Vad tycker ni? HjÄlp snÄlla

#1 - 12 mars 2010 18:48
Hej

Jag ska skaffa ett 50 liters akvarium på söndag.
Jag har tre st guldfiskar och undrar några saker nu.

Hur ofta måste man byta vatten ?
Hur ofta måste man tvätta hela akvariet ?
Är det OK om jag lägger till några GUPPYS?
Borde jag lägga till en Ancistrusmal för att den ska rengöra osv?

Pls help.
#2 - 12 mars 2010 18:57
Hej

Jag ska skaffa ett 50 liters akvarium på söndag.

Jag har tre st guldfiskar och undrar några saker nu.

Hur ofta måste man byta vatten ?

Om du har de fiskarna i karet bör du byta 50% av vattnet var vecka, ochkanske med fördel 20% var tredje dag, men lite beroende på filtrering. Guldfiskar grisar ner väldigt mycket och växer fort ur ditt kar, men det vet du kanske redan.
Hur ofta måste man tvätta hela akvariet ?
Helst aldrig.
Är det OK om jag lägger till några GUPPYS?
Nej, du har ett överfullt kar alla redan.
Borde jag lägga till en Ancistrusmal för att den ska rengöra osv?
Samma där, det finns liksom inget utrymme till någon sådan fisk då jag tyvärr tror att du ändå kommer att få en del problem med de invånarna du redan har.
Om du inte redan läst om hur man startar upp akvarium så kan du läsa det här:): http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=70
#3 - 12 mars 2010 18:59
För det första kan du absolut inte ha 3 Guldfiskar i 50 liter. 300liter är lämpligt. Så antingen får du nog köpa just ett större akvarium än 50 liter på söndag eller så får du göra dig av med Guldfiskarna.

Ett 50-liters gör man ca 20% vattenbyte på 1gång/vecka.
Du ska ALDRIG rengöra hela akvariet. Bara ta bort döda växter/fiskar byta vatten och rengöra filtret i lite ljummet vatten när det börjar täppa igen. Annars ska du inte rengöra filtret heller.

Som sagt, du kan inte ha Guldfiskar där i, men ett par guppy går bättre. Helst Endlers guppy då för de blir lite mindre o kräver mindre akvarium.

Ancistrus kan man inte heller ha i 50 liter, det är för litet. Räkor kan du dock köpa, de äter alger o så.
#4 - 12 mars 2010 19:10
Hmmm... Är ledsen att säga det men ditt 50L kommer inte räcka långt [:o]
Av de fiskar du nämner är endast guppyn lämpad att leva i ett 50L.
guldfiskar blir stora och bör ha ett tre gånger så stort kar och även ancistrus bör inte stanna någon längre tid i ett så litet kar.

Små kar är väldigt svåra att få en bra balans i, för det är det hela akvariebiten handlar om... Att skapa en balans.

Ett akvarium behöver en pump som cirkulerar vattnet och gör vågor på ytan och ett filter som tar hand om smutsen.
I filtret skapas filterbakterier som tar hand om fiskbajs, matrester mm.. Men det tar några veckor från det att första fisken åker i karet innan filterbakterierna blivit så många att de orkar ta hand om allt. Så därför är det väldigt viktigt att börja med ett par fiskar och mata ytterst sparsamt de första veckorna (lite var tredje dag). Det är lika viktigt att aldrig rengöra filtret helt utan endast krama ur det i en spann med vatten eller skölja det lätt under rinnande kallt vatten. Detta ska endast göras när filtret är så skitigt att det inte kan ta emot mer smuts (när pumpen inte längre orkar göra vågor på ytan).

Delvattenbyte bör i ett så litet kar göras 1ggr/v och då byter man ca. 30% av vattnet.
Tvätta hela karet gör man aldrig om du inte vill göra en helt omstart.

Som algätare i ett så litet kar kan man ha räkor eller snäckor. Mycket populärt.

Kolla gärna i artregistret här på zoopet och/eller fråga här innan du skaffar fiskar. Man kan inte alltid lita på att butikspersonal ger rätt information.
Impulshandla inget utan att veta hur de fiskarna vill ha det osv..

Sök här på zoopet efter ordet "nitrit" och "nybörjarguiden". Då kommer du hitta lite nyttiga grejer att plugga på innan köpet ;)

Lycka till!
Bilagor:

Annons