vad tror ni om denna belysningen ??? LightWave T5 4x24 W

#1 - 6 november 2012 14:10
Hej står i startgroparna med vinterns projekt och jagar belysning så jag tänkte kolla vad ni tycker. Karet är högt 700mm och 880mm brett samt 550mm djupt. Jag har innan kollat på dessa. Tänkte 4st
http://www.elbutik.se/product.html/plantina-vaxtbelysning-2?category_id=1786
Men nu har jag hittat denna
http://www.wexthuset.com/vaxtbelysning/t5-lampor-lysror/lightwave-t5-4x24-w-p1
Vad tror ni kommer köra SA med ganska mycket växter PMDD men inget high tech.

Tacksam för tankar/ Rikard :D
#2 - 6 november 2012 14:42
ta en MH armatur istället om du skall sikta på rejält med ljus.
#3 - 6 november 2012 14:59
ta en MH armatur istället om du skall sikta på rejält med ljus.

Har inte budget till det plus att det känns lite väl ljust eller är jag ute och cyklar??
#4 - 6 november 2012 18:58

Nu har jag fått tips om denna. Nu snackar vi lampa !!! :-)) någon som testat??

http://www.hydrogarden.se/ljus/lagenergi/lagenergi-lyx-kit-250w-bla-6500k

Sent from my iPad using Tapatalk HD
#5 - 6 november 2012 19:31
RGL skrev:
Nu har jag fått tips om denna. Nu snackar vi lampa !!! :-)) någon som testat??

http://www.hydrogarden.se/ljus/lagenergi/lagenergi-lyx-kit-250w-bla-6500k

Den där ska jag bannemig ha till kuben, om den funkar bra :)
#6 - 6 november 2012 20:29

Ja den känns bra men räcker det med 150 eller 200w?? Den finns med mindre

#7 - 6 november 2012 20:31

Den där ska jag bannemig ha till kuben, om den funkar bra :)

Ja den känns bra men skall man köra med lägre w 150 eller 200

#8 - 6 november 2012 20:52
dom som vill ha lite frodigt å växtrikt i akvariet ligger väll runt 1w/liter om ja inte minns fel.
så har man de som riktmärke så borde de bli bra :)
#9 - 6 november 2012 21:01
Jag har bara 0,5W/L och klarar mig bra. Men klart man kan ju inte ta världens mest ljuskrävande växter. Man får ju välja efter resurser.
#10 - 6 november 2012 21:01

MrH skrev:
dom som vill ha lite frodigt å växtrikt i akvariet ligger väll runt 1w/liter om ja inte minns fel.

så har man de som riktmärke så borde de bli bra :)

Ok då skall man nog köra med 250w. Du har väl ett kar stående med ungefär samma mått som mitt. Det var väl ännu högre. Vad skall du ha för belysning?

#11 - 6 november 2012 21:24
har två kuber. en på 50*50*70 där ja kör med 4 små LED puckar som morron å kvälls ljus och sedan har jag en studiolampa från kjell o co tänd på dagen. det fungerar lite si å så. växterna växer men bladen blir fula på vallisarna. lurar på att trycka i 4st T5 rör istället.

sen har ja en "kub" på 100*60*80 L,B,H. som ja pysslar med. och vad jag ska ha för belysning till den vette tusan.
letar å letar för å se om något lämpligt dyker upp. men i ärlighetens namn så är ja rätt kass på just den tekniska biten när de gäller belysning så ja har faktiskt inge större koll på va ja ska leta efter :p
de enda ja vet säkert är att det kommer bli dyrt :D
#12 - 6 november 2012 21:31

MrH skrev:
har två kuber. en på 50*50*70 där ja kör med 4 små LED puckar som morron å kvälls ljus och sedan har jag en studiolampa från kjell o co tänd på dagen. det fungerar lite si å så. växterna växer men bladen blir fula på vallisarna. lurar på att trycka i 4st T5 rör istället.

sen har ja en "kub" på 100*60*80 L,B,H. som ja pysslar med. och vad jag ska ha för belysning till den vette tusan.

letar å letar för å se om något lämpligt dyker upp. men i ärlighetens namn så är ja rätt kass på just den tekniska biten när de gäller belysning så ja har faktiskt inge större koll på va ja ska leta efter :p

de enda ja vet säkert är att det kommer bli dyrt :D

Med så höga kar som våra orkar ljuset ner utan att man kör MH lampor? Jag har inte tänkt ha massa bottentäckande växter utan ganska enkla men det är svårt att välja belysning utan att ha testat först?? Det blir väl att chansa och hoppas!!! :-))

#13 - 6 november 2012 21:50
Den där lågenergilampan på 250 W kan jag inte för mitt liv förstå varför den skulle vara ett rimligt alternativ om MH anses för dyrt? En ny lampa kostar ju 800 kronor och det är ju vad en monsterfin MH lampa kostar, en helt ok MH lampa kostar ju inte ens hälften. Då får man nog även en betydligt mer ljus per W från en MH pga att den där lågenergi lampan lyser ju halva ljuset innuti lampan i sig.

Julas MH armatur är ful och bedrövlig med magnetisk ballast. Men är ganska billig: http://www.jula.se/metallhalogenstralkastare-150-w-ip65-427578

En ok lampa från valfri akvarieaffär sedan så har du nog ändå ett billigare inköpspris än lågenergi lampan och defenitivt ett billigare pris efter första lampbytet.

