vad som kan hända då man har en hel kruka som grotta...

#1 - 13 september 2006 10:57
Hade härom dan en pansarmal som hade försökt simma egenom det alltför lilla hålet på bottnet av "grottkrukan". (krukan låg på sida.) Och där blev han/hon fast.
När vi märkte detta försökte vi försiktigt skuffa fisken framåt eller bakåt. Framåt gick det inte då fisken var för fet och bakåt gick inte heller då man skulle ha knäckt fiskens bröstfenor.
Då tog min bror en hammare och slog sönder krukan så att den sprack och fisken blev fri. Den fick lite skråmor på rygg o mage, var ordentligt utmattad och får nu återhämta sig i yngelakvariet.

Bara som ett tips:
Kom ihåg att inte ha hela krukor med hål i bottnet i akvariet om du har fiskar som är sådan storlek att de kan fassna!![:-135]
#2 - 13 september 2006 17:58
Bra att du varnar för det :) Jag har dock aldrig fattat hur en hel ancistrus ska lyckas komma igenom det där hålet, eller kommer de in från andra hålllet ???
#3 - 13 september 2006 18:56
Ja hur den kom in kan ju inte jag svara på men fiskar verkar gilla väldigt trånga ställen att simma igenom. För nått år sen simma min pallethona in i en lavasten där det var ett pyttelitet hål. Såg bakkroppen på den o fick lite panik så jag stoppa ner handen o försökte få ut den men då simma den bara ännu längre in. Tog upp lavastenen men våga inte slå sönder den för då skulle fisken krossats så jag började dra lite med fingrarna men drog bara sönder stjärtfenan på den :(

Till sist så fick jag slå sönder stenen o mkt riktigt så blev den hyfsat mosad så det var inte mkt mer att göra än att avliva den så det fick komma till fiskhimmlen! :D

// MVH Tulle

Annons