Jo fast det är en viss skillnad på snäckor och räkor ;) Men kuhliiålar som Isolde81 föreslår simmar vid bottnen och städar. Fast som algätare är räkorna att föredra.
Javisst, men indiska glasmalar är känsligare än praktbotior (här på zoopet står det svårighetsgrad 4 på dem). Jag vill inte låta negativ, men jag tycker det är viktigt att man är medveten om det.
Det var därför jag skrev att det är min personliga åsikt. Jag har 3 mosaikgurami i mitt 310 liters och skulle inte vilja ha dem i ett mindre akvarium. Och så undrar jag om det inte kan bli jobbigt för honan efter lek.
Jodå, jag ÄR medveten om svårighetsgraden på glasmalar, men tycker förstås det är jättebra att du påpekar, såvitt du vet så kunde jag lika gärna varit totalt ovetande! :)
Har faktiskt inte tänkt på att det kan bli trångt för mosaikhonan efter eventuell lek, mosaikgurami är väl rätt lugna och snälla? Men jag ska nog tänka lite mer på det där, inget är ju spikat utan jag spånar bara än så länge.
Sen vet jag förstås också att det är skillnad på räkor och snäckor ;) , jag tror ju inte att botiorna ÄTER räkorna, men kanske att de med sitt nyfikna pickande kan skada dem och stressa ihjäl dem...Eller att räkorna får lov att gömma sig, alltid..? Men jag vet inte, är det någon som haft båda tillsammans och har någon teori?
(Har för mig att jag frågat om det i någon annan tråd, ska försöka hitta den!)