Vad tätar jag akvariet med?

#1 - 13 oktober 2009 08:32
Jag har ett akvarie stående i källaren som jag tänkt starat upp.
Håller just nu på att kolla ev läckage.
OM det nu visar sej att det är läckage nånstans, vad kan jag då täta med?
Kan jag använda vanligt våtrumssilikon, eller behövs det något anpassat för akvarie?

Hur länge bör det stå innan jag kan vara säker på om och var läckaget finns?
Fyllde upp med vatten vid 10-tiden idag. Om det inte visat något ikväll, borde det vara bra då, eller ska jag vänta några dagar innan jag är säker?

Det är ett 6-kantigt akvarie på 60l.
#2 - 13 oktober 2009 08:41
Du bör använda silikon som är godkänt för akvarium. Våtrumssilikon innehåller antimögelmedel som är giftigt för fiskar.
#3 - 13 oktober 2009 08:44
Ja, jag misstänkte att det var något sådant..
#4 - 13 oktober 2009 08:49
kostar 60 pesos på clas ohlson
#5 - 13 oktober 2009 08:56
Kensa skrev:
kostar 60 pesos på clas ohlson

OCh vad kostar det i vanlig zoobutik?
Har ju inte claes Olssons i närheten precis..
#6 - 13 oktober 2009 09:00
Minst det dubbla...om du inte har tur;).
Bilagor:
#7 - 13 oktober 2009 09:02
ansjo skrev:
Minst det dubbla...om du inte har tur;).

ojdå.. kanske tjänar på att åka fem mil för det då.. :-)
#8 - 13 oktober 2009 09:04
Kolla på byggvaruhus först.. Hittade akvariesilikon på woody och kan tänka mig att även andra liknande ställen har.
#9 - 13 oktober 2009 09:06
eller närmaste bygghandel som kränger silikon till glas.
vad som är viktigt är att det är baserat på ättika, och inte innehåller
anitmögel och andra lösningsmedel.

.
#10 - 13 oktober 2009 09:07
kostar 79 på coop bygg, och 89 på ica maxi.

.
#11 - 13 oktober 2009 09:07
Nina82 skrev:
Kolla på byggvaruhus först.. Hittade akvariesilikon på woody och kan tänka mig att även andra liknande ställen har.

Vad bra! Ska kolla det!

Hur länge bör jag låta akvariet stå innan jag kan vara säker på om det är läckage eller inte?
Om det inte läckt något vatten på 5 timmar, kan man räkna med att det är tätt då, eller bör det stå längre?
#12 - 13 oktober 2009 09:08
Kensa skrev:
eller närmaste bygghandel som kränger silikon till glas.

vad som är viktigt är att det är baserat på ättika, och inte innehåller

anitmögel och andra lösningsmedel.

.

Ska kolla det!
#13 - 13 oktober 2009 09:19
JavaSuss skrev:
Vad bra! Ska kolla det!

Hur länge bör jag låta akvariet stå innan jag kan vara säker på om det är läckage eller inte?

Om det inte läckt något vatten på 5 timmar, kan man räkna med att det är tätt då, eller bör det stå längre?

Vågar inte svara på det men vi brukar fylla karet i badrummet (ifall det är litet) och låta det stå ett dygn ungefär.. Är det gammal och torr silikon bör du nog silikona om det vilket som men annars räcker det nog att det står tills du ser att det inte läcker bara.. Men som sagt, vågar inte säga med säkerhet utan du får nog gå på din egen magkänsla där [:o]
#14 - 13 oktober 2009 09:23
Nina82 skrev:
Vågar inte svara på det men vi brukar fylla karet i badrummet (ifall det är litet) och låta det stå ett dygn ungefär.. Är det gammal och torr silikon bör du nog silikona om det vilket som men annars räcker det nog att det står tills du ser att det inte läcker bara.. Men som sagt, vågar inte säga med säkerhet utan du får nog gå på din egen magkänsla där [:o]

Har ställt akvarit på kartongpapp i tvättstugan. Då syns det ju tydligt om och var det läcker.
Låter nog det stå där tills imorn.. Hinner antagligen inte med att göra något åt det ikväll ändå.. :-)
#15 - 13 oktober 2009 12:34
JavaSuss skrev:
Har ställt akvarit på kartongpapp i tvättstugan. Då syns det ju tydligt om och var det läcker.

Låter nog det stå där tills imorn.. Hinner antagligen inte med att göra något åt det ikväll ändå.. :-)

Det låter bra, men det är ingen garanti, gammalt silikon kan släppa rätt vad det är , även efter några veckor, speciellt efter att man flyttat akvariet, men för det allra mesta räcker det med ett dygn ungefär för att man skall vara hyfsat säker i alla fall. Hur länge har det stått tomt?
#16 - 13 oktober 2009 13:44
tummen skrev:
Det låter bra, men det är ingen garanti, gammalt silikon kan släppa rätt vad det är , även efter några veckor, speciellt efter att man flyttat akvariet, men för det allra mesta räcker det med ett dygn ungefär för att man skall vara hyfsat säker i alla fall. Hur länge har det stått tomt?

Oj, ja det har stått tomt i säkert fem år...

Jag ska göra mej av med akvariet är tanken. Har ett på 150l nu, men har bara 4 tetror och en liten mal i det, så jag tyckte det var för stort.
Har varken tid eller lust att rengöra ett så stort akvarie.
Min syster ska ta hand om mina fiskar när hon flyttat och fått ordning på sitt akvarie. Handlar kanske om 2-3 månader..

