Vad skulle ni göra med 152 l?

#1 - 27 november 2006 12:34
Ja, vad skulle ni stoppa för fisk i ett 152-liters kar? Jag har just nu scalareyngel och amanoräkor i, men när de är sålda så ska jag göra i ordning karet har jag tänkt. Har köpt ett ytterfilter, Eheim 2222 till det och har funderat på rådasand. Återstår vilka fiskar som ska i?
OBS! Inga malawi- victoria- eller tanganyikaciklider, sådana förslag kan ni lägga ner direkt! :p

Hoppas på många kreativa förslag nu, även växtförslag är intressanta!
#2 - 27 november 2006 13:03
Här är några olika alternativ som jag själv skulle kunna tänka mig göra om jag hade ett tomt 152 liters (och plats för det i lägenheten).

1. Dvärgkulfiskar
2. Några små bettor av någon ovanligare art (t ex betta imbellis) + ett stim dvärgrasboror
3. Snäcklekare (OBS. inga växter)
4. Endlers + pygmésvärdbärare (håller på och startar upp ett 110 liters för just dessa fiskar)
#3 - 27 november 2006 13:49
Dvärgkulfiskar är jag faktiskt lite sugen på, men hade ev tänkt att i så fall ha sådana i 105 liter. (Japp, har fler kar med osäker framtid...:p )
#4 - 27 november 2006 13:56
En massa små corysar! Inred med rötter och vallisar.
#5 - 13 december 2006 21:35
Sydamerika!

Du kan ju alltid satsa på det jag just (till sist) bestämt mig för. Har dock inget tomt akvarium här ännu, men jag har börjat planera inför ett köp till vårvintern:
Några kakaduaciklider (en hane, två honor), ett stim med tetror/alternativt någon till sort dvärgciklid och så 5-6 corydoras. Vad gäller växter har jag inte hunnit så långt själv heller, men från sydamerika finns ju en del att välja på.

Gör gärna ett inlägg och berätta när du bestämt dig (eller det kanske du redan har gjort - det var ju ett tag sedan du startade den här tråden)!
#6 - 13 december 2006 21:37
Ja, givetvis ska det finnas någon/några rötter som en del av inredningen, men det behöver väl knappast nämnas när jag säger (skriver) sydamerikansk biotop.
#7 - 13 december 2006 22:25
Lene skrev:
Gör gärna ett inlägg och berätta när du bestämt dig (eller det kanske du redan har gjort - det var ju ett tag sedan du startade den här tråden)!

Nope, jag har inte bestämt mig än och det kommer hur som helst att dröja ett tag till innan det ska startas om så alla förslag är varmt välkomna! Fast det blir ju inte direkt lättare att bestämma sig när man får en massa roliga idéer..:p
#8 - 13 december 2006 22:40
Snäcklekare. Dom är kreativa, roliga och dom får yngel utan större ansträngningar.

Om inte annat så är jag väldigt sugen på sånna
HazelCR
#9 - 14 december 2006 04:18
Är det inte en stor risk med kulfiskar, att det bara blir en kulfisk, som biter alllt i karet, både andra fiskar och växter?
Det låter tråkigt, tycker jag.

Snäcklekare, blir ju gärna från de sjöarna du ville undvika. Men snäcklekare kan du kombinera med många andra firrar. Jag har t.ex. testat med snäcklekare tillsammans med 3 små Guppy, ca 1 cm och de får vara ifred från Snäcklekarena. Snäcklekarna håller sig nästan enbart till det stället du placerar snäckskalen. Om du lägger sådana vid den främre rutan i ett hörn, så får du "mycket kar" kvar till andra arter.

Varför inte prova Batskis förslag 2,3 och 4 på en gång?
#10 - 14 december 2006 05:17
jag skulle göra ett malakvarium, med rötter o liknande.. och några fina L malar.. det tycker jag skulle va roligt.
#11 - 14 december 2006 11:39
jag skulle göra ett malakvarium, med rötter o liknande.. och några fina L malar.. det tycker jag skulle va roligt.

