[QUOTE=heljis][QUOTE=Tenkare]Kör själv med 2 st 2252 i mitt 540 liters. [/QUOTE]
Du har alltså 1.4l filtervolym till 540l!? Hur är belastningen på det karet? Jag kommer inte ihåg rekommendationen för filtervolym precis, men jag har för mig att det var runt 6% av akvarievolymen (för biobollar som är det "bästa" filtermaterialet ur yta-för-bakterierna-att-fästa-på-synpunkt). Du har alltså 0.26% av akvarievolymen :confused: och jag tvivlar på att 2252an är fylld med biobollar ;)
Sedan måste jag säga att jag håller med Pannecke, jag har också plockat ur min doppvärmare. Men det beror väl lite på var i Sverige man bor, och hur akvariet står..[/QUOTE]
Detta funkar bra för mig. Har frågat runt här på forumet om det var fullt tillräckligt att driva mitt 540 och fick ja till svar, har iofs inte många grisar i karet och gör vb på ca 110 liter i veckan, 2 st 2252 á 1200l/h = 2400 l/h 4,4 x akvariets storlek känns som en bra cirkulation på vattnet, har heller inte mycket skit på botten när jag slamsuger. så här fungerar det iaf.
Men alla kan inte tycka lika.