Vad tycker ni, avlivning?

#1 - 18 mars 2008 17:39
Jag har en evig blandning av endlers och vanlig guppy. Så många av avkomman är väldigt krokig, kompis kallar dom delfiner.

Vad tycker ni, ska dom få lov att leva så länge dom kan eller ska jag hjälpa dom på traven?
Kan även säga som så här att dom blivit väldigt många med tiden.

Har även en hona och en hane som bara har ett öga .....
#2 - 18 mars 2008 17:41
Alla yngel som inte blir som jag tänkt använder jag som levandeföda. Naturens gång och det där...
Bilagor:
#3 - 18 mars 2008 17:43
Jag har inte haft hjärta att ta dom innan så vissa av dom är vuxna nu.
#4 - 18 mars 2008 18:51
Varför ska du avliva den är den så ful?
Kommer den att bli steril då?
Skicka en bild skulle vara kul:D:D:D:D
#5 - 18 mars 2008 19:40
Baf2 skrev:
Varför ska du avliva den är den så ful?

Kommer den att bli steril då?

Skicka en bild skulle vara kul:D:D:D:D

men hallå, kul å leva me krokig rygg å ett öga? det kommer ju ändå bara leda till värre inavel. ge dem till ciklider säger ja bara. grymt kanske men det är ju någon som blir glad? Du blir av med dem cikliderna blir glada å mätta :P
#6 - 18 mars 2008 19:48
Eller køb några geddtandkarpen eller andre lävendefödende rovfisk - dem kan du också fodre med cichliderne..det har jeg gjort, och dem blev mine rov-goodeider glade for :-)

OK - det var mest for skoj. Jeg är enig med Lowa. De skal ut på den ene eller den andra måden - och först och sidst må der inte avles på dem (så vil problemet bare vokse och vokse).
#7 - 18 mars 2008 20:03
Allt som inte är bra i avel ska avlivas.. Tycker jag.. Men det är klart att ska du bara ha dem själv så är det ju upp till dig.. Jag har en missbildning, en stjärtfena som är lite neråtriktad på en hona. Hon är helt frisk och pigg för övrigt, tar emot att koka henne.. [:o]
#8 - 18 mars 2008 20:44
Tänkte jag skulle köpa ett killipar och ha dom hos guppyn. Men dom tar ju inte dom stora.
Tror knappast att mina sessor (inte fullvuxna) tar guppyn? eller gör dom det?
Fast det är ju klart... dom tar ju död på allt som kommer ner till dom.
Jag vet inte om jag kan göra det.

Katharina, jag hoppas att du inte kokar ihjäl dina fiskar....
#9 - 18 mars 2008 20:48
icejoy skrev:
Tänkte jag skulle köpa ett killipar och ha dom hos guppyn. Men dom tar ju inte dom stora.

Tror knappast att mina sessor (inte fullvuxna) tar guppyn? eller gör dom det?

Fast det är ju klart... dom tar ju död på allt som kommer ner till dom.

Jag vet inte om jag kan göra det.

Katharina, jag hoppas att du inte kokar ihjäl dina fiskar....

Hur gör man då.. Jag kan ju inte ta den stackarn och gå upp till x:et och slänga dem till hans malawis.. De tar väl en halva var och sliter.. :( Jag trodde koka var mest humant??!

Sessorna borde också ta dem, med tanke på hur folk har hittat avknipsade neontetror när de har haft Skalarerer i halvstor storlek.. [:o]
#10 - 18 mars 2008 21:05
Om du letar på forumet så hittar du bästa avlivningssättet. Jag personligen har Eugenol olja som jag blandar i vatten och så får fisken somna in.

Jo det är ju klart :) får väl testa iaf. Om inget annat så får dom lite sällskap. :/
#11 - 18 mars 2008 21:08
Så glömmde jag lägga in länken på fisken.

Titta själva och berätta för mig hur elak jag är som låter dom leva.
http://i158.photobucket.com/albums/t118/icejoy_photos/Guppy/PICT0017.jpg
#12 - 18 mars 2008 21:42
Oj... De såg inte vidare bra ut faktiskt.
Själv skulle jag ha plockat bort dem, men det är jag det.
#13 - 19 mars 2008 18:21
feed them to tha other fishas :P
#14 - 19 mars 2008 19:43
icejoy skrev:

Ganska elak??

Du borde värkligen avliva stackarn, eller ge den som mat. Jag spolade kokhett vatten på min, så dog den på 1hundradels sek.:)

Men om du ger den som mat, det blir juh taskigare än att avliva stackarn. eller?
#15 - 19 mars 2008 21:25
Sannstrom skrev:

Jag spolade kokhett vatten på min, så dog den på 1hundradels sek.:)

Och så var det igen det här med avlivning med kokande vatten....
Bilagor:
#16 - 19 mars 2008 21:32
Ola Svensson har skrivit ett mycket genomtänkt inlägg med vetenskaplig grund i detta ämne tidigare i detta forum - lägger in det nedan
Jag har grävt rätt djupt i den här frågan den senaste tiden och ny forskning samt EU-regler för försöksdjur säger följande:

Godkända sätt:
1. Kapa huvudet
2. Hårt slag i huvudet. <u>Sedan</u> kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till!
3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod
4. Gift (knappast aktuellt för hobbyakvarister)

Man måste även tänka på stressen som själva förfarandet innebär.

Ej godkända sätt
1. Kokning
2. Frysning
3. Släppa ut i naturen om den inte är fångad där (dvs. alla akvariefiskar)

Frysning orsakar extrem stress och flyktreaktin på kallvattensfiskar när det börjar bildas iskristaller på gälarna. Musklerna kan till och med fsta i ett kramptillstånd. Innan vattnet fryser påverkas inte fisken stressmässigt men den dör ju inte heller. Hos utpräglade varmvattensfiskar finns det en ytterligare risk att proteinerna koaguler när vattnet kyls. Detta kan jämföras med att sätta en kastrull på spisen med fisken i och sedan skruva på plattan. Att frysning är förkastligt är nytt för mig och jag har länge trott att det varit ok eftersom det (pga. okunskap) bl a används av tullen samt forskare världen över. Jag planerar att skriva en artikel i ämnet med referenser till påståendena.

Andra metoder som kvävning på land och nedspolning i toalett är så uppenbart plågsamt så det nämns inte ens.

Mvh.

Ola

[COLOR=red]Detta är hittat i en annan länk om just avlivning.[/COLOR]
#17 - 20 mars 2008 07:37
Att tömma större fisk på blod är väl först ett hårt slag i huvudet hoppas jag. Att bara tömma dom på blod är inte trevligt när dom förmodligen hoppar omkring medans blodet rinner ur dom
#18 - 25 mars 2008 13:18
icejoy skrev:

En del av dessa ser ut som GAMLA exemplar, de blir sådär ibland innan de dör. Hur du gör med dina fiskar bestämmer du själv, men JAG skulle ha tagit bort de som verkade "skadade". I första hand skulle jag mata andra fiskar med dessa utrensade individer. Annars skulle jag avliva dem på lämpligt sätt. Så små fiskar som guppy kastar jag HÅRT i slasken. De dör direkt.
#19 - 28 mars 2008 16:25
Det är ju bara en guppy så spolla ner den i toaletten
det gjorde min kompis.
#20 - 28 mars 2008 17:48
Vadå bara en Guppy !!

Baf2 skrev:
Det är ju bara en guppy så spolla ner den i toaletten

det gjorde min kompis.

Mina Guppy är lika mycket värda för mig som alla mina andra fiskar. Tycker den inställningen suger om jag får säga min mening :mad:
#21 - 28 mars 2008 18:16
Jag menna storleken inte värdet på fisken till exp om man har en gibbiceps som inte får plats i toan
#22 - 28 mars 2008 18:18
Baf2 skrev:
Jag menna storleken inte värdet på fisken till exp om man har en gibbiceps som inte får plats i toan

Okej, och då hoppas jag att du inte menade att spola ner den levande. Jag fattade det så och blev lite upprörd [:o]
#23 - 28 mars 2008 18:53
Lungt(=
#24 - 29 mars 2008 08:54
varför inte bara slå ihjäl fisken? ett slag, en död och SEN spola ner den
#25 - 4 april 2008 20:43
vad är det för fel med att spola ner fisken levande
#26 - 4 april 2008 21:06
razerz4 skrev:
vad är det för fel med att spola ner fisken levande

DJURPLÅGERI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Straffbart enligt svensk lag (och internationell) att plåga djur
mer än absolut nödvändigt.
#27 - 4 april 2008 21:16
Får man spola ner döda fiskar i toaleten? Tänkte på spridning av sjukdomar till våra svenska vatten? Fast det kanske stoppar i reningsverk.
#28 - 5 april 2008 20:17
Katharina skrev:
Allt som inte är bra i avel ska avlivas.. Tycker jag.. Men det är klart att ska du bara ha dem själv så är det ju upp till dig.. Jag har en missbildning, en stjärtfena som är lite neråtriktad på en hona. Hon är helt frisk och pigg för övrigt, tar emot att koka henne.. [:o]

Nej herre gud det tycker jag inte att du ska du kan väl ge henne till en kompis med fiskar
#29 - 5 april 2008 20:22
Min kompis har ett gyppy yngel som har en helikoptersvans och den är supersnabb snabbare änn dom andra kan det bero på svansen

Annons