Kika runt lite på saltvattensguiden annars, där kan du nog fynda en bättre MH armatur till kanske ett lägre pris.
#14 - 6 november 2012 22:34

Vad jag har läst så har denna typ av lampa en ca livslängd på 10000 timmar hur länge varar en MH? Plus att den avger mindre värme. Men visst den är inte billig vid byte.Det är därför trådar som dessa behövs många undrar och letar efter lösningar. Det är inte alltid det man alltid gjort som är det bästa och det som är självklart på tex zopet eller plantswap fnyses det åt på andra ställen. Vem skall man lyssna på?

#15 - 7 november 2012 05:51
mikoto skrev:
Den där lågenergilampan på 250 W kan jag inte för mitt liv förstå varför den skulle vara ett rimligt alternativ om MH anses för dyrt? En ny lampa kostar ju 800 kronor och det är ju vad en monsterfin MH lampa kostar, en helt ok MH lampa kostar ju inte ens hälften. Då får man nog även en betydligt mer ljus per W från en MH pga att den där lågenergi lampan lyser ju halva ljuset innuti lampan i sig.

Julas MH armatur är ful och bedrövlig med magnetisk ballast. Men är ganska billig: http://www.jula.se/metallhalogenstralkastare-150-w-ip65-427578

En ok lampa från valfri akvarieaffär sedan så har du nog ändå ett billigare inköpspris än lågenergi lampan och defenitivt ett billigare pris efter första lampbytet.

Kika runt lite på saltvattensguiden annars, där kan du nog fynda en bättre MH armatur till kanske ett lägre pris.

det finns flera anledningar att välja den och inte MH för min del, dels drar den mindre ström, den blir inte lika varm och den är bra mycke snyggare att ha ovanför akvariet än MH armaturen från jula. om man nu inte vill att ens akvarium ska se ut som en byggnadsplats.

snyggare MH armaturer finns men då springer även priset iväg, plus att dom drar sjukt mycket ström, å då tycker ja de är onödigt att använda sådana när de finns alternativ.
#16 - 7 november 2012 06:46
MrH skrev:
det finns flera anledningar att välja den och inte MH för min del, dels drar den mindre ström, den blir inte lika varm och den är bra mycke snyggare att ha ovanför akvariet än MH armaturen från jula. om man nu inte vill att ens akvarium ska se ut som en byggnadsplats.

snyggare MH armaturer finns men då springer även priset iväg, plus att dom drar sjukt mycket ström, å då tycker ja de är onödigt att använda sådana när de finns alternativ.

150W MH skulle lätt vara ett alternativ till 250W lågenergilampa. Alltså en mer energisnål lösning. Med rätt armatur blir inte heller värmeavgivningen från MH något problem. Min armatur med 2x70W tror jag avger mindre värme totalt sett än min motsvarande armatur med 4x39W T5. När det gäller höga akvarier över 600mm så är nog MH klart effektivast.
Sen blir ju det ett mera riktat ljus med MH vilket ger ett helt annat intryck än med lysrör/lampa, detta kan ju också ha betydelse beroende på vad man vill uppnå.
#17 - 7 november 2012 08:18
MH.......på eeeebbbbaaaayyyy ger totalt en klart bättre kostnad än
de LE som är listade ovan.

sedan lägger man ju inte en MH på glaset, nej man hänger den i taket en liten
bit ovanför, vilket tar bort värmeproblemet.

sedan bygger man ju klart in MH lampan med lämpligt matrial så att den blir snygg.

.
#18 - 7 november 2012 08:55

MH.......på eeeebbbbaaaayyyy ger totalt en klart bättre kostnad än

de LE som är listade ovan.

sedan lägger man ju inte en MH på glaset, nej man hänger den i taket en liten

bit ovanför, vilket tar bort värmeproblemet.

sedan bygger man ju klart in MH lampan med lämpligt matrial så att den blir snygg.

.

Ok ebay!!! jag har handlat på ebay sedan 2004 och jag har inte hittat mh armaturer som skickas till Sverige med rätt pris. Du får gärna länka om du hittat någon runt 1200kr - 1500kr inkl frakt för det har inte jag hittat. På saltvattenguidens annonssida finns med men de ligger på minst 1500kr de är beg med osäker kvalitet och livslängd och sedan är frakten 500kr till så det tickar iväg rätt fort.
#19 - 7 november 2012 13:11
Hur många gånger har man inte ångrat dåliga köp bara för man inte har den extra tusingen som skulle behövts för att få "rätt grej".
Vågar inte tänka på hur mycket pengar jag lagt på sämre grejor jag köpt, för att sen ändå fått köpa "rätt grej" tillslut.
#20 - 7 november 2012 13:48
Här är en annons på saltvattensguiden där du får tre armaturer för det priset du skriver ovan: http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?44081-Billigare-blir-det-inte!

Lasse är en kanonkille och jag är säker på att han har kvar minst en armatur. Skicka ett PM till honom och fråga. Fina armaturer med elektroniska ballaster, bättre blir det inte.
#21 - 7 november 2012 14:19

Tack jag skall kolla :-)

Annons