Vad står sp. för?

#1 - 29 april 2005 16:50
Satt och tittade på arbetsbeskrivningarna på lite fiskar för att hitta deras vetenskapliga namn. Upptäckte då att några av namnen innehöll bokstäverna sp. tex Labidochromis sp. Perlmutt. Jag bara undrar vad sp. står för! Tack på förhand!

Frågar man inget får man ingenting veta :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 29 april 2005 17:00
Sp. är en förkortning av species. Vad som egentligen avses att är att denna art ännu inte fått något vetenskapligt namn utan har fått ett tillfälligt namn som den får heta tills den blir vetenskapligt artbestämd.
Dessutom skall man då skriva det tillfälliga artnamnet inom citationstecken och inte vara kursiverat. Korrekt är alltså Labidochromis sp. "perlmutt".
Om det vore vetenskapligt artbestämd och då fått samma namn som handelsnamnet så skall även artnamnet vara kursiverat vore det korrekta namnet Labidochromis perlmutt
Artnamnet skall för övrigt alltid anges med liten bokstav.
#3 - 29 april 2005 17:11
De latinska namnen består av ett familjenamn och ett art namn, men när någon hittar en ny obeskriven art så tar det sin lilla tid innan den kan få ett godkänt namn. Då får den ett tillfälligt namn, i ditt exempel så tillhör fisken släktet Labidochromis och sp. står för species d.v.s art. När sedan forskarna har undersökt fisken och artbestämt den så får den ett giltigt namn, ev. perlmutt
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 29 april 2005 17:16
[QUOTE=Guy Palm]De latinska namnen består av ett familjenamn och ett art namn[/QUOTE]
Som den besserwisser jag ibland är;) vill jag påpeka att namnet består av ett släktnamn och ett artnamn. Visst har de ett familjenamn också - i detta fall Cichlidae men det ingår ju inte i själva namnet.
#5 - 29 april 2005 17:21
:o
#6 - 29 april 2005 17:54
Tackar hjärtligast för svaren! :)

Annons