Vad stämmer egentligen?

#1 - 25 april 2008 19:35
Hej!

Jag är väldigt sugen på att köpa två Fjärilsciklider, och då främst Gul fjärilsciklid. På zoopets artbeskrivning står det att Fjärilsciklid kan ha upp till 6.5 i ph, och Gul fjärilsciklid kan ha upp till 7.5 i ph. Stämmer det att den gula kan ha högre ph? Mitt ligger nämligen runt 7,5.

Kommer butiken kunna se skillnad på hane o hona? Eller är det svårt? Skulle vilja ha en av varje om det funkar.
#2 - 25 april 2008 19:39
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad gäller ph så är det alltid viktigare med ett stabilt ph än ett absolut korrekt (om man inte är inne på odling, då vissa arter kräver ett visst ph)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men visst borde det vara lika för alla fjärilsciklider, det är ju samma art med oilka färg.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om butiken har kunnig personal och fiskarna inte är för unga så kan dom se skillnad på hona och hane, men det är inte så lätt för ett otränat öga, så det beror på av vem du köper.[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 25 april 2008 19:44
Det är som så att den gula är en avelsform och är odlad i Asien i rätt högt pH.
Den vanliga förekommer i handeln både vildfångad och odlad i högt pH. Så vet du med dig att den är uppdragen i lite högre pH (som den alltid är i Asien) så kan vanliga fjärilar utan problem också hållas vid 7,5.
Annars som Maria-Sjöjungfru skriver är det primära med ett stabilt pH.

Vad gäller könsbestämmning så hänger rätt mycket på hur stora de är - är det små exemplar är det attans så svårt.
#4 - 25 april 2008 19:46
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad gäller ph så är det alltid viktigare med ett stabilt ph än ett absolut korrekt (om man inte är inne på odling, då vissa arter kräver ett visst ph)[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men visst borde det vara lika för alla fjärilsciklider, det är ju samma art med oilka färg.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om butiken har kunnig personal och fiskarna inte är för unga så kan dom se skillnad på hona och hane, men det är inte så lätt för ett otränat öga, så det beror på av vem du köper.[/COLOR][/FONT]

Okej, vi får väl hoppas att de är tillräckligt kunniga!

Vilken tror du är det rätta ph:t för en fjärilsciklid då? 6.5 och 7.5 känns som en ganska stor skillnad. Men visst är det viktigaste att det är stabilt!
#5 - 25 april 2008 19:48
Det är som så att den gula är en avelsform och är odlad i Asien i rätt högt pH.

Den vanliga förekommer i handeln både vildfångad och odlad i högt pH. Så vet du med dig att den är uppdragen i lite högre pH (som den alltid är i Asien) så kan vanliga fjärilar utan problem också hållas vid 7,5.

Annars som Maria-Sjöjungfru skriver är det primära med ett stabilt pH.

Vad gäller könsbestämmning så hänger rätt mycket på hur stora de är - är det små exemplar är det attans så svårt.

Tack så mycket! Bra svar! Nu har jag mer att gå på!

Ännu två frågor:
Tror ni att Fjärilsciklid skulle äta upp Guppy yngel som är ca 2-3 månader?
Vilken sort är minst känslig, Fjäril eller Palettciklid?
#6 - 25 april 2008 20:28
Skulle lätt säga Palettcikliden. Har själv ett ph på 7,5 och Paletterna leker och trivs men de Fjärilar vi haft har inte blivit gamla...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 25 april 2008 20:32
Håller med om att paletten är mindre känslig. Dock hör diskussion om denna art inte hemma i denna kategori.
#8 - 25 april 2008 20:35
Håller med om att paletten är mindre känslig. Dock hör diskussion om denna art inte hemma i denna kategori.

Nej, jag ska inte disskutera mer om den, en snabb fråga om vilken bara. Tack för svaren!
#9 - 26 april 2008 21:33
Tror ni att Fjärilsciklid skulle naffsa på Guppy?

Jag läste också att Gul fjärilsciklid skulle vara känsligare än den vanliga? Stämmer det?
#10 - 26 april 2008 22:52
Charlottis skrev:
Tror ni att Fjärilsciklid skulle naffsa på Guppy?

