Vad skulle ni ha gjort nu?

#1 - 8 augusti 2009 09:55
Så här ligger det till:
Jag har i dagsläget 2 svärdbärarhanar och 5 svärdbäraryngel, 2 fantomtetror, okänt antal amanoräkor (minst 2, max 8) plus massa snäckor. Akvariet är på 102 L och inrett med rötter, stenar och växter. pH 7,5-8 Filtret är ett Aquael Fan 2 plus

Jag har haft en hel del problem med det här akvariet som den som orkar kan läsa i min projekttråd. Den senaste omgången problem började (såvitt jag vet) med att en av svärdbärarhanarna verkade hängig. Stod och hängde i en javaormbunke och reagerade varken på mat eller på den andra hanen som mobbade honom. Men efter någon dag blev han piggare och började simma omkring igen. Kanske något slöare än vanligt och försökte hålla sig undan från den andra hanen.

Sen tyckte jag att mitt största yngel verkade lite slöare en vanligt. Den 3/8 såg jag henne inte vid morgonmatningen och på eftermiddagen låg hon på botten. Vid liv men kunde inte hålla sig flytande. Hon och den slöa svärdbärarhanen flyttade till plastlådan som jag använder som karantänskar och medicinerades med JBL Ektolfluid. Idag 8/8 simmar hon igen även om det ser lite vingligt ut.

Igår kväll stod ett annat yngel och tryckte i ett hörn uppe vid ytan. I morse var hon död uppochner på botten. Försökte dissekera henne men blev inte klokare.

Tycker att ynglenas avföring sett lite konstig ut...som om det är vita trådar i den. Avföringen hos ynglet i karantänsbaljan tycker jag ser normal ut men har inte undersökt den närmare och hon har fått ytterst lite mat idag.

Frågor:

[LIST]
[*]Vad tror ni är det verkliga problemet? Är det "bara" en bakterisjukdom eller ligger det något annat bakom?
[*]Vad skulle ni gjort nu?
[/LIST]
#2 - 8 augusti 2009 17:34
Ingen som har någon teori/åsikt?
#3 - 9 augusti 2009 16:32
Ingen?
#4 - 10 augusti 2009 18:58
Glädjande nog så vet jag vad ditt problem är. Jag har själv samma typ av akvarium. Riv bort luckan som sitter framtill och släng den! Det är grundproblemet som föranleder de andra problemen. Om man inte luftar denna typ av kar så får man en mängd problem.
#5 - 10 augusti 2009 20:10
Tack för ditt svar :)...Luckan har dock varit borta länge så det är nog inte problemet.

Ett till yngel blev sjukt så nu medicineras alla i karantänsbaljan. Vet inte om det är den bästa lösningen men det var den enklaste. För att fånga räkorna skulle jag behövt riva ut allt ur akvariet. Har gjort det förut och vill inte göra om det!

Planerar inom kort att skaffa ytterfilter och hoppas att det tillsammans med att låta nya fiskar gå i karantän ska göra att jag slipper fortsatta problem så gott det går :)
#6 - 10 augusti 2009 20:11
Hmmm...undrar om man skulle kunna borra ett par hål i rampen för att förbättra luftningen ytterligare?
Bilagor:
#7 - 10 augusti 2009 20:28
OK, bra. Då kan problemet vara att du har ett alldeles för liten pump/filter. Det är samma som följde med till mitt 50liters, och det var för snålt. Det var väl OK ett par dagar, men den sätter igen för snabbt och kan inte ge tillräcklig ytrörelse. Och eftersom man måste dit och pilla hela tiden för att få bättre flöde så stör man nitrifikationen. Det är dessutom - tycker jag - en alldeles för liten filteryta för bakterierna att etablera sig på. Jag köpte till ett ytterfilter tetratech 400 som har en väldigt stor total filteryta, och kör det plus aquaelen. Efter dessa två åtgärder så har jag inte haft några problem. Innan så dog fiskarna. Det är etableringen av stabila vattenvärden du ska fokusera på. Har du dessutom medicinerat i karet så har det ytterligare vållat problem. Det blir onda cirklar då allt åker jo-jo. Det är som natt och dag när allt kommer på spår. Överlag så tycker jag de säljer dödsfällor i och med att de sätter ihop sådana här billiga startpaket.

Desto mer du ventilerar ytan desto bättre. Rikta en liten fläkt ner i luckan. Ytrörelsen är en sak, men att få nytt syre i kontakt med ytrörelsen är lika viktigt.

Och sedan få växterna friska. Det kräver också cirkulation. Här är mitt 50l nu som är samma akvarium som du har (fast mindre):

http://www.filosofiforum.com/bilder/akv31.jpg
#8 - 11 augusti 2009 05:33
Snyggt! :d
Bilagor:

Annons