Tror du jag borde täta det ändå, för den tiden, eller klarar det sej om det inte läcker...?
#17 - 13 oktober 2009 14:14
JavaSuss skrev:
Oj, ja det har stått tomt i säkert fem år...

Jag ska göra mej av med akvariet är tanken. Har ett på 150l nu, men har bara 4 tetror och en liten mal i det, så jag tyckte det var för stort.

Har varken tid eller lust att rengöra ett så stort akvarie.

Min syster ska ta hand om mina fiskar när hon flyttat och fått ordning på sitt akvarie. Handlar kanske om 2-3 månader..

Tror du jag borde täta det ändå, för den tiden, eller klarar det sej om det inte läcker...?

Om du tänkt byta till ett mindre kar för att det ska bli lättare att sköta bör du tänka om ;)
Ju större karet är desto lättare är det att sköta :)
#18 - 13 oktober 2009 15:19
Nina82 skrev:
Om du tänkt byta till ett mindre kar för att det ska bli lättare att sköta bör du tänka om ;)

Ju större karet är desto lättare är det att sköta :)

Jo jag vet, men tidsmässigt hinner jag inte ta hand om ett större. Har två små barn som tar mycket tid. Och att låsa upp mej flera timmar åt gången för att rengöra, det vill jag inte. Då gör jag det hellre oftare, och under kortare tid.
Och som sagt, tanken är att jag så småning om inte ska ha något akvarie alls.
Inte förrän barnen blir större och kanske vill och kan hjälpa till.
#19 - 13 oktober 2009 16:53
JavaSuss skrev:
Jo jag vet, men tidsmässigt hinner jag inte ta hand om ett större. Har två små barn som tar mycket tid. Och att låsa upp mej flera timmar åt gången för att rengöra, det vill jag inte. Då gör jag det hellre oftare, och under kortare tid.

Och som sagt, tanken är att jag så småning om inte ska ha något akvarie alls.

Inte förrän barnen blir större och kanske vill och kan hjälpa till.

Rengöra? Du ska i princip aldrig rengöra ditt kar [:o]
Vattenbyte 1ggr/v och ett svep över rutan med magnetskrapa tar ungefär 30 min högst ;)
#20 - 14 oktober 2009 07:34
Nina82 skrev:
Rengöra? Du ska i princip aldrig rengöra ditt kar [:o]

Vattenbyte 1ggr/v och ett svep över rutan med magnetskrapa tar ungefär 30 min högst ;)

Vattenbytet tar för mej betydligt längre tid, eftersom jag måste springa med hinkar till andra våningen varje gång..
#21 - 14 oktober 2009 07:43
det tar mig 20 min att byta i 3 kar, 240+222+150 liter.

har köpt en dunk på 25 liter, dvs behöver bara springa en gång per kar.

.
#22 - 14 oktober 2009 07:46
Kensa skrev:

.

Oj, ja det gör det definitivt inte för mej!!
Byter du bara vattnet då eller? JAg brukar använda mej av en sån där "pump" som även rengör bottengruset, och då tycker jag det tar längre tid..
Men hur som helst. jag har bestämt mej att byta till det mindre akvariet ändå..
#23 - 14 oktober 2009 08:19
JavaSuss skrev:
Oj, ja det gör det definitivt inte för mej!!

Byter du bara vattnet då eller? JAg brukar använda mej av en sån där "pump" som även rengör bottengruset, och då tycker jag det tar längre tid..

Men hur som helst. jag har bestämt mej att byta till det mindre akvariet ändå..

behöver inte rengöra.

det behöver man inte om man har rätt set up.

och det är extremt mycket enklare ju större kar man har.

.
#24 - 14 oktober 2009 08:25
Kensa skrev:

.

Så det räcker med att byta ca 10%? Skulle ju underlätta enormt. Just nu byter jag 20-30% i mitt 250-liters-kar varje vecka med en 10-liters-hink och det tar tid... :)

Hälsningar
Jennifer
#25 - 14 oktober 2009 08:28
jenmad skrev:
Så det räcker med att byta ca 10%? Skulle ju underlätta enormt. Just nu byter jag 20-30% i mitt 250-liters-kar varje vecka med en 10-liters-hink och det tar tid... :)

Hälsningar

Jennifer

det beror helt på vilken set up man har, vilken belastning, vilka fiskar, etc etc man har.

för mig funkar det.

det finns andra som har tuffare set up och byter 30% 4ggr i veckan.

.
#26 - 14 oktober 2009 10:14
Du kan inte ersätta vattenbyten med rengöring!! Tror att rengöring av kar och filter är en av dom största anledningarna till att folk har problem med att fiskar blir sjuka och dör. Filter rengör man helst inte mer än en till två ggr /år och då absolut INTE med rengöringsmedel. Krama ur det under vattenkranen några ggr. Det räcker.
Har du ingen toalett/dusch/badkar på övervåningen? Stoppa ner en slang i karet till det djup du vill byta vatten och stoppa andra änden ner i badkaret/avloppet. Använd hävertprincipen. Sedan kan du skaffa en gardenakoppling som passar på kranen. Då kan du fylla karet med samma slang..Byter du inte mer än 10-20% kan du använda kallvatten.Det klarar fiskarna.. Rekommenderar att du läser igenom tråden om mitt första akvarium av "DanneAnzo"

Annons