Vad skulle ni stoppat i 720 liter?

#1 - 9 juli 2006 17:47
Som vanligt sitter man och planerar akvarium.
Har fått ihop några tusenlappar som jag tänkte försöka få tag på ett begagnat 720 liters kar för .
Tänkte då köra malawis där i, vill ha stora fina fiskar ;)
Kan inte så mycket om olika ciklider osv så jag skulle vilja att ni skrev vad ni skulle stoppat för arter i karet och hur många av varje, så kan jag kolla upp dom och se vilka jag tycker om!
Tipsa gärna om inredning och så med.
#2 - 9 juli 2006 18:18
Gäller frågan vilka malawisar som passar dig bäst eller vad jag skulle stoppa i karet?
Personligen är nog stora malawiciklider det näst sista jag skulle stoppa i efter ca ciklider.
MVH
Magnus
#3 - 9 juli 2006 19:53
många små fiskar är snyggast tycker jag.
#4 - 9 juli 2006 19:57
[quote=Tropfrog]Gäller frågan vilka malawisar som passar dig bäst eller vad jag skulle stoppa i karet?
Personligen är nog stora malawiciklider det näst sista jag skulle stoppa i efter ca ciklider.
MVH
Magnus[/quote]

Ok jag omformulerar mig, vad skulle du stoppa i karet om du får välja fritt?
#5 - 9 juli 2006 20:41
jag har en 720 L och jag har rovmalawi
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 juli 2006 20:42
[quote=pimo]Ok jag omformulerar mig, vad skulle du stoppa i karet om du får välja fritt?[/quote]
Dock fritt inom gruppen afrikanska ciklider i denna tråd.
Ett gäng med små malawi som mbunas och Aulonocara tycker jag vore snyggt
#7 - 10 juli 2006 00:36
Trophar. ev någon annat från tanganyika sandciklider kanske finns mycke roligt som kommer därifrån ;)
#8 - 10 juli 2006 06:00
10 Sandciklider och 50 leptosoma.
MVH
Magnus
#9 - 10 juli 2006 09:46
Jag hade kört mbunas och mixat med t.ex Venustus.
#10 - 10 juli 2006 13:14
Ett par Tilapia mariae och ett par Tilapia zilli alternativt Tilapia buttikoferi, alla tre arterna är stora monogama substratruvare, de kan få varsin gavel, tyvärr får det nog bara plats med totalt två par av dessa arter.

Till det en rejäl grupp med Oreochromis mossambicus, (munruvare) honor av den gula varianten, hanar både av gula och vildformen, sammetssvarta med röda fenkanter vitblått fält på gällocket.

Alla dessa arter går under samlingsnamnet tilapiner, De förökar sig fort, växer fort, och når matfiskstorlek, tyvärr skulle man inte kunna ha växter, men maken till uppenbar livsglädje får man leta efter, och dessa fiskar får man mata i princip hur mycket som helst bara de äter upp allt och man sköter vattnet, till skillnad från malawi och tanganika som ska gå på någon form av diet för jämnan.

Stora stenar i akvariet som ska ligga på tjocka frigolitskivor eftersom alla arterna är veritabla grävmaskiner, gärna stora rötter. Ett eller flera rejäla filter, bottenfilter är bara att glömma.

Att skaffa en separat algätare är helt onödigt, Ett stim Oreochromisar kommer att hålla alla ytor rena från alger, som dom kommer åt, det gör dom dock inte där substratruvarna håller revir.
#11 - 11 juli 2006 08:57
tycker att du ska ha en
[LEFT]Dimidiochromis compressiceps [/LEFT]
#12 - 11 juli 2006 10:22
Själv är jag barnsligt förtjust i att leka med tanken att ha små fiskar i ett stort akvarium. Tänk er 200 svärdbärare eller nåt :)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 11 juli 2006 10:54
[quote=Daniel_N]Själv är jag barnsligt förtjust i att leka med tanken att ha små fiskar i ett stort akvarium. Tänk er 200 svärdbärare eller nåt :)[/quote]
Dom har väldigt lite med afrikanska ciklider att göra;)
#14 - 11 juli 2006 11:09
Ett 720 med BTN moduler och stenrösen, sedan mbunas för hela slanten! :D Ahhh vilken dröm! :p
#15 - 11 juli 2006 13:10
[quote=Kjell Fohrman]Dom har väldigt lite med afrikanska ciklider att göra;)[/quote]
Ojdå, hade visst lite bråttom där :)
#16 - 11 juli 2006 13:21
Bara zebra ciklider alla dess storlekar
#17 - 13 juli 2006 10:16
Om du ska ha Malwiciklider tycker jag definitivt du ska ha i ett gäng Golden (Labidochromis Kakusa) och Blå Delfinciklid (Cyrtocara Moorii)! Är så snyggt med knallgula firrar ihop med klarblå ;)
6 st av varje kanske? Sen lite andra arter givetvis.

MVH: Scalara
#18 - 15 juli 2006 00:46
skaffa dig fiskar från den sjö eller flod du tycker ser bäst ut,
men se upp vad de äter!!!
haplisar från malawi är rovfiskar o livnär sig mycket på t ex mbuna,
många algätande mbunas t ex demasoni, saulosi får problem med magen o dör
om du ska mata se me mycket kött.
man ska alltid utgå från
1. äter de samma mat?
2. lever de i samma vattenvärden?
3. är de lika tuffa/klena?
det bästa är att handla från odlare tex på fiskförmedlingen o få massa tips
de säger inte som många försäljare, " de går utmärkt ihop"
o TAR DINA PENGAR.[:(!]
hoppas det går bra för dig.:)
#19 - 15 juli 2006 23:27
Håller med Kjell! Bara köra stenhårt på mbunas o ett gäng Aulonocarer .. Kommer bli så vackert =)
#20 - 16 juli 2006 08:24
Jag skulle kanske börja med nån form av sand,sten,rötter och sen vatten:D
Själv har jag blivit förtjust i [COLOR=#191970]Apistogramma cacatuoides och Apistogramma agassizii...:) [/COLOR]
[COLOR=#191970]Fast tyvärr har jag inga ännu:( [/COLOR]
[COLOR=#191970]Annars vore det väldigt häfitgt med ett gäng tetror av något slag,man bore ju kunna ha ett riktigt stort stim....:) [/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 16 juli 2006 08:27
[quote=JanneN]Jag skulle kanske börja med nån form av sand,sten,rötter och sen vatten:D
Själv har jag blivit förtjust i [COLOR=#191970]Apistogramma cacatuoides och Apistogramma agassizii...:) [/COLOR]
[COLOR=#191970]Fast tyvärr har jag inga ännu:( [/COLOR]
[COLOR=#191970]Annars vore det väldigt häfitgt med ett gäng tetror av något slag,man bore ju kunna ha ett riktigt stort stim....:) [/COLOR][/quote]
Vad har detta med afrikanska ciklider att göra?
#22 - 16 juli 2006 08:58
dom här fiskarna är mycket fint att ha i en 720 L om man nu inte vill ha nån stora arter som rovfiskar
Aulonocara jacobfreibergi
Aulonocara maylandi
Lethrinops sp. "mdoka red"
Placidochromis electra
Protomelas fenestratus
Sciaenochromis fryeri

det skulle vara fint
#23 - 16 juli 2006 09:07
[quote=Kjell Fohrman]Vad har detta med afrikanska ciklider att göra?[/quote]
Inget...!

Annons