En dröm jag har är ett långt, lågt malakvarium, typ 3 m långt... :)
#12 - 14 december 2006 11:42
HazelCR skrev:
Varför inte prova Batskis förslag 2,3 och 4 på en gång?

Nja, alla på en gång blir det INTE...Däremot ligger bettor bra till, men de går väl vid ytan? (Eller finns det undantag?) Vad skulle man i så fall kunna komplettera med i de lägre skikten?
#13 - 14 december 2006 12:40
Snäcklekare, igen!. Dom håller sig runt sina snäckor nere på botten ;D
#14 - 14 december 2006 12:47
sparven skrev:
Snäcklekare, igen!. Dom håller sig runt sina snäckor nere på botten ;D

Jag gissar att du är VÄLDIGT förtjust i snäcklekare? :D Men snäcklekare och bettor vill väl ha väldigt olika ph, så det verkar inte vara någon vidare kombination....
#15 - 14 december 2006 14:35
Nitra98 skrev:
Nja, alla på en gång blir det INTE...Däremot ligger bettor bra till, men de går väl vid ytan? (Eller finns det undantag?) Vad skulle man i så fall kunna komplettera med i de lägre skikten?

Just dvärgrasboror. Men bettorna är ju inte bara vid ytan. Som bottenfiskar skulle du kunna ha kuhliiålar.

Bettor och snäcklekare skulle vara en mycket olämplig kombination eftersom de har helt olika behov både vad gäller vatten och miljö. Bettor trivs ju i mjukare och relativt stillastående vatten och med mycket växtlighet. Snäcklekare däremot lever i hårt vatten bland klippor och snäckskal och på ett djup där det inte finns några växter.
Bilagor:
#16 - 14 december 2006 15:12
nån SA med dvärgciklider o tetror...

..eller kanske asien med nån gurami och små rasboror och massa växter... fin fint!
#17 - 14 december 2006 15:15
vad tycks om det här då, fyll karet med spretiga rötter och javamossa, och lägg till ett stim små rasboror och sen MASSVIS med räkor!
HazelCR
#18 - 14 december 2006 16:35
Nitra98 skrev:
Jag gissar att du är VÄLDIGT förtjust i snäcklekare? :D Men snäcklekare och bettor vill väl ha väldigt olika ph, så det verkar inte vara någon vidare kombination....

Jag beaktade inte de olika vattenvärdena arterna vill ha, när jag skrev mitt inlägg. Det finns alltså svar på min fråga "varför inte ...."
#19 - 14 december 2006 16:38
batski skrev:
Just dvärgrasboror. Men bettorna är ju inte bara vid ytan. Som bottenfiskar skulle du kunna ha kuhliiålar.

Ok, så rasboror håller till i de lägre skikten? Jag hade fått för mig att de höll till högt upp, men jag har ingen aning om varför! :D
#20 - 14 december 2006 16:40
Nitra98 skrev:
Ok, så rasboror håller till i de lägre skikten? Jag hade fått för mig att de höll till högt upp, men jag har ingen aning om varför! :D

Mina håller sig mest i mitten.
#21 - 14 december 2006 16:41
vad tycks om det här då, fyll karet med spretiga rötter och javamossa, och lägg till ett stim små rasboror och sen MASSVIS med räkor!

Räkor har jag redan i tre andra kar, varav två rena räkkar och det tredje med ancistrusyngel och guppy, annars hade det varit intressant! (Fast man kan såklart inte ha för mycket räkor! :p )
#22 - 14 december 2006 20:56
OBS! Korrigering av mitt tidigare tips!!

Öh, jag skrev såhär i mitt tidigare inlägg:

Lene skrev:
Några kakaduaciklider (en hane, två honor), ett stim med tetror/alternativt någon till sort dvärgciklid och så 5-6 corydoras.

