Vad tror ni om detta?

#1 - 12 februari 2005 20:55
Såg nån (Kommer ej ihåg vem?) på Zoonen som hade ett vanligt simpelt innerfilter som han hade kopplat till en timer för tillförsel av CO2 via hans hemmabyggda mäskanläggning. Vad tror ni om detta? Om detta funkar bra hade jag tänkt beställa två stycken Aquaclear 201 pumphuvuden som jag ska ha kopplade till en resp. timer i mina kar (222L resp. 152L).
Har inte lust att lägga ut pengar på en riktig tub, magnetventil osv nu som CO2 anläggning utan jag tänkte testa detta enkla/billiga alternativ, nån som har erfarenhet av CO2 tillförsel med hjälp av ett pumphuvud som endast går under samma tid som ex. ens ljusramp?
Har kört med mäsk innan men problemet är att ha anläggningen igång 24h om dygnet vilket inte blir så lyckat, funkar för en del iof. Men jag vill ha min anläggning igång under den tiden ljuset lyser sen ska de vara stopp.
Det borde väl inte vara så farligt om CO2:n från mäsken bubblar ut genom pumphuvudet under natten i stora bubblor? Det är väl främst genom att pumpen sönderdelar och skickar ut CO2:n i vattnet då den ger resultat. Eller?
Kom med synpunkter och tips!
#2 - 12 februari 2005 21:06
http://www.tobbes-sida.com/co2.htm
Jag har inte själv prövat detta men onekligen är det en bra idé som Tobbe har hittat på. Värt att pröva. Hoppas att någon av växtexperterna också kommer med sin syn på saken.

Guy
#3 - 12 februari 2005 21:10
HEHE precis den killen jag mena!!!(Tobbe alltså) :)
Japp hoppas fler kommer med synpunkter!
ha d
#4 - 12 februari 2005 21:21
Jag har gjort precis efter hans beskrivning har funkat bra tycker jag, bubblar fint.

Jag har kopplat pumpen och ljuset till samma timer så på natten åker hela stora bubblor rakt upp till ytan på dagen slås dom sönder till många små mina växter har blivit grönare och kraftigare samt mindre vissna blad...
#5 - 12 februari 2005 22:26
Hur gör ni när trycket blir riktigt högt i mäskflaskorna då (om ni stryper CO2 utsläppet), jag tycker att det låter osäkert. Det jag menar är att man kan ju inte stänga av CO2 tillförseln utan den kommer ju igentligen bara att puttra på (det är ju det man har magnetventil till, för att stänga av all tillförsel av CO2), men man kanske inte får det utspridet i karet på samma sätt, men jag ser inte varför man inte kan sprida ut den CO2 man skapar istället för att kasta bort det som bildas på natten.
#6 - 12 februari 2005 22:35
När ljuset är släckt så behöver växterna inget co2 dom sover då. Kan bara tillgodo göra sig co2 när ljuset är tänt har jag hört...
#7 - 12 februari 2005 22:54
[QUOTE=cobra]När ljuset är släckt så behöver växterna inget co2 dom sover då. Kan bara tillgodo göra sig co2 när ljuset är tänt har jag hört...[/QUOTE]

Naturligtvis, men hur stänger man av tillförseln utan magnetventil. Och CO2 som är ordentligt upplöst i vattnet, hur lång tid tar det´innan det försvinner ur vattnet.

Är bara nyfiken.
#8 - 13 februari 2005 01:14
Man låter CO2:n flöda även under natten men eftersom pumphuvudet är avstängt under natten så sprids inte CO2:n ut i vattnet så värst, den CO2 som bildas under natten bubblar således ut genom pumphuvudet men genom stora bubblor som inte sönderdelas lika fint som genom när pumpen är igång.
Man stänger alltså inte av CO2:n.
Sen ska man nog skilja på CO2 genom mäskmetoden och CO2 genom tuber av olika slag, mäsken bildar ju sin egen CO2 medan tuberna har CO2:n redan bildad men i säkert förvar så att säga. Det blir således lättare att kontrollera CO2 med en tub. Eftersom tuben redan har en bestämd mängd CO2 som den är uppfylld med medan mäsken bildar ny hela tiden tills allt material är "uppätet".
Skulle man stänga för en flaska med mäsk så slutar det nog med en smäll, medan tuben klarar trycket. :P

Annons