Jag läste också att Gul fjärilsciklid skulle vara känsligare än den vanliga? Stämmer det?

de kan nog nafsa i sig en och annan, men om du har ett välplanterat akvarie som är 100L+ så är det stor chans att guppyynglena överlever:)

de liksom tar en och annan som kommer precis framför nosen på dem, men de simmar inte och letar efter dem...

angående gul fjärilsciklid gäller väll vad som gäller för de flesta avelsformer: att de är i allmänhet känsligare.

vad som jag tror är viktigast när du köper fjärilar är att de ska se runda lite smått feta ut:p
#11 - 27 april 2008 09:30
de kan nog nafsa i sig en och annan, men om du har ett välplanterat akvarie som är 100L+ så är det stor chans att guppyynglena överlever:)

de liksom tar en och annan som kommer precis framför nosen på dem, men de simmar inte och letar efter dem...

angående gul fjärilsciklid gäller väll vad som gäller för de flesta avelsformer: att de är i allmänhet känsligare.

vad som jag tror är viktigast när du köper fjärilar är att de ska se runda lite smått feta ut:p

Aha, då ska jag leta efter några riktigt välgödda och småfeta fjärilar i så fall :) Att de tar några yngel får jag väl leva med, ingen katastrof, men det är ingen risk att de naffsar på guppyhanens slöja eller så?
#12 - 27 april 2008 19:12
hade guppyyngel som klarade sig med borelli i ett 30 liters utan jättemånga växter
#13 - 27 april 2008 19:17
Har svårt att tänka mig att fjärilarna ställer till med problem för dina guppies. Trevligare sällskapsfiskar får man leta efter!
#14 - 27 april 2008 20:17
Observera att de kan bli agressiva vid lek som alla ciklider blir. Men annars är det nog lugnt ;)
#15 - 28 april 2008 08:12
Ja har fjärilsciklider. å Ja lätt mina guppies gå med dom..Hade först tänkt mig att mina guppie yngel skulle få bli mat till fjärilarna men så blev inte fallet.Nä det blev som valigt en jäkla massa yngel, tror inte en enda strök med.
Det sluta med att ja fick flytta guppisarna för att orka hålla rent i akvariet,,
Så ja tror du kan va lugn med -guppisarna
#16 - 28 april 2008 09:05
Vid 2-3 månader lär guppyna inte vara yngel längre, snarare ungfisk eller unga vuxna, om de inte levt på gränsen till att dö av svält eller något annat tillväxthämmande i deras tillvaro, fast det hör väl inte heller hemma i den hr tråden, i vilket fall som helst borde de gå säkra för fjärilarna, men det har väl framgått redan.

Angående pH så är de odlade inte särskilt petiga, annat än vid lek. Det här med stabilt pH är ju rätt så överdrivet för fiskar som naturligt lever i små vattensamlingar, pH kan i naturen skifta rätt starkt under dygnet, på dagen konsumerar växter och alger Co2 vilket höjer pH, och på natten producerar djur, växter och alger Co2 så pH sjunker, i små näringsrika vattensamlingar med låga ledningstal kan variationerna bli mycket stora. Däremot ska man till exempel undvika att flytta dom från ett pH till ett helt annat, eller att chock-ändra ph med extrema vattenbyten med annat pH eller gonem att tillsätta "kemikalier".

Fiskar som levt och utvecklats länge i stora vatten som har stabilare pH kan vara betydligt känsligare för pH-svängningar, exempel är malawi och tanganyika samt saltvattensfiskar.

Själv tycker jag inte att fjärilsciklider är särskilt känsliga, kanske beror det på att jag sköter om fiskarna i stället för att bry mig om pH-variationer som är fullständigt försumbara jämfört med vad de är anpassade att leva med i naturen. :)
#17 - 28 april 2008 14:46
Charlottis skrev:
Aha, då ska jag leta efter några riktigt välgödda och småfeta fjärilar i så fall :) Att de tar några yngel får jag väl leva med, ingen katastrof, men det är ingen risk att de naffsar på guppyhanens slöja eller så?

nej det är nog ingen fara, fjärilar är lugna och fina :) tror inte att de är så farliga i lektider heller, iallafall inte så som paletter blir:D
#18 - 24 maj 2008 17:50
Kan bara meddela att min Fjärilshona precis har jagat sönder mina två guppyhanar, de är bara remsor kvar av slöjan och det ser hemskt ut! Men de lever, än. Så jag fick tag på en riktigt elak en.
#19 - 24 maj 2008 20:16
Slöjguppyhanar är rätt långsamma, och rör sig lite som skadade fiskar på grund av sin onaturligt stora stjärtfena, och kan dra till sig oönskad uppmärksamhet från andra fiskar, och har ju av naturliga skäl svårt att hinna undan när revirhävdande ciklider är på krigsstigen.

Och fjärilar är enligt min uppfattning tuffa små ädelstenar, som är tuffare än deras storlek antyder. De är små, så därför gör de ingen större skada på andra, större fiskar, deras släktnamn Mikrogeophagus betyder ju liten jordätare, och är väl jämförbara med just Geophagus i beteendet. Jag hade en fjärilshane för ett antal år se´n, som muckade med en ungefär dubbelt så stor blåciklidhane, och slutade inte förrän han fick ett litet sår på sidan, förmodligen för att blåciklidhanen fick nog, och bet ifrån.

Annons