Vad vill du veta mer om fiskfotografi?

#1 - 15 juni 2008 19:08
Som jag skrev i mitt förra blogginlägg så är jag riktigt sugen på att börja skriva. Men vet inte om vad och hur. Jag tänkte jag skulle mjukstarta lite här och känna efter om det finns intresse från min sida eller inte.
Jag behöver då hjälp med en sak. Jag har tänkt mig en artikelserie här i bloggen om fiskfoto (det jag är bäst på) och alla dess delar. Allt från ljussättning till klar bild. Hela vägen. Det jag behöver är stolpar. Vad vill ni läsa? Vad ska jag skriva om för delar?

Punkter so far:
- "Hur-jag-gjorde-bilden"-exempel
- Inställningar i kameran
- Varför går det inte att få fina bilder med kompaktkamera
- Bra gratis fotoredigeringsprogram
- Generell ljussättning
- Att få fisken på bild (sannolikhetslära) :)
admin
Christian Alfredsson
#2 - 15 juni 2008 19:37
Jag skulle vilja att du visar en bild och berättar exakt hur du bar dig åt hur du tog det.

Tex. alla inställningar, avstånd, blixtar, utrustning osv osv....

Börja med tex med en artbild från sidan.
#3 - 15 juni 2008 19:44
Inställningarna i digitalkameror lär väl vara något att börja med...
Tycker också att man skall börja med vanliga kompaktkameror och beskriva hur man får bästa möjliga bild med en sådan utan tillbehör och sedan vandra vidare uppåt mot kameror i 10 000-kronors klassen.
Fast, jag misstänker att det det som är bakom kameran är lika viktigt som kameran själv... :D
#4 - 15 juni 2008 19:46
Rekommendationer om freeware program
#5 - 15 juni 2008 20:06
Hur man får till ljusättningen vid akvariefoto.
#6 - 15 juni 2008 21:06
- "Hur-jag-gjorde-bilden"-exempel
- Inställningar i kameran
- Varför går det inte att få fina bilder med kompaktkamera
- Bra gratis fotoredigeringsprogram
- Generell ljussättning

Bra grabbar! Något mer?
#7 - 15 juni 2008 21:13
- Hur jag får fisken att stå still? (knep - finns det sådana?)
- Bild från akvariet eller speciellt iordningställd burk för foto! (har för mig att man kan bygga pyttelitet akvarium/burk just för foto av fisk)
#8 - 15 juni 2008 21:13
vilka begränsningar som gör att det är så mkt svårare att få till fina bilder med en kompaktkamera menar du?

skall fundera på vad det är jag vill veta...
#9 - 15 juni 2008 21:14
ja, glöm inte det där basic-knepet som man grubblar över - hur f-n får man med fisken på bild
#10 - 15 juni 2008 21:42
Morellen, det där med kompaktkameran kommer du få vet så småningom. ;)
Det finns en teknisk förklaring.. eller flera som jag kommer att ta upp.
#11 - 16 juni 2008 08:06
Jag skulle vilja veta mer om vilken kamera man bör välja när man "vuxit ur " kompaktkameror, vilka saker man bör tänka på vid ett sådant köp. Jag har bara använt kompaktkameror hittills och varit ganska nöjd, men vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.
#12 - 16 juni 2008 08:15
Du kan ta upp skillnader på olika närgränser på makrona och vad det gör för ev risk för spegling samt vad man gör åt saken ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 16 juni 2008 08:17
Ser verkligen fram emot artiklarna Robin.
Till er andra - glöm inte att det finns en speciell kategori på Zoopet (Foto och Film) där man kan ställa frågor som de ni har ställt ovan.
#14 - 16 juni 2008 08:25
Attans vilket bra föredrag vi får!
#15 - 16 juni 2008 09:23
Jag förstår dig inte Sonja. =)
Vad är det du menar? Om det är vad jag tror så kommer det komma upp lite sånt i teknikdelen.

Ikväll tänkte jag skissa lite på upplägget.
#16 - 16 juni 2008 12:48
Kul att du har intresset för artiklar, sånt är alltid kul att läsa:). Kanske man kan klämma in några i Artikel delen här på zoopet sidan också? Det är ju ändå ganska akvarie relaterat.
#17 - 16 juni 2008 13:13
Vi får väl se ifall det blir något först. ;)

Annons