Vad tror ni om den här mixen ?

#1 - 13 september 2004 20:45
Är mycket nära att köpa ett 540 liters kar och tänkte kolla hurvida mitt önskade fiskbestånd står sig med verkligheten.

Stort stim moorii av nån sort, ev flera sorter.
2 st fengädda
1 st ål helst tanganyikaål, ev öronål
stim med kejsartetra, 20-30 st kanske
nån ancitrus + siamesisk algätare

Hur många moorii kan jag ha tror ni?
och tror ni dom kan funka ihop, skulle det se snyggt ut?

ska ha svart sand och svart bakgrund med vit kalksten + växter.

tips/ideer mottages tacksamt
#2 - 13 september 2004 20:51
om du har öronål och tetror så kan du garanterat räkna med att dina tetror kommer bli god mat till öronålen.

/Glenn
#3 - 13 september 2004 21:06
Ursprungligen skickat av Glenn

om du har öronål och tetror så kan du garanterat räkna med att dina tetror kommer bli god mat till öronålen.

/Glenn

mm funderade på det, men köper isf inte en fullvuxen ål utan en mindre och om jag köper tetror som är lite biffiga innan så kanske den inte ser dom som mat? Vet inte hur pass rovgirig öronålen är?
#4 - 13 september 2004 21:40
hehe.... funkar inte.. .tro mig... hade stora kardinaler och köpte en "liten"öronål, snäll sa dem i affären... men den slukade alla på en vecka... jag hade inte chansat!
#5 - 14 september 2004 06:16
Ursprungligen skickat av zoomi

hehe.... funkar inte.. .tro mig... hade stora kardinaler och köpte en "liten"öronål, snäll sa dem i affären... men den slukade alla på en vecka... jag hade inte chansat!

ajdå, funkar tanganyikaål istället då?
#6 - 14 september 2004 12:10
Jag tror tyvärr inte att någon ål eller ens någon moori variant kommer hålla sig vänn med tetrorna.

Det är inte värt att chansa.
#7 - 14 september 2004 12:22
Hade en öronål med mycket små kamphonor & det gick bra. Problemet är egentligen fengäddor. De blir mycket stora & kommer säkert kunna sätta i sig troffarna tillslut.(Min 10cm fengädda tog en 6cm ancistrus) Sen har jag fått rådet att inte ha fengäddor med troffar då de är lite för aggressiva & kan skrämma fengäddorna så att de inte vågar sig fram, bliur lite tråkigt då man vill se de vackra fengäddorna ibland....

Om du ska ha tropheus skulle ag personligen skulle nöja mig med en enda sort.

Mitt förslag är att du skaffar en grupp med snygga jordätare tex altifrons. De kan du ha med fengäddorna eller tetror. I vilket fall är fengäddor (öronål är också en fengädda) & tetror helt omöjligt...
Mvh /Anna
#8 - 14 september 2004 12:42
Hej

Öronålar är dessutom rena blodhundarna när det gäller att sniffa sig till rom, och kan nog förstöra lekarna för cikliderna, och tävla med ciklidhonan om vem som får in äggen i munnen fortast. Och öronålar verkar trivas om man har minst två, jag har en hane och en hona själv.

Vad det gäller flera sorters moorii, så har jag fattat det som att de korsar sig lätt, så man ska helst hålla sig till en variant.

Det bästa, ur både estetisk och praktisk synvinkel, är nog att antingen bara köra med fiskar från Tanganyika, eller också från övriga Afrika. Själv är jag sugen på Lejonhuvudciklider, rödciklider, eller munruvande palettciklider, kanske ihop med mina öronålar, min Synodontis eupterus, och kanske ett stim Kongotetror. Kongotetror blir ca 8 cm, och kan kanske tas av vuxna öronålar, men öronålar verkar växa sakta.

MVH Micke
#9 - 14 september 2004 13:03
ok men är tanganyikaål lika rovgirig?
visste inte att moorii var agressiva, dom ser så snälla ut.
får väl tänka om lite då, jordätare är snygga så det är inte helt dumt. Har fått dille på ciklider med mer naturliga färger som motsats till malawi.

Annons