Så här ligger det till:
Jag har i dagsläget 2 svärdbärarhanar och 5 svärdbäraryngel, 2 fantomtetror, okänt antal amanoräkor (minst 2, max 8) plus massa snäckor. Akvariet är på 102 L och inrett med rötter, stenar och växter. pH 7,5-8 Filtret är ett Aquael Fan 2 plus
Jag har haft en hel del problem med det här akvariet som den som orkar kan läsa i min projekttråd. Den senaste omgången problem började (såvitt jag vet) med att en av svärdbärarhanarna verkade hängig. Stod och hängde i en javaormbunke och reagerade varken på mat eller på den andra hanen som mobbade honom. Men efter någon dag blev han piggare och började simma omkring igen. Kanske något slöare än vanligt och försökte hålla sig undan från den andra hanen.
Sen tyckte jag att mitt största yngel verkade lite slöare en vanligt. Den 3/8 såg jag henne inte vid morgonmatningen och på eftermiddagen låg hon på botten. Vid liv men kunde inte hålla sig flytande. Hon och den slöa svärdbärarhanen flyttade till plastlådan som jag använder som karantänskar och medicinerades med JBL Ektolfluid. Idag 8/8 simmar hon igen även om det ser lite vingligt ut.
Igår kväll stod ett annat yngel och tryckte i ett hörn uppe vid ytan. I morse var hon död uppochner på botten. Försökte dissekera henne men blev inte klokare.
Tycker att ynglenas avföring sett lite konstig ut...som om det är vita trådar i den. Avföringen hos ynglet i karantänsbaljan tycker jag ser normal ut men har inte undersökt den närmare och hon har fått ytterst lite mat idag.
Frågor:
[LIST]
[*]Vad tror ni är det verkliga problemet? Är det "bara" en bakterisjukdom eller ligger det något annat bakom?
[*]Vad skulle ni gjort nu?
[/LIST]