Följ inte mitt tips! Har nu läst på i Ad Konings Ciklidboken (andra utgåvan) och där står att man inte ska ha någon sorts mal tillsammans med Apistogramma-arter (som kakaduaciklider, exempelvis)! Malarna äter upp ägg och yngel, och för rengöringens skull behövs de inte - det klarar "apistogrammasarna" själva. Efter att ha läst det satsar jag istället på två olika dvärgciklidarter och så ett stim tetror. Tetrorna gör tydligen att dvärgcikliderna inte är lika skygga som de kan vara om de är ensamma. I sin naturliga miljö gömmer sig apistogrammasarna när de ser att tetrorna skingrar sig, eftersom det tyder på någon fara. Frånvaron av liknande (tetra)fiskar i ett akvarium gör att de tror att de borde stanna i sina gömställen. (Fritt efter Ciklidboken)
#23 - 18 december 2006 18:01
Det finns ju hur mycket kul som helst att göra med 152 liter. Jag håller på att starta ett i ungefär samma storlek som skall bli hem till några alunocaror.

Annars kan jag tipsa om en västafrika biotop. Kul ur inrednings synpunkt med rötter,stenar och lite växter. Finns ju hur mycket snygga fiskar som helst därifrån tex kongotetra(finns en riktigt snygg variant med gula fenor) palletciklid, någon synodontis och liten egyptisk munruvare.
#24 - 19 december 2006 13:11
Personligen tycker jag att 152 liter kommer att bli för trångt för några av de fiskarna som du nämner. Kongotetror är relativt stora stimfiskar och synodontis kan bli ganska stora och behöver större akvarier. Jag känner en som har 2 synodontis i ett 310 liters och tycker att det ser ut att vara i minsta läget.

Annars håller jag med om att det är fina fiskar som du tipsar om.
#25 - 19 december 2006 13:17
Lene skrev:
Följ inte mitt tips! Har nu läst på i Ad Konings Ciklidboken (andra utgåvan) och där står att man inte ska ha någon sorts mal tillsammans med Apistogramma-arter (som kakaduaciklider, exempelvis)! Malarna äter upp ägg och yngel, och för rengöringens skull behövs de inte - det klarar "apistogrammasarna" själva. Efter att ha läst det satsar jag istället på två olika dvärgciklidarter och så ett stim tetror. Tetrorna gör tydligen att dvärgcikliderna inte är lika skygga som de kan vara om de är ensamma. I sin naturliga miljö gömmer sig apistogrammasarna när de ser att tetrorna skingrar sig, eftersom det tyder på någon fara. Frånvaron av liknande (tetra)fiskar i ett akvarium gör att de tror att de borde stanna i sina gömställen. (Fritt efter Ciklidboken)

Malar med Apistogramma är väl inga större problem (beroende på vilken mal det är förstås ;)). Apistogramma är ju grottlekande så det är ju relativt enkelt för dem att hålla borta andra fiskar. De är värre för substratlekande arter. Visst, pansarmalar kan väl utgöra ett litet hot mot yngel, men tetrorna är i såna fall ett betydligt större hot mot yngel...
#26 - 19 december 2006 16:28
På epitet någon synodontis skulle väl denna kunna passa bra.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=364

Möjligen kan det bli lite trångt för kongo tetror men jag tror nog det skulle kunna gå.
#27 - 19 december 2006 16:32
Det är möjligt. Jag tycker det ser trångt ut för dessa fiskar med 152 liters. Men det är min personliga åsikt [:o]
#28 - 19 december 2006 17:47
Ett tips i länken...helt klart snyggt, så ska jag göra till mitt multiskar!
(tror jag) Fast med en massa snäckor också..
Fast mitt är inte så högt utan djupare (100l).

http://www.ratemyfishtank.com/enlarge.php/6166
#29 - 27 december 2006 23:30
Först vill jag tacka för alla intressanta tips, tack tack! :)

Sen undrar jag lite:
Som det ser ut just nu så är jag inne på att ha Mosaikgurami, Indisk glasmal och Dvärgbotior. Vad tror/tycker ni om kombinationen, någon som ska bort eller rent av någon som kan läggas till? Som ni ser så har jag ingen städpatrull påtänkt, finns det någon trevlig "asiatisk städare" förutom siamesisk algätare? (SAE är EVENTUELLT påtänkta, men just nu inte..!)
#30 - 27 december 2006 23:34
Tillägg:

Tror ni annars att räkor kan gå bra med ovanstående fiskar UTOM Dvärgbotior då såklart?
#31 - 28 december 2006 06:53
Varför tror du att dvärgbotior inte skulle gå bra ihop med räkor?

