Vad tror ni om det här?

#1 - 22 januari 2010 22:38
Ett gäng öronålar
En L023
Ett gäng glasmalar
Mosaikguramis

?
#2 - 22 januari 2010 22:56
Öronålar är underbara! dock tror jag att dem kommer att ÄLSKA glasmalarna *host host* :p
#3 - 22 januari 2010 23:32
Eeek! Men blir inte glasmalar 15 cm? Gluffsar de i sig dem ändå? :O Då blir det inga mosaikguramier heller...

Vad kan man ha tillsammans med dem i det mellersta/övre vattenskiktet?
#4 - 23 januari 2010 12:01
Jag tror glasmalarna kommer klara sig finfint med sina 15 cm. :)

Och mosaikerna kommer inte häller löpa någon risk. :D

Öronålen har ju inte direkt något jättegap, plus att jag har en fullvuxen blågurami ihop med en öronål på cirka 30 cm och det går hur bra som helst. :)

Du behöver inte oroa dig det minsta. :)
#5 - 25 januari 2010 19:29
pikachu skrev:
Öronålen har ju inte direkt något jättegap, plus att jag har en fullvuxen blågurami ihop med en öronål på cirka 30 cm och det går hur bra som helst.

Mina öronålar gillade i alla fall malawiciklider..... :(
Öronålar blir åtminstånde 40 cm. Kan bli uppemot 70. :D
#6 - 25 januari 2010 19:55
upplysningsmässigt är öronålen så rovig att den dödar fiskar den inte klarar av att svälja.
Visar hur dem dödar;
" target="_blank">

Vid ål attackerar en krabba
" target="_blank">

och denna äter upp en fisk
" target="_blank">
#7 - 26 januari 2010 09:02
Skulle jag även kunna få tilllägga att min öronål bor tillsammans med en telamatochromis, en julidochromis och en paradis fisk på cirka 5-7 cm var (är lite osäker på längden) och det går även det hur bra som helst. :d:d:d
Men mitt exemplar kanske är extra lungt, vad vet jag.[:o][:o][:o]
#8 - 26 januari 2010 16:52
Oj, delade meningar här ser jag. Men gillar öronålarna att vara flera i grupp eller blir de revirhävdande som vuxna? För om det inte finns så mycket man kan ha med dom hade det ju varit trevligt med bara öronålar.
#9 - 27 januari 2010 09:00
Jag tycker inte det skall vara några större problem med att ha en grupp med öronål och dessutom, så tror jag starkt på att du kan ha precis den uppsättning du hade tänkt från början. :D[:o]:D

Om inte annat så kommer du garanterat kunna ha mosaikerna och jag tycker inte att det ska kunna bli några problem för dina glasmalar att klara sig heller (kan dock inte svära på att det kommer gå bra för glasmalarna, men har man inte provat får man inget veta). :D[:o];):D[:o];)
#10 - 27 januari 2010 09:55
Scandi skrev:
Eeek! Men blir inte glasmalar 15 cm? Gluffsar de i sig dem ändå? :O Då blir det inga mosaikguramier heller...

Vad kan man ha tillsammans med dem i det mellersta/övre vattenskiktet?

Beror på vilken glasmal du menar?

Om det är den här du menar, vilket jag gissar då den är rätt vanlig blir den
8 cm. Den är antagligen inte fullvuxen heller vid köp (men kan så klart vara det)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=347&SOK=1

Öronål är ju trots allt en rovfisk som blir stor (lång) i artbeskrivningen står det att den inte ska hållas med småfiskar, vad nu det betyder i cm. Sen är det ju det här att det fungerar för nån inte behöver betyda att det blir likadant hos dig. Du kan ju testa och i värsta fall sätta upp glasmalarna på kontot "dyrt levande foder" alternativt att det fungerar.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=380&SOK=1
#11 - 27 januari 2010 10:12
Broddan har en poäng där att det som funkar för en behöver inte nödvändigtvis funka för någon annan. :D[:o]:D[:o]

Vilket innebär att man bara kan spekulera i hur det kommer gå.

Men jag kan i alla fall ge dig en 90% garanti på att det skulle funka med mosaikguramierna. :D[:o]:D[:o]
#12 - 27 januari 2010 10:19
Scandi skrev:
Oj, delade meningar här ser jag. Men gillar öronålarna att vara flera i grupp eller blir de revirhävdande som vuxna? För om det inte finns så mycket man kan ha med dom hade det ju varit trevligt med bara öronålar.

Fullvuxna öronålar behöver ju ett stort akvarium som det står i artbeskrivningen ovan. Vilket även malen vill ha om det är den här:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1004&SOK=1

Vet dock inte hur stort kar du har?

De öronålar jag brukar se i butik brukar vara runt 20 cm eller nåt. Vet inte hur fort de växer men bara du har ett hyfsat stort kar kan du säkert ha några stycken ett bra tag (200L+)

Varför inte ha ett gäng levandefödare också så du kanske får se lite jakt.
#13 - 27 januari 2010 10:38
chainy skrev:
upplysningsmässigt är öronålen så rovig att den dödar fiskar den inte klarar av att svälja.

Visar hur dem dödar;

" target="_blank">

Vid ål attackerar en krabba

" target="_blank">

och denna äter upp en fisk

" target="_blank">

Coola öronålar!

Första filmen är dock en redan död kräfta(skaldjur av nåt slag) som den tar.

Tredje filmen känns ju realistisk i ett akvarium. Att den tar en rätt liten levande fisk.
#14 - 27 januari 2010 15:07
Ja det var den jag menade, vad finns det för andra? :)
Jag hade tänkt att dra upp dem till fullvuxen storlek i ett annat akvarium isåfall. Men det verkar ju som om de blir lite små då...
#15 - 27 januari 2010 15:08
Skönt att höra med guamisarna iallafall, älskar verkligen dessa personlig fiskar med "händer"!
#16 - 27 januari 2010 15:12
Jag är inte intresserad av jakt :O Älskar alla mina djur och vill inte att de ska bli jagade och uppätna.

Har ju tänkt att köpa mig ett trigon 350 till min mal (ja, det är precis en sådan!). Och då tänkte jag att jag kunde ha öronålar också (har alltid velat haft sådana) sen blir det ju lite tråkigt med en massa fiskar på botten så då ville jag ha de andra fiskarna också.
#17 - 27 januari 2010 15:47
Nu är det så att infon om glasmal här på zoopet är lite felaktig. På tidigare vetenskapligt namn så står det [I]Kryptopterus[/I] bicirrhis vilket är en helt annan art. Även det en glasmal men blir dubbelt så stor. Har påpekat detta tidigare men inget hänt. Anyhoo...

Skulle inte rekomendera glasmal med öronål. Glasmal vill ha strömt vatten och öronål föredrar lite mer stillastående. Glasmalen vill ha rent och syrerikt vatten och öronålen kommer från träsk och sumpmarker.
Bilagor:
#18 - 27 januari 2010 18:46
Där ser man! Ja, då blir det inga glasmalar då, de är väl dessutom lite känsliga så att ha dem i lite lugnare vatten känns ju inte aktuellt då. Tack för svaret!
#19 - 28 januari 2010 17:46
Scandi skrev:

De är inte revirhärjande och gillar att ha vänner. :D
#20 - 30 januari 2010 08:50
ÅH! YES! Vad underbart!

Annons