Vad tycks om mitt 540kar?

Lucas_no1
#1 - 25 februari 2005 00:09
Hej!
Nu har jag meckat lite i några dagar och det börjar ta form.

Just nu står jag och velar lite om jag ska ha växter eller inte.
Det är ett diskus kar och jag vill ju ha det så lätt som möjligt att rengöra vilket blir lite svårare om man har massa växter men jag funderar på jätte valisineria på några av rötterna.

Här har ni en länk så hoppas ni tittar och säger vad ni tycker om det.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=305624&gid=362555

Mvh Lucas
#2 - 25 februari 2005 00:55
Först å främst, snyggt jobbat :)

Sedan så om du inte vill ha mycket växter i karet sätt iaf i några, ger lite mer liv om inte annat.
Lucas_no1
#3 - 25 februari 2005 07:47
Tack tack kul du gilla det! :-)

Det blir lite mer liv med något grönt så tänkte plantera lite på rötterna.
Jag skrev fel växt förut jag menade jätte anubis.

/Lucas
#4 - 25 februari 2005 08:27
Fint som snus ;) tycker det är frächt med ett stilrent kar utan massa växter, men ett par kan du ju ha iaf
#5 - 25 februari 2005 10:05
Jättefint! Det blir säkert snyggt med lite växter på rötterna också.
#6 - 25 februari 2005 11:15
hej!

jag ska köpa ett 540 imorrn. och jag har ingen erfarenhet av att inreda så pass stora akvarier...

tips och ideer emotttages tacksamt!

Lenis
#7 - 25 februari 2005 11:48
Kanon ;)
#8 - 25 februari 2005 22:40
Stenarna i vänster bryter lite , men annars tycker jag det är
vackert , otroligt snygg bakgrund.

/Baggen
#9 - 26 februari 2005 02:06
Ser Mycket bra ut. Är det Aquarock bakgrund som du har? Personligen tycker jag att det blir ännu snyggare med växter. MVH Riva
Lucas_no1
#10 - 26 februari 2005 08:16
Det stämmer det är en aquarock.
Jag hade beställt en backtonature till mitt 240kar men så hittade jag det har karet i stället och då blev det lite för dyrt med backtonature till det här.
Men den här är grymt snygg.

Jag tänkte titta på storauktionen i morgon om det finns några fina växter.

Mvh Lucas
Lucas_no1
#11 - 16 mars 2005 18:18
Nu har det tillkommit växter i mitt kar så ta er gärna en titt! :-)

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=305624&gid=376947

Mvh Lucas
#12 - 16 mars 2005 18:21
grymt snyggt!
#13 - 16 mars 2005 23:40
Mycket snyggt! [:-106] Tycker det blir lite trevligare med växterna, ser så "dött" ut annars. Har själv dubbla Grolux (rött) ljusrör och det var värt varenda krona! Vilken skillnad på färg jämfört med vanliga ljusrör.
//Camilla
Lucas_no1
#14 - 17 mars 2005 20:44
Kan bara hålla med att det blev mer liv med växter i karet.
Nu sitter det dubbla grolux i det också och det blev snyggt och effekten förstärks av torven som filtreras i filtret. :-)
#15 - 17 mars 2005 20:50
Jag tycker det blev jättefint, hade det varit mitt kar så hade jag haft i mycket mera växter.. tror att diskusarna syns på ett annat sätt då.
Självklart gör du som du vill om du tycker det är enklare att rengöra, men det är såå snyggt med ett växtakvarie :D (har malawi, så jag har inte så stor möjlighet till att ha massa växter)
#16 - 17 mars 2005 22:05
Mycket snyggt! Tycker också det ser mer levande ut med växterna. Själv skulle jag ha kört med vallisneria och ett par echinodorus, men det är ju en smaksak.
#17 - 17 mars 2005 23:05
Väldigt snyggt, men det skulle vara lite större bilder.
Lucas_no1
#18 - 18 mars 2005 09:36
Hejsan!

Det går nog inte att få större bilder på zoonen för det verkar vara ett standard format.

Valisineria är mycket snyggt men eftersom jag snabbt och lätt måste kunna rengöra hela botten så vill jag enbart ha växter som är monterade på rötterna så man kan lyfta upp allt och rengöra snabbt och enkelt.
Sen är det inte så många växter som gillar att bo i ett diskus akvarium där tempen ibland måste höjas.

Någon som vet någon anna bra växt som klarar dessa förhållande förutom svärdsplanta?

/Lucas :-)
#19 - 18 mars 2005 09:57
lucas: fan va snyggt!
jag ska snart själv inreda mitt 450l, har du några tips? (sällskapsfisk)
#20 - 18 mars 2005 09:57
hur mycket kostade din bakgrund?
Lucas_no1
#21 - 18 mars 2005 12:11
[QUOTE=lenis3]lucas: fan va snyggt!
jag ska snart själv inreda mitt 450l, har du några tips? (sällskapsfisk)[/QUOTE]

Tackar tackar!
Känns skönt att höra att ni gillar det! :-)

Jag har rätt många tips.
Men i mitt tycke är bakgrunden mycket viktig!
Visst gillar jag tekniska prylar men dom ska inte synas, i allafall inte i mitt akvarium.
Belysningen är också viktigt samt botten material.
Det viktigaste är ju dock fisken så har du en snygg bakgrund och fina fiskar så behövs det inte byggas massa stenrösen och saker som är svåra att hålla rent.
Har du malawi ciklider kan du ju lätt bygga snygga grottor i bakgrunden som knappt syns.
Det är då smart att ha en ingång som ligger lägre än den andra så ingen fisk fastnar i en grotta när du byter vatten.
Grottan byggs av elplast rör som endast syns bakom bakgrunden.

Min bakgrund är en aquarock som kostar 1750 155x55 men har hört små viskningar om att priset kommer sänkas på dessa innom en kort framtid till ca 1350. :-)
#22 - 18 mars 2005 20:50
Det var dödsläckert! Är du akvariearkitekt?

Men jag saknar växterna, för det är jag svag för.
#23 - 18 mars 2005 21:20
Jättesnyggt!! personligen föredrar jag annars akv. med mycket växter , men inredningen i det här akvariet gillar jag verkligen[:-106].
Kanske att några flytväxter skulle "liva" upp akv. lite grann.
Lucas_no1
#24 - 19 mars 2005 08:51
[QUOTE=Marie J]Det var dödsläckert! Är du akvariearkitekt?

Men jag saknar växterna, för det är jag svag för.[/QUOTE]

Godmorgon!

Det var verkligen smickrande att få frågan om jag är akvariearkitekt men tråkgit nog är jag inte det men det skulle inte alls vara fel.
Med en pappa som är inredningsarkitekt och en mamma som är dekoratör så kanske det vore något för mig att spinna vidare på. *s*

Men undra om det finns någon markand för ett sådant jobb?

Hälsningar Lucas :-)

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=305624
#25 - 19 mars 2005 11:03
[/QUOTE]

Men undra om det finns någon markand för ett sådant jobb?

Hälsningar Lucas :-)
[/QUOTE

Fortsätter du så här så kommer du inte vara arbetslös ialla fall[^].

Annons