vad står alla förkortningar för? t ex L007 etc

#1 - 18 maj 2006 20:33
hej, jag har sett att det finns förkortningar för malar...

Vad står det för?....är det någon rankning?...eller?

mvh sonet
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 maj 2006 20:41
I korta drag
L står för Loricariidae vilken är den familj som dessa malar tillhör.
När man hittar en ny "art" så ges den ett nummer i turordning som gäller som "namn" tills den har hunnit beskrivas vetenskapligt.
#3 - 18 maj 2006 21:24
[quote=Kjell Fohrman]I korta drag
L står för Loricariidae vilken är den familj som dessa malar tillhör.
När man hittar en ny "art" så ges den ett nummer i turordning som gäller som "namn" tills den har hunnit beskrivas vetenskapligt.[/quote]
Jag ställde en liknande fråga angående L- och LDA- nummer till GOC och fick till svar att det är två olika tidningar som ordnar till detta. Är det då "vetenskapsmän" som gör det på tidningen eller hur funkar det?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 19 maj 2006 07:15
[quote=ansjo]Jag ställde en liknande fråga angående L- och LDA- nummer till GOC och fick till svar att det är två olika tidningar som ordnar till detta. Är det då "vetenskapsmän" som gör det på tidningen eller hur funkar det?[/quote]
Nej det är inte vetenskapsmän och det är ju inte heller någon vetenskaplig artbeskrivning eftersom namnet används i avvaktan på en vetenskaplig artbeskrivning.
Det kommer väl sannolikt inte heller att bli några fler LDA-nummer eftersom tidningen som låg bakom dem är uppköpt. DA står för "Das Aquarium" vilket var tidningens namn.
#5 - 19 maj 2006 07:18
OK, tack för svaret.
#6 - 19 maj 2006 08:33
och här hittar du bilder på alla L malar.
http://www.transfish.de/L1-25.html

Annons