Vad var det för fel på katten?

#1 - 15 augusti 2006 10:12
Jag har en god vän som förlorade sin katt för en vecka sedan.Igår var hon här och berättade vad som egentligen hade hänt.Nu tänkte jag slänga ut en fråga här på Zoopet, och hoppas på att min vän kan få ett litet hum om vad som hände med katten.

Katten var en 6 årig utekatt.Okastrerad hane.Han kom hem och var uttorkat på Lördagen.Under kvällen eller natten fick han ett krampanfall, tror vi, han sträckte fram framtassarna, böjde huvudet bakåt, och hade vissa besvär med andningen.
På Söndagen åkte de till veterinären som hade Jour, och då vätskade de upp katten. Han piggnade på sej under kvällen, och de började känna igen honom.

Under natten blev han konstig igen. Han började vandra runt i cirkel, och kom han imot något med nosen, så blev han stående en stund, innan han började vandra igen.Runt i cirkel hela tiden utan mål och mening, det var presis som om han hade förlorat riktsinnet.

På morgonen runt 4-5 fick han riktiga kramper, med spasmer och dödsryckningar, samt att han fick kraftig andnöd.Han kippade efter andan.
Tyvärr så dog han den morgonen, och ingen vet varför:(

De har skickat katten till obduction, men de får inga svar förran om 5-6 veckor.

Både husse och matte är helt villrådig, vad hände med deras katt? varför blev det så här? Han var bara 6 år gammal och fullt frisk?

Är det någon som vet? Är det någon som känner igen symptomen?

Mvh.Ida
#2 - 15 augusti 2006 10:22
Låter som råttgift?
#3 - 15 augusti 2006 10:23
Det låter som något fel i huvudet. Att inte signalerna fungerar som de ska till resten av kroppen. Men det är konstigt att det kom plötsligt, kanske han fastnat och fått syrebrist eller hjärnhinneinfl.
#4 - 15 augusti 2006 10:46
Jag tycker att det låter som akut njursvikt, det är mer vanligt än man tror.
#5 - 15 augusti 2006 10:51
Uttorkningen kan som sagt ge upphov till njursvikt.
Förgiftning, t.ex. med råttgift är en annan möjlighet.

Vad sa veterinären?
#6 - 15 augusti 2006 12:59
[quote=Azur]Uttorkningen kan som sagt ge upphov till njursvikt.
Förgiftning, t.ex. med råttgift är en annan möjlighet.

Vad sa veterinären?[/quote]

Enligt blodprover så fungerade njurarna alldeles utmärkt, det var inge fel på dom.Och de påstog att de inte heller kunde spåra gift i blodet på katten, med andra ord, de hittade inga fel alls.Katten var fullt frisk:confused:

Veterinären sa inte annat än att de skulle hålla koll på honom.Vad kramperna beträffade, så kunde de inte göra nånting åt dom.

Däremot har även jag funderat på att det kunde ha varit nån hjärnblödning eller liknande, men det nekade min väninna till.:confused:

Det visade sej att han hade vatten i lungorna, då han hade dött.Kan det ha någon betydelse?

Mvh.Ida
#7 - 15 augusti 2006 13:28
Epileptiskt anfall är väldigt vanligt bland katter. Krampryckningarna du beskriver liknar ju ett EP anfall. Om ett EP anfall är längre än 5minuter är det stor risk att hjärnan skadas, kan få ett såkallat hjärnödem. Om ett sådant anfall skett är det stor risk att katten inte klarar av sina vardagliga rutiner. Den blir helt enkelt handikappad. Hjärnar har tagit så stor skada att den inte fungerar som den skall. Kanske har detta skett katten i fråga som nu inte klarat av att kunna förse sig med mat och vätska. Normala anfall brukar vara i 15-30sek. Det får då krampliknande anfall, kan även kräkas och efter anfallet är de lite bortkomna. De vet helt enkelt inte vad som hänt. Oftast är de riktigt trötta med och lägger sig och vilar direkt efter anfallet.
Anfallen kan bero på bla hjärntumör.

Eftersom njurproverna var ok så borde inte det finnas någon form av förgiftning. Men jag tycker att det borde ha gjorts ett blodprovstest med för säkerhets skull.

//Camilla
#8 - 15 augusti 2006 13:31
[QUOTE=ida72]

Det visade sej att han hade vatten i lungorna, då han hade dött.Kan det ha någon betydelse?

Mvh.Ida[/QUOTE]
Vätska i lungorna är inte hällsosamt. Men om han har dött av det är svårt att säga.

//Camilla
#9 - 15 augusti 2006 13:32
Det kan inte vara så enkelt som att någon slagit katten i huvudet? Utekatter löper ju risken att råka på galningar.
Obduktionen hittade inga skador/blödningar i huvudet?
#10 - 15 augusti 2006 13:39
Min tanke kan vara något sådant med att den fått sig en känga i huvudet, kanske blivit tachad av en bil eller kanske blivit utsatt för dränkningsförsök m. tanke på vätska i lungorna. Har för mig att lungödem ger vätska i lungorna med. Med tanke på att han var okastrerad är inte dessa katter så gästvänliga hos grannar. Kattpiss är inte en höjdare på dynor eller anndra saker och jag kan förstå om någen lagt hand på katten om den blivit påkommen med detta. Hade själv en gång stora problem med en lösspringande hankatt som pissade ner altanmöblerna, dynor, sprang in och pissade överallt i huset m.m.

