själv fick lära mig när jag saltade hela mitt kar) samt om det bara är en fisk så är det bättre att ta en "ikeaback" med en lite pump/luftsten och göra ett saltbad till den som den går i ett tag och sedan tillbaka i sitt vanliga akvarium sen igen.

Jag är dock ny inom denna hobby så de som vet mera om detta kan ju skriva hur du bör göra OM du nu ska köra salt.

Hoppas det löser sig.
#13 - 15 januari 2015 08:57
JAG ÄR MORMOR!!!! [:-58][:-58][:-58]
Liten stor tjej, den vackraste i historien och nu kan jag koppla av fortsätta ha alla mina tankar hos den lilla fantastiska familjen [:o]
#14 - 15 januari 2015 08:58
Grattis!!
#15 - 15 januari 2015 10:44
Grattis :-)
#16 - 15 januari 2015 16:27
Åh grattis!!!!! [emoji1]
#17 - 15 januari 2015 16:29
Grattis till barnbarn!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#18 - 15 januari 2015 17:37
Grattis :)
#19 - 16 januari 2015 21:31
Tack för gratulationerna! Den lilla familjen är fortfarande kvar på sjukhus eftersom lillan behöver en återhämtningstid på neonatalavdelningen. Hon är så vacker och det brinner i bröstkorgen efter att få krama om!

Vad gäller min lilla platyhona så simmar hon numer i fiskhimlen enligt mina yngsta barn. Jag tog mod o kraft till mig och avlivade henne eftersom hon slutade äta och blev tunnare o tunnare. Hoppas innerligt att det var problem med simblåsa edyl så att det inte är något som visar sig ha smittat de andra.

Ikväll surfar jag runt här inne med ett glas gott rött, läser, ler och lär mig.

ha en mysig afton! :)
#20 - 16 januari 2015 22:08
Du också :-)

Skickat från min SGP311 via Tapatalk
#21 - 16 januari 2015 22:26
Tumme upp, mormor:)!
#22 - 17 januari 2015 07:23
[QUOTE=Catnip;1723374]Tack för gratulationerna! Den lilla familjen är fortfarande kvar på sjukhus eftersom lillan behöver en återhämtningstid på neonatalavdelningen. Hon är så vacker och det brinner i bröstkorgen efter att få krama om!

Vad gäller min lilla platyhona så simmar hon numer i fiskhimlen enligt mina yngsta barn. Jag tog mod o kraft till mig och avlivade henne eftersom hon slutade äta och blev tunnare o tunnare. Hoppas innerligt att det var problem med simblåsa edyl så att det inte är något som visar sig ha smittat de andra.

Ikväll surfar jag runt här inne med ett glas gott rött, läser, ler och lär mig.

ha en mysig afton! :)[/QUOTE]
hoppas lilltjejen kommer hem snart så du får gosa med henne.
:)
#23 - 17 januari 2015 08:16
Grattis till lilla tjejen [:-76]

//Inger
#24 - 19 februari 2015 07:55
Vad händer med Lilla barnbarnet o kalorierna och livet allmänt?
#25 - 19 februari 2015 07:55
Kalorierna?! Akvarierna! :)
#26 - 19 februari 2015 09:09
Vissa saker står sig bättre utan rättning.. Ett inlägg kan gå från vardagligt till tidlöst..
#27 - 19 februari 2015 17:13
Hihihi HeidiH!
Kalorierna lever sitt egna liv antar jag.... :p
Har tillbringat en femdagars långhelg nere hos min dotterdotter i Bergslagen. Har burit, vyssjat, snusat i bebishår, burit mera, pussat, snusat i bebisnacke osv osv. Sedvanliga mormorssysslor och jag är så kär i detta lilla underverk!! Söta lilla raring! [:-50]

Akvarierna är fortfarande singular = ett akvarium. Har haft det lugnt och fridefullt i på den fronten. Har fått till ett gäng som funkar fint med varandra. Suget efter ett större finns ju såklart, men jag tvingar mig att avvakta eftersom vi ska iväg på en veckas semester v 10. Så jag tvingar mig själv att inte leta fynd.....[:o]
#28 - 19 februari 2015 17:14
[QUOTE=ettfettbranamn;1727293]Vissa saker står sig bättre utan rättning.. Ett inlägg kan gå från vardagligt till tidlöst..[/QUOTE]

Så sant... Ditt inlägg blir ett tidlöst citat efbn :D
#29 - 19 februari 2015 17:50
[QUOTE=ettfettbranamn;1727293]Vissa saker står sig bättre utan rättning.. Ett inlägg kan gå från vardagligt till tidlöst..[/QUOTE]
Detta inlägg är helt klart en av de tidlösa :D
#30 - 19 februari 2015 17:50
[QUOTE=Catnip;1727336]Hihihi HeidiH!
Kalorierna lever sitt egna liv antar jag.... :p
Har tillbringat en femdagars långhelg nere hos min dotterdotter i Bergslagen. Har burit, vyssjat, snusat i bebishår, burit mera, pussat, snusat i bebisnacke osv osv. Sedvanliga mormorssysslor och jag är så kär i detta lilla underverk!! Söta lilla raring! [:-50]

Akvarierna är fortfarande singular = ett akvarium. Har haft det lugnt och fridefullt i på den fronten. Har fått till ett gäng som funkar fint med varandra. Suget efter ett större finns ju såklart, men jag tvingar mig att avvakta eftersom vi ska iväg på en veckas semester v 10. Så jag tvingar mig själv att inte leta fynd.....[:o][/QUOTE]
Låter som du både har det bra och lever gott nu :)
#31 - 23 februari 2015 16:53
Låter härligt med semester!!

Annons