Vad tror ni om detta ?

#1 - 30 oktober 2008 22:01
Tjena!

Hittade detta akvarium på blocket. Ringde å pratade med ägaren, å han sa att han hade specialbeställt akvariet för 12 år sedan. Det har nu stått tomt i 3 år. Pumpen var en Fluval 304(en äldre modell dvs). Ska jag oroa mig för något ? Han sa att han kunde gå ner i pris, eftersom han ville bli av med det.

Om jag nu skulle köpa det, så vill jag ha upp det mer än de där lättbetongblocken kan få upp det. Ska man köpa leca eller något å bygga upp med ? Tänkte att man kanske kan lägga dom ner, så att man bibehåller stabiliteten(de man köper till i så fall).

Kom med tips osv! Ska väl åka å kolla på det någon dag.

Mvh
Stoffe.B:)
#2 - 30 oktober 2008 22:22
huga! det där såg bra sunkigt ut, det skulle jag aldrig våga fylla och ställa inomhus [:-82]men möjligen ha som terrarium eller akvarium i garaget;) och givetvis inte betala utan han får se det som en tjänst att jag hämtade det! ( ;
#3 - 30 oktober 2008 22:49
Kan bara hålla med åheim. Det är en stor markknad på begagnade kar så jag tror nog att du kan hitta bättre kar i den storleken.
Sedan blir den pumpen alldeles för lite till det karet, och du skulle minst behöva dubbla kapaciteten, lite beroende på invånarna.
#4 - 31 oktober 2008 06:42
Fråga om du får en femhundring av honom för att köra det till tippen;)
Men allvarligt, som ansjo skriver så finns det en stor marknad med beg kar som man dessutom slipper att limma om. Så ha lite is i magen och vänta, det lönar sig i detta fall.

Lycka till!!
#5 - 31 oktober 2008 10:10
hahahah xD Ojoj :D Fan asså.... Jag behöver snart ett nytt akvarium. Kanske är så desperat att man köper det ? ^^ Nejdå. Hittade förövrigt ett 240L till ett lagom pris.... Får se hur man gör. Märks väl ^^
#6 - 31 oktober 2008 20:45
Men allvarligt, som ansjo skriver så finns det en stor marknad med beg kar som man dessutom slipper att limma om.

Frågan är om man kan köpa ett begagnat kar utan att limma om det innan användning.

Den som säljer det kan ju säga vad som helst bara för att sälja det.
Man kan aldrig vara säker på kartets ålder och historia.

Med tanke på hur lätt det är att limma om i förhållande till att torka upp ett hus borde valet vara lätt.
#7 - 31 oktober 2008 20:46
flygrc skrev:
Frågan är om man kan köpa ett begagnat kar utan att limma om det innan användning.

Med tanke på hur lätt det är att limma om i förhållande till att torka upp ett hus borde valet vara lätt.

Mja, kostar en del att limma om. Sen finns det ju seriösa säljare också:p
#8 - 31 oktober 2008 20:55
Stoffe.B skrev:
Mja, kostar en del att limma om. Sen finns det ju seriösa säljare också:p

Jag gjorde av med 1,5 tub till mitt 540l , 200:- , självrisken på hemförsäkringen... tja kan ju hända ändå.
Klart det finns seriösa försäljare, de flesta är ärliga men hur vet man om de inte är det. När jag letade själv så var det ungefär: jo vi har haft karet några år, och han som hade det innan hade också bara haft det några år...
Hittar man ett kar som säljaren har papper på när han köpte det, då hade inte jag heller limmat om.
#9 - 31 oktober 2008 21:21
Känns silikonet ok och inte hårt och släpper om man pillar så är det ju ok. Sunkigt var ett passande uttryck om det där akvariet
#10 - 31 oktober 2008 21:24
flygrc skrev:
Jag gjorde av med 1,5 tub till mitt 540l , 200:- , självrisken på hemförsäkringen... tja kan ju hända ändå.

Klart det finns seriösa försäljare, de flesta är ärliga men hur vet man om de inte är det. När jag letade själv så var det ungefär: jo vi har haft karet några år, och han som hade det innan hade också bara haft det några år...

Hittar man ett kar som säljaren har papper på när han köpte det, då hade inte jag heller limmat om.

Åfan! Jo, det är klart det kan hända ändå, men riksen är ju mindre :p Mja, han som hade det här var seriös. Han köpte det specialbeställt på ett ställe för 12 år sedan. Sen hade han haft det i sin lägenhet inne i stan. Sen flyttade han ut på landet och bytte till ett hörnakvarium. Så sa han också att det stått tomt i 3 år. Så om han ljuger om det där så är han nog lite dum:D
#11 - 31 oktober 2008 23:22
Jag har 12 st akvarium, av dessa är 2 st nya. Har aldrig under 35 år råkat ur för läcka.
#12 - 31 oktober 2008 23:25
rsoderberg skrev:
Jag har 12 st akvarium, av dessa är 2 st nya. Har aldrig under 35 år råkat ur för läcka.

Men i detta fallet har ju det stått tomt i 3 år... Det är det jag är orolig för. Pump å den skiten akn man ju alltid uppdatera efter behov.

Fråga om du får en femhundring av honom för att köra det till tippen;)

Men allvarligt, som ansjo skriver så finns det en stor marknad med beg kar som man dessutom slipper att limma om. Så ha lite is i magen och vänta, det lönar sig i detta fall.

Lycka till!!

Jag kom på en sak nu... xD Jag ska alltså ha typ hur jäkla många fiskar som helst i ett 125L akvarium tills jag får tag på ett nytt akvarium. För jag ska få mitt 136L sålt, och då måste jag flytta över beståndet på 17 fiskar till ett bestånd på kanske 15 - 16 fiskar.... Och jag har en aggresiv fisk i vardera akvarium... Har jag tur överlever alla :D
#13 - 1 november 2008 06:21
flygrc skrev:

Jag har handlat många beg kar och endast haft en läcka, visserligen 700 liter rakt ut på golvet, men då visste både jag och säljaren arr det var dåligt men jag var ung och naiv och fyllde det ändå.
Vart jag vill komma är att med lite sunt förnuft märker man om man behöver limma om. Undersök silikonet noga innan köp och köp aldrig ett kar du inte har sett med vatten. Åldern på just detta kar, 12 år, är ingen vidare ålder på ett akvarium, glaset blir ju inte dåligt i sig utan bara limningen, men visst, detta skulle jag inte köpa just för att det såg för jävligt ut tom på bild! Och visst finns det dom som gör allt för att sälja men dom är lätträknade när det gäller akvarium.
#14 - 1 november 2008 22:08
rsoderberg skrev:

Menar du att du har haft samma 10 kar i 35 år och aldrig limmat om det?

Annons