Vad tycker Ni? Komentera gärna.

#1 - 14 januari 2007 13:43
Har ett 45L akvarium (RENA Bio3 50. Med mekaniskt, kemiskt och biologiskt filter bakom innerväggen) och har efter ca 2 månader kommit till detta,

Utav Guppyn är 8st max 2cm långa inkl svans(hanar), 2st max 3cm (honor) och 6st är max ca 4cm(honor).....

Malen är ca 3cm lång och räkorna är ca 2,5cm långa....

Om man tar 1cm fisk= 1L vatten (tror jag det var så jag hört?), så fick jag det fram till 46L..... exl malen och räkorna....

Under GuppyInfo(Zoopet) står det att de vill ha minimum 40cm & 40L akvaruim..

Min fråga då, kan man så många fiskar/räkor i mitt 45L akvaruim?

Jag byter vatten minst 1/vecka. Om jag byter 1 gång bara så byter jag 20L, om det blir 2 gånger så byter jag 10L/gång. Lägger alltid till TETRA AquaSafe och AMTRA Clean.....

Bottensuger kanske varannan vecka lite ytligt bara.....

Matar 1/dag måndag till fredag. Lördag och söndag utan mat.....

Ljus 8 timmar/dag.....

Jag tycker om att ha många fiskar, och tyvärr så har jag inte plats med ett större akvarium. Min tankegång var om de klarar av att ha ca dubbelt så många fiskar i ett akvaruim i affären så är ju det inte omöjligt utan bara fråga om hur man "sköter" det hela...........
#2 - 14 januari 2007 19:55
Har läst....

DESABOKI skrev:
Har ett 45L akvarium (RENA Bio3 50. Med mekaniskt, kemiskt och biologiskt filter bakom innerväggen) och har efter ca 2 månader kommit till detta,

--------------------------------------------------

* 16 Poecilia reticulata, Guppy.

* 3 Caridina multidentata, Yamamoto/Amano räka.

* 1 Loricariidae Ancistrus sp, Mal

---------------------------------------------------

* 1 Liten "vattenpest"

* 1 Limnophila sessiliflora

* 1 Större växt som jag inte vet namnet på.

* 1 Liten växt till som jag inte vet namnet på.

Utav Guppyn är 8st max 2cm långa inkl svans(hanar), 2st max 3cm (honor) och 6st är max ca 4cm(honor).....

Om man tar 1cm fisk= 1L vatten (info från Zoopet), så fick jag det fram till 46L..... exl malen och räkorna

Jag byter vatten minst 1/vecka. Om jag byter 1 gång bara så byter jag 20L, om det blir 2 gånger så byter jag 10L/gång. Lägger alltid till TETRA AquaSafe och AMTRA Clean.....

Jag tycker om att ha många fiskar, och tyvärr så har jag inte plats med ett större akvarium. Min tankegång var om de klarar av att ha ca dubbelt så många fiskar i ett akvaruim i affären så är ju det inte omöjligt utan bara fråga om hur man "sköter" det hela...........

:confused: 2 cm fisk per liter vatten! Vad gäller egentligen? :mad:
#3 - 15 januari 2007 07:32
DESABOKI skrev:

--------------------------------------------------

* 16 Poecilia reticulata, Guppy.

* 3 Caridina multidentata, Yamamoto/Amano räka.

* 1 Loricariidae Ancistrus sp, Mal

* 1 Liten "vattenpest"

* 1 Limnophila sessiliflora

* 1 Större växt som jag inte vet namnet på.

* 1 Liten växt till som jag inte vet namnet på.

Om man tar 1cm fisk= 1L vatten (tror jag det var så jag hört?), så fick jag det fram till 46L..... exl malen och räkorna....

Under GuppyInfo(Zoopet) står det att de vill ha minimum 40cm & 40L akvaruim..

Ljus 8 timmar/dag.....

Att dom har mer fiskar i affären är ju pga av platsbrist och sedan är ju affären bara en temporär bostad för fisken.. Jag tycker nog personligen att de räcker med 16guppy i ditt kar.. de e ganska så litet..

Sen den där 1cm el 2cm regel är ju lite sådär imo... skulle ju betyda att man skulle kunna ha 1st 40cm stor fisk i ett 40l.. de förstår nog alla hur de skulle gå =) .. Men använd sunt förnuft.. å mitt sunda sejer att 16guppy räcker i ett 45l..
#4 - 15 januari 2007 09:34
Det låter väl fint, iaf så länge malen är så liten. Rekomenderar annars äpplesnäckor till så små kar. De äter allt.

Guppysarna blir ju bara fler och fler så några gånger om året (2-4st) borde du nog sälja hälften av de så stora guppysarna till en affär elelr andra akvarister.
#5 - 19 januari 2007 11:24
_Lena_ skrev:
Det låter väl fint, iaf så länge malen är så liten. Rekomenderar annars äpplesnäckor till så små kar. De äter allt.

Guppysarna blir ju bara fler och fler så några gånger om året (2-4st) borde du nog sälja hälften av de så stora guppysarna till en affär elelr andra akvarister.

Hur gammal kan en Guppy bli?
#6 - 19 januari 2007 11:31
BokiDesa skrev:
Hur gammal kan en Guppy bli?

Skulle tippa på 3-4 år...!
#7 - 19 januari 2007 19:24
Den där regeln känns väll lite konstig. Man torde väll kunna ha fler fiskar / liter om man har fiskar som simmar i olika "skikt" än om man har bara tex bottenfiskar.

Annons