Vad tycker ni? (Bild)

#1 - 19 april 2005 23:05
Tjena!
Jag startade ett 540 kar i söndags & tänkte höra vad ni tycker? Det ska gå malawi,mbuna i karet. Just nu går det 5 st F1 Röd zebror som "startfiskar" i karet. Tänkte bygga på med mera grottor när jag har mer fisk i karet. Kom gärna med kritik & idéer.

[color=#22229c]http://www.zoonen.com/res/user/236486/galleri/398078/c~000001_orig_SE.jpg[/color]

Mvh Daniel
#2 - 20 april 2005 05:56
snygg bakgrund! blir nog bra med fisk...
Lucas_no1
#3 - 20 april 2005 06:51
jag tycker plattorna ligger för utplacerat, det ser inte natruligt ut så placera dom på annat sätt så kommer det bli riktigt snuggt. :-)
#4 - 20 april 2005 07:35
Ser bra ut, men du ska väl ha i lite knotiga rötter, dem får man aldrig nog av ;)
Vad använde du för kamera förresten, blev väldigt bra kvalité på bilden tycker jag.
#5 - 20 april 2005 10:14
Mathias Dahlström
Tack!

Lucas_no1
Jo är precis vad jag tycker med faktiskt men vet inte riktikt hur jag ska göra för att det ska bli bra,har du nåt förslag? Det är ju lite knepigt nu när stenarna ligger underst på frigolit.

Malplacerad
Nja några rötter vill jag inte ha hehe :), Jag lånar morsans digitalkamera för tillfället som är en gammal olympus Camedia 2,1 Megapixel hehe :)
#6 - 20 april 2005 10:29
Häftigt kar! Mycket lovande :)

Vad som gör att stenarna ser lite för utplacerade ut är nog att du har lagt skiffer plattor som tak på en annan sorts sten, det ser lite ut som ett primitivt engelskt hus med murade väggar och skiffertak ;) hehe

Prova att ha skifferplattorna för sig och bygg ett röse med dem och gör vice versa med de andra stenarna. Bygg kanske först ett röse med de andra stenarna och sen luta/lägg skiffret mot de så att du får höga smala grottor istället. Det är nog annars svårt att bygga grottor av enbart skifferplattor. Du får alltså den ena stensorten för sig och sen skiffret.

Annars var det ett väldigt snyggt kar:)

/Kalle
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 20 april 2005 10:37
Varför blanda olika typer av stenar. Själv föredrar jag att föröka ha det såp enhetligt som möjligt för att efterlikna naturen där man sällan återfinner flera olika typer av stenar.
Bättre då att välja en typ av sten och kanske också klägga ner en rot eller något liknande.
#8 - 20 april 2005 11:40
Om det ska va naturligt så ska han ju inte ha någon rot i karet, är ju ett malawi kar.

Men jag tyckte det va skitsnyggt, stilrent å enkelt det är min mellodi!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 20 april 2005 12:45
[QUOTE=jimel]Om det ska va naturligt så ska han ju inte ha någon rot i karet, är ju ett malawi kar.
Men jag tyckte det va skitsnyggt, stilrent å enkelt det är min mellodi!!![/QUOTE]
Det ligger faktiskt en del grenar och trästammar i malawisjön också - däremot inte flera olika typer av stenar på samma ställe.
Nu är det nog ändå till syvende och sist ägarens personliga smak som är det intressanta eftersom det är hans akvarium.
Jag talade bara rent generellt om vad jag föredrog och smaken är ju som sagt som baken - dvs delad och tur är väl det.
#10 - 20 april 2005 13:40
Ja inte så kul om alla kör likadana kar ;) eller kanske om dom ser ut som jag tycker:p
#11 - 20 april 2005 15:57
den var riktigt snygg :D skicka in bilder när det finns fisk ;)
#12 - 20 april 2005 20:57
jag gillade "husen". lite växter kanske? valliniseria där bakgrunden går in, kanske?
#13 - 20 april 2005 21:24
Gillar verkligen din bakgrund. Vad är det för någon?
#14 - 20 april 2005 22:34
Vill börja med att tacka för all feedback & idéer!

Tottofagrin
Tack, Jag ska försöka göra som du skrev.

Kjell Fohrman
Jag jag överväger att kasta ut skiffret men jag måste se först hur det blir med bara den ena stenen. Nån rot vill jag inte ha.

jimel
Tack!

chrille_91_3
Tack! Jag det ska jag definitivt göra!

averater
Ja en valliniseria kanske skulle göra underverk, jag ska fundera på´t!

Gimbo
Jag vet inte, jag köpte karet beg. & han sa bara att det var en billigare variant av BTN, vad heter dom andra företagen som tillverkar bakgrunder?

Mvh Daniel
Lucas_no1
#15 - 21 april 2005 13:58
Jag kikade på bilden igen och det är väl siliconkanterna man ser på sidorna om bakgrunden?
Bakgrunden för liten för karet.
Min bakgrund var lite för liten som på din bild och jag gillade inte att det glipade på sidorna så jag tog blå filtermatta som jag skar i passande remsor.
Dessa doppade jag sedan i svart silicon och efter det i torv och lät härda i några dagar.
sen pressade jag in bitarna i fogen och det blev riktigt snygg!

Bara ett litet tips. :-)

/Lucas
#16 - 21 april 2005 15:46
jo håller med om att det skulle passa med lite grönt :)
men annars tror jag det kan bli tiktigt lyckat om du har några färgglada fiskar också :D
vad hade du tänkt på för fiskar mer då?
#17 - 21 april 2005 23:24
Lucas_no1
Ok tack för tipset, men jag har inte ens tänkt på det.

Paniktandborste
Tänkte köra helt med vildfångat. jagtänkte börja med C. sp "Jalo" - Jaro Afra, sen så tänkte jag M. sp "membe deep" & sen Rödzebror men vet inte om jag har råd med dom än, dom kostar 365 st på aquarium malawi här i örebro :)
#18 - 22 april 2005 20:55
Det blev ingen vallisneria men en Crinum-lök (Crinum thaianum) åkte i akvariet istället vilket blev mycket bra.
Lite svårt att se skillnaden på bilden eftersom både bilden & växten är liten.

http://www.zoonen.com/res/user/236486/galleri/399813/nymedvaxt_orig_SE.jpg

Mvh Daniel
#19 - 23 april 2005 05:14
jag tycker att du skall plantera i några eller en jättevalesia då blir get snygt
#20 - 23 april 2005 05:52
Fyn f*n, det där blir skitsnyggt, precis min smak. Tycker jättevale... (ja hur det nu stavas) blir för stor.
#21 - 23 april 2005 16:27
alcar
Jag tänkte avvakta & se hur snabbt den växer, men den ska ju växa rätt så snabbt & sen ska jag ha metallhalogen lampa som den kommer att gilla. Dom blir ju upp till 2 meter så det lär räcka + att den förökar sig med sidoskott (sidolökar).

jimel
Tack man!

Förövrigt så nöjer jag mig med "husen", kanske ändrar längre fram.

Mvh Daniel
#22 - 23 april 2005 17:27
Jag hade kört med samma färg på stenarna som i bakrunden, ser naturligare ut,som om allt sitter ihop.
Sen skulle jag bygga lite på sidorna och ha tomt i mitten så fiskarna kan gräva lite gropar och så. Det ser inte klart ut.
Bakrunden är fin...
#23 - 24 april 2005 11:12
Vad finns det för stentyper som liknar bakgrunden?

Mvh Daniel
#24 - 24 april 2005 13:21
Leta runt lite dom bevöver inte se exakt lika ut dock likna lite med form som de stenarna du har under skifferplattorna fast lite brunare typ =)
Jag hade nog struntat i växten, jag klagar inte och gillar du den så ska du ha den kvar, men växter behöver bra med ljus och malavifiskarna känner sig tryggare i lite dämpat ljus och dom färgar ut bättre om ljuset är lite svagare.
Om ljuset är starkt ska du ha mörkare sand.
Du kan också gräva ner någon blomkruka och täcka den med grus och stenar som en grotta. (bra gömställen typ)

Så här kan man få det att se ut med lika stenar som i bakrunden.

http://www.on-the-rocks.se/sweden/bild.html?bild=600/1580.jpg

Mvh. Andreas
#25 - 24 april 2005 15:38
japp jag får leta lite, men jag tror att understa stenarna kommer gå ihop med bakgrunden bättre längre fram eftersom den svarta delen kommer att skifta till grått.
Tack för dom övriga tipsen.

Mvh Daniel
#26 - 26 april 2005 20:25
Nu har jag gjort framsteg när det gäller sten, jag var & hälsade på mina föräldrar i helgen & kollade på deras rabbatter, det var nämnligen så att dom har lagt sten som rabattkant, jag lånade hem en sten & kollade. Den stenen är perfekt så jag ska ta & hämta massor av den stenen nån helg. Jag bifogade en bild, är det nån som vet vad det är för stensort?

http://www.bildarkivet.net/data/media/509/C000018.jpg

Mvh Daniel
#27 - 27 april 2005 18:26
tyvärr vet jag inte vilken sort det är men jag kan säga att den passar in grymt bra med bakgrunden :D
#28 - 27 april 2005 20:25
ja jag tror det kommer bli riktigt bra, det bästa är att det är gratis också, det värsta är att man köpt sten för nästan 1000:- helt i onödan :(

Annons