//Camilla
#11 - 15 augusti 2006 14:14
ofta är hjärtat dåligt om det är vätska i lungorna, men katten var ju ung så jag tror också att det kan vara någon som har varit elak, försökt dränka den.
#12 - 15 augusti 2006 16:44
Jag skickade frågan vidare till http://www.katt.nu för att se om dom hade nån aning om vad som kunde ha hänt eller vad det kan bero på... kanske nån som känner igen symptomen!
#13 - 15 augusti 2006 16:53
[quote=TinaW]Jag skickade frågan vidare till http://www.katt.nu för att se om dom hade nån aning om vad som kunde ha hänt eller vad det kan bero på... kanske nån som känner igen symptomen![/quote]

Det var jättesnällt att du gjorde det. Skulle du få något svar där, så får du väldigt gärna skriva tillbaka hit.

Mvh.Ida
#14 - 15 augusti 2006 17:02
Det gör jag givetvis och jag la in en länk hit så dom själv kan se vilka förslag som dyker upp här.
#15 - 15 augusti 2006 20:55
Är det inte njursvikt, så kan jag tänka mig att det rör sig om en virus sjukdom som heter FIP, är själv föredetta kattuppfödare det är inte ovanligt att katter får detta virus.
#16 - 15 augusti 2006 22:00
Hade inte hört talas om FIP förut, men kollar man på nätet hittar man rätt mycket, och det verkar stämma väldigt bra.
http://www.sniksnak.com/cathealth/fip.html
#17 - 15 augusti 2006 22:45
[quote=Azur]Hade inte hört talas om FIP förut, men kollar man på nätet hittar man rätt mycket, och det verkar stämma väldigt bra.
http://www.sniksnak.com/cathealth/fip.html[/quote]

Nu är inte jag så duktig på att läsa engelska, framförallt tekninsk engelska, men vissa saker som stod i artikeln kan man nog härröra till den här katten.En sak som dock inte stämmer är att katten har symptom över flera veckor, det hade inte den här killen.Allt var över på två dygn.

Mvh.Ida
#18 - 16 augusti 2006 15:27
Fip är en lömsk sjukdom. Jag har själv haft en kattunge för många år sen och jag märkte inget förrän dom sista dagarna. Det finns mycket att läsa på www.katter.nu

Ett litet utdrag.

Sjukdomen- Våt eller torr FIP
I värsta fall leder en infektion / smitta av detta coronavirus till sjukdomen FIP. Förkortningen betyder felin smittsam bukhinneinflammation (översatt från engelskans feline infectious peritonitis). Oftast drabbas yngre katter, 6-24 månader gamla, men även gamla katter kan drabbas.
Sjukdomen kan se ut på flera olika sätt, delvis beroende på ett samspel mellan virus och kattens immunförsvar.
Vid s.k. våt FIP blir blodkärlen inflammerade och läcker ut vätska som ansamlas i buken eller bröstkorgen.
Torr FIP innebär istället att granulom (svulster) bildas på varierande platser i kroppen. Symptomen varierar utifrån vilket organ som drabbas av granulombildning. Hjärna och nervsystem kan drabbas. Katten kan då få rörelsestörningar, kramp eller beteendeförändringar. Granulom kan också bildas i exempelvis ögonen eller levern.
Ibland hittas tecken på både torr och våt FIP samtidigt.
#19 - 16 augusti 2006 16:16
Hvordan kan kattene få dette viruset?
#20 - 16 augusti 2006 16:49
Alla katter bär på coronavirus det finns dom som är smittbärare men aldrig blir sjuka. Man ser inget på dom att dom bär detta virus förrän dom insjuknar så man måste söka vetrinär, men tar man ett blodprov på tillsynes frisk katt så syns det i blodet, fast dom inte har symptom.Det smittar via avföring, parning, di till kattungar, många katter ökar smittorisk o.sv, jag kommer inte ihåg om det va luftbundet också. gå in på www.katter.nu
skriv fip i sökfönstret så står det väldigt mycket.
#21 - 26 augusti 2006 12:56
Kan det vara diabetes?

Ami
#22 - 26 augusti 2006 23:09
[quote=Azur]Förgiftning, t.ex. med råttgift är en annan möjlighet.[/quote]

Råttgift ger leverskador. Förutom att allmäntillståndet blir kraftigt nedsatt, så liknar symptomen gulsot, ögonvitor och slemhinnor blir gula, åtminstone efter något dygn.

Vår katt som åt råttgift fick aldrig balansrubbningar. Den överlevde - men det blev dyrt.
#23 - 26 augusti 2006 23:11
[quote=Ami Skånberg]Kan det vara diabetes?

Ami[/quote]

Katten dricker mycket då. Slutligen blir den apatisk.
#24 - 16 september 2006 23:13
Har dom fått nåt svar på obduktionen än?

Annons