vad var de fö groda

#1 - 28 januari 2006 21:37
jo det är så att när jag var liten så hade min äldre storebror ett 110 akvari med några fiskar och en groda.
Det är så att vi satta bort akvariet sedan,men nu har jag skaffat ett eget igen och jag skulle vara intresserad av att köpa en såndär groda som min bror hade för den var ganska rolig(smet alltid för han) men sen när jag frågade han vad de var fö art så hade han glömt bort va de var,och dom har inte haft den i en enda djuraffär jag har varit i,så nu behöver jag hjälp...

det jag kommer ihåg av den var att den var medel ljus-grön och storleken kan ha varit mellan 5-10cm(Det var ingen klogroda)den var lång och smal
#2 - 28 januari 2006 23:02
var den ljus grön runt om, även på buken?
var det en svensk art han hade? l
ite mer ledtrådar kanske hjälper
#3 - 28 januari 2006 23:36
vad jag kommer så var hela grodan lmedel ljus-grön över hela kroppen(även buken)....
sen vet jag inge mer
#4 - 29 januari 2006 11:44
du kan ju kolla på www.repti.net dom har ganska mycket bilder och även arbetsbeskrivningar på en hel del grodor... för mig är de nästan omöjligt att komma på vilken du menar finns många som är gröna men iregel så ha buken någon annan färg du vet inte vilket släkte den hade?
#5 - 29 januari 2006 11:51
En ganska vanlig groda i handeln är ju Klockgroda Bombina orientalis den är hel grön med svarta prickar de skulle inte kunna vara den?
#6 - 29 januari 2006 12:18
har kollat på den där klock grodan och det var inte den...
Den där grodan levde nog bara i vatten,fast den rymde å hoppade ut på golvet ofta....men de kan juh ha varit fö att den var ganska korkad...

Ska försöka komma på va de kan varit fö groda.Men om jag ite hittar den finns det någon annan rolig art som är hyffsat snabb och ganska smal och som triv i vatten
#7 - 29 januari 2006 12:48
klogrodan trivs i vatten, men klockgrodan vill ha tillgång till land så klogrodan kan vara ett alternativ...
#8 - 29 januari 2006 16:46
Gör bild

Hej, legisten!

Har du någon bild på den? Det skulle bli mycket lättare att ta reda på vad det är för art.
#9 - 29 januari 2006 18:31
tyvär inte....håller på att söka efter den fibrilt....
Bara jag skulle se en bild på den så skulle jag kunna känna igen den.

nån som kan en sida med bilder på grodor?
#10 - 30 januari 2006 09:24
som tidigare nämnts....

repti.net
#11 - 30 januari 2006 14:37
dom hade inte den där :(
#12 - 31 januari 2006 12:37
testa fråga dom på deras forum. kommer tyvär inte på någon annan sida som skulle kunna hjälpa dig... vet några sidor som är om pilgiftsgrodor men de lär de ju knappast vara...
#13 - 31 januari 2006 15:48
Om den levde i akvariet så ät ja 99 på att de va en klogroda finns vanlig o dvärgvariant av dom:)
kommer du ihåg nå mer om grodan??
haden den stora ögon??
va åt den`??
Tobbbe
#14 - 31 januari 2006 18:44
den åt samma mat som fiskarna(typ såndär flingmat som dom säljer i vanliga affärer)
#15 - 31 januari 2006 18:52
sökte på detta namn på google iaf "Hymenochirus boettgeri " och det skulle kunna vara den arten,fast det är juh det att jag vad jag kommer ihåg så var den hel grön(inga svarta prickar)

jaja,kan nån säga vad Hymenochirus boettgeri heter på svenska,hur stora dom blir,är dom sånna där "hyper aktiva jävlar" eller om dom ä sånna som bara ligger och trycker
#16 - 5 februari 2006 17:32
Hej!

Titta på aquaticfrogs. com, där borde "din" groda finnas.
#17 - 10 februari 2006 17:21
Oj!

Det var länge sen nån senast skrev nåt här.

Annons