vad tror ni om...

#2 - 17 juli 2005 15:53
Akvariet är säkert jättefint. Jag har ett aquael 375l. Värmaren funkar bra, jag har precis en sådan till mitt jag med.
Filtret är på tok för litet!! Om du inte tänkt komplettera med filtermatta och bara använda pumphuvudet. Kolla på ytterfilter istället. Större volym, bättre filter.
Till mitt 375l har jag ca 10l filtervolym, till mitt 600l har jag drygt 40l.
#3 - 17 juli 2005 17:52
Jag håller med heljis ! Skippa det där filtret ! Om du vill ha ett innerfilter och vill komma lite billigt undan, så kan du köra med ett prisvärt pumphuvud typ detta: http://www.pwss.se/product.php?productid=1899&cat=284&page=1

Och sedan sätta på en "patron" med filtermatta på detta, alternativt bygga en filterkammare....

Eller så köper du ett ytterfilter helt enkelt ! Fast det blir ju lite kostsammare....

Mvh/Janne
#4 - 17 juli 2005 18:46
Kör själv med 2 st 2252 i mitt 540 liters. Det hade gått med ett men jag vill ha bra fart på vattnet.
Det pumpar iväg 1200l/t Så det är rätt bra sving i det. Dock rengörs filterna med 1 veckas mellanrum. typ vecka 1 rengörs det ena vecka 2 rengörs det andra aldrig samtidigt.
Så om man tvunget ska ha ett innerfilter så räcker det bra till 375 liter
Lucas_no1
#5 - 17 juli 2005 21:31
Satsa på ytterfilter om du inte tänker montera en bakgrund som du kan fylla med filtermaterial.
Ytterfilter som passar till ditt avkarium förbrukar också nästan hälften i el förbrukning vilket kan vara bra att veta också.
Kanske en droppe i havet men många bäckar små.

Har dock själv ett sånt filter i mitt 720 liters akvarium men då har jag också ca 200-300 liter filtermaterial.

Mvh Lucas
#6 - 17 juli 2005 21:52
eheim är eheim men å andra sidan kan du få mycket mer pumpkapacitet om du väljer ett billigare alternatvit. jag har t ex fluval3+ i mina 100l akvarium , tex får du ca 2 x fluval4+ för samma pris som ett 2252.

Lena Maria
#7 - 17 juli 2005 22:45
Doppvärmare tycker jag verkar vara onödigt. Efter att ha kört med värmare i karet i ett halvår plockade jag ur den, eftersom det inte hände nånting när jag ändrade på den och jag hade en jämn värme på 25 grader på natten och 27 grader sent på dagen så plockade jag bort den. Jag hade även dessa fina värden då. I mitt fall verkar det vara så att lysrören skötte uppvärmningen på dagen och på natten sjönk inte värmen mer än dessa två grader.
#8 - 17 juli 2005 23:49
[QUOTE=Tenkare]Kör själv med 2 st 2252 i mitt 540 liters. [/QUOTE]

Du har alltså 1.4l filtervolym till 540l!? Hur är belastningen på det karet? Jag kommer inte ihåg rekommendationen för filtervolym precis, men jag har för mig att det var runt 6% av akvarievolymen (för biobollar som är det "bästa" filtermaterialet ur yta-för-bakterierna-att-fästa-på-synpunkt). Du har alltså 0.26% av akvarievolymen :confused: och jag tvivlar på att 2252an är fylld med biobollar ;)

Sedan måste jag säga att jag håller med Pannecke, jag har också plockat ur min doppvärmare. Men det beror väl lite på var i Sverige man bor, och hur akvariet står..
#9 - 18 juli 2005 09:59
[QUOTE=heljis][QUOTE=Tenkare]Kör själv med 2 st 2252 i mitt 540 liters. [/QUOTE]

Du har alltså 1.4l filtervolym till 540l!? Hur är belastningen på det karet? Jag kommer inte ihåg rekommendationen för filtervolym precis, men jag har för mig att det var runt 6% av akvarievolymen (för biobollar som är det "bästa" filtermaterialet ur yta-för-bakterierna-att-fästa-på-synpunkt). Du har alltså 0.26% av akvarievolymen :confused: och jag tvivlar på att 2252an är fylld med biobollar ;)

Sedan måste jag säga att jag håller med Pannecke, jag har också plockat ur min doppvärmare. Men det beror väl lite på var i Sverige man bor, och hur akvariet står..[/QUOTE]

Detta funkar bra för mig. Har frågat runt här på forumet om det var fullt tillräckligt att driva mitt 540 och fick ja till svar, har iofs inte många grisar i karet och gör vb på ca 110 liter i veckan, 2 st 2252 á 1200l/h = 2400 l/h 4,4 x akvariets storlek känns som en bra cirkulation på vattnet, har heller inte mycket skit på botten när jag slamsuger. så här fungerar det iaf.
Men alla kan inte tycka lika.
#10 - 23 juli 2005 15:03
Nja, tycka och tycka... Det handlar väl inte om att tycka vad som fungerar, utan om vad som verkligen fungerar.

Däremot spelar ju cirkulationen på vattnet mindre roll om man inte har något för bakterierna att fästa på. Men det fungerar bevisligen eftersom du säger det. Alla kar är olika, så det är ju bara att gratulera dig till att slippa ytterfilter osv ;)

Annons