Vad tror ni om mossa som fiskmedicin?

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 12 juni 2009 17:15
Frugan hittade detta på nätet när hon letade efter info om mossa för att färga sina garner med.
Denna mossa är uppenbarligen rätt vanlig i Sverige och skall tydligen fungera bra som fiskmedicin.
Något som vet något ytterligare och kanske t.o.m har testat?
#2 - 12 juni 2009 19:54
Nix - men väl värd att prova. Finns nog en hel del att prova från skogen, det mesta kommer därifrån från början. Mängder och verkningar blir väl lite på chans förstås. Prova kan man alltid men den är rödlistad

http://www.artdata.slu.se/rodlista/RodSvar.cfm

Läs sedan under fliken "info" längre ner på sidan

Här ingår den i hudkräm

http://www.grongava.se/shop/product/ansiktscreme-rose-essential-care

Mvh
Bilagor:
#3 - 12 juni 2009 20:05
Nja, det är ingen mossa men väl en lav, dvs skägglav och kan därför vara lämplig till Kjell (och mig). Den räknas som ätlig och har provats av jägarsoldater och andra som nödföda. Ljusa varianter är mycket bittra och måste lakas ur men mörkare kan ätas som dom är, dvs kokas som soppa.
Tobbe
#4 - 12 juni 2009 20:30
Hittade detta citat, länken följer:

[SIZE=2]I[/SIZE]
[SIZE=2] vetenskaplig litteratur finns det flera fall av leverförgiftning beskrivna, orsakade av ”usnic acid” eller växtpreparat som innehåller ”usnic acid”. I ett fall ledde intag av ”usnic acid” till total leverkollaps som krävde levertransplantation. [/SIZE]

http://www.slimshopping.se/text/177

Tobbe
#5 - 12 juni 2009 21:22
hoop, bara att hälla ut mosssoppan då:D
(många "S" där)
#6 - 12 juni 2009 21:50
Det är intressant - tillhörde dem som fick prova denna soppa tidigt 80-tal.

Undrar vad det är för fel på mig då???;)
#7 - 13 juni 2009 08:45
Om jag kommer ihåg rätt skulle man laka ur laven med björkaska i vatten och sist skölja med rent vatten. Björkaska i vatten ger lut med kraftig alkalisk reaktion så det neutraliserade antagligen syran.
Jag är lite misstänksam mot "tester" av verkan på fisk, ska det vara någon mening bör man jämföra med en lika stor grupp utan behandling. Både när det gäller fisk som människor kan sjukdomar läka ut av sig själv och det är lätt att se olika mirakelmediciner som anledning till tillfrisknandet.
Tobbe
#8 - 13 juni 2009 13:35
Usnea barbata som länken hänvisar till, är en lav, inte en mossa. Den är dessutom rätt hotad i Sverige. Det är inte omöjligt att den har antibakteriella egenskaper, men det har även vanlig vitmossa (Sphagnum).

Så man skulle lika gärna kunna testa avkok på vitmossa som på en hotad lav...eller åtminstone låta bli att ge sig ut i skogen för att plocka den.

http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/usne-bar.PDF
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 13 juni 2009 13:47
Tack för info - visste inte alls att den var hotad och så ovanlig

[FONT=Times New Roman]
[FONT=Times New Roman]Det finns dock bara ett 40-tal aktuella fynd.[/FONT]
[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
Frugan hittade gott om den när hon hälsade på sin syster utanför Ljunby. Finns också gott om den nära den plats där jag växte upp (mellan Borås och Ulricehamn) och där farsan fortfarande bor
#10 - 14 juni 2009 15:13
Skicka gärna den infon till Artdatabanken, de är säkert intresserade av det.
Likaså Länsstyrelserna i Västra Götaland och Kronoberg. :)
#11 - 14 juni 2009 15:24
Jens A. skrev:
Skicka gärna den infon till Artdatabanken, de är säkert intresserade av det.

Likaså Länsstyrelserna i Västra Götaland och Kronoberg. :)

Innan man blir alltför entusiastisk bör man kanske kontrollera att det är rätt skägglav, de är ganska lika och det finns 15 arter av Usnea i Sverige.
De innehåller alla det bakteriedödande ämnet usninsyra.
Tobbe
#12 - 16 juni 2009 13:25
Hänglavar är sammlingsnamnet. Skägglav (Usnea filipendula) är en av dessa hänglavar, och det är den vanligaste. Den ska man inte äta, men man kan använda den utvärtes till t.ex sårvård. Manlav (Bryoria fuscecens), är en annan hänglav och den kan man äta om man lakar ur den. Tuschlav kan man äta utan att laka ur den. Vad jag vet så är ingen av dessa relativt vanliga lavar fridlyst.

Usnea barbata är ingen Svensk lav, men den kanske kan hittas (tydligen).
#13 - 16 juni 2009 15:05
Hänglavar är sammlingsnamnet. Skägglav (Usnea filipendula) är en av dessa hänglavar, och det är den vanligaste. Den ska man inte äta, men man kan använda den utvärtes till t.ex sårvård. Manlav (Bryoria fuscecens), är en annan hänglav och den kan man äta om man lakar ur den. Tuschlav kan man äta utan att laka ur den. Vad jag vet så är ingen av dessa relativt vanliga lavar fridlyst.

Usnea barbata är ingen Svensk lav, men den kanske kan hittas (tydligen).

Tja, den fanns med i artlistorna, iallafall. Så uppenbarligen är den funnen i landet...

"[FONT=Times New Roman]Utbredning och status. [/FONT][FONT=Times New Roman]Arten är känd från Blekinge till Västerbotten. Det finns dock bara ett 40-tal aktuella fynd."[/FONT]

Rödlistning innebär inte automatiskt att arten blir fridlyst, förresten.
#14 - 16 juni 2009 16:00
Jens A. skrev:
Tja, den fanns med i artlistorna, iallafall. Så uppenbarligen är den funnen i landet...

"[FONT=Times New Roman]Utbredning och status. [/FONT][FONT=Times New Roman]Arten är känd från Blekinge till Västerbotten. Det finns dock bara ett 40-tal aktuella fynd."[/FONT]

Rödlistning innebär inte automatiskt att arten blir fridlyst, förresten.

Med att den inte var "svensk" avsåg jag främst att den är vanligt förekommande i andra länder men inte i sverige. Jag skulle inte kalla härfåglar för svenska heller även om de kommer vilse ibland. Fast vi kanske inte ska vara så snäva :)

Annons