Tänk på att indiska glasmalar är väldigt känsliga och får lätt vita prick. Själv skulle jag aldrig våga ha såna i mitt akvarium.

Beträffande gurami så tycker jag personligen att dvärggurami skulle fungera bättre i akvarium av den storleken.
#32 - 28 december 2006 15:47
Nitra98 skrev:
Först vill jag tacka för alla intressanta tips, tack tack! :)

Sen undrar jag lite:

Som det ser ut just nu så är jag inne på att ha Mosaikgurami, Indisk glasmal och Dvärgbotior. Vad tror/tycker ni om kombinationen, någon som ska bort eller rent av någon som kan läggas till? Som ni ser så har jag ingen städpatrull påtänkt, finns det någon trevlig "asiatisk städare" förutom siamesisk algätare? (SAE är EVENTUELLT påtänkta, men just nu inte..!)

Ett gäng kuhliålar kanske?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=281
#33 - 28 december 2006 16:42
batski skrev:
Varför tror du att dvärgbotior inte skulle gå bra ihop med räkor?

Tänk på att indiska glasmalar är väldigt känsliga och får lätt vita prick. Själv skulle jag aldrig våga ha såna i mitt akvarium.

Beträffande gurami så tycker jag personligen att dvärggurami skulle fungera bättre i akvarium av den storleken.

Jag vet inte, dvärgbotior äter ju snäckor tex, jag är rädd att de ska "picka" och/eller stressa ihjäl räkorna? [:o]

Om det blir indisk glasmal så blir det hursomhelst inte förrän akvariet är väl inkört och de andra fiskarna sedan länge är väl etablerade, just för att malarna tydligen är känsliga. (Fast å andra sidan har jag hört att tex praktbotia är känslig för vita prick också och det har jag inte sett några problem med, varken för andra eller när vi själva hade...Så jag vågar prova i alla fall.)

På mosaikguramin står det ju 70 cm och 100 liter, mitt kar är 95 cm och 152 liter, så det är väl inte för litet? Tänkte bara ha ett par, inte "ett gäng". :)
#34 - 28 december 2006 17:28
Nitra98 skrev:
Jag vet inte, dvärgbotior äter ju snäckor tex, jag är rädd att de ska "picka" och/eller stressa ihjäl räkorna? [:o]

Jo fast det är en viss skillnad på snäckor och räkor ;) Men kuhliiålar som Isolde81 föreslår simmar vid bottnen och städar. Fast som algätare är räkorna att föredra.

Nitra98 skrev:
(Fast å andra sidan har jag hört att tex praktbotia är känslig för vita prick också och det har jag inte sett några problem med, varken för andra eller när vi själva hade...Så jag vågar prova i alla fall.)

Javisst, men indiska glasmalar är känsligare än praktbotior (här på zoopet står det svårighetsgrad 4 på dem). Jag vill inte låta negativ, men jag tycker det är viktigt att man är medveten om det.

Nitra98 skrev:
På mosaikguramin står det ju 70 cm och 100 liter, mitt kar är 95 cm och 152 liter, så det är väl inte för litet? Tänkte bara ha ett par, inte "ett gäng". :)

Det var därför jag skrev att det är min personliga åsikt. Jag har 3 mosaikgurami i mitt 310 liters och skulle inte vilja ha dem i ett mindre akvarium. Och så undrar jag om det inte kan bli jobbigt för honan efter lek.
#35 - 28 december 2006 17:41
batski skrev:
Jo fast det är en viss skillnad på snäckor och räkor ;) Men kuhliiålar som Isolde81 föreslår simmar vid bottnen och städar. Fast som algätare är räkorna att föredra.

Javisst, men indiska glasmalar är känsligare än praktbotior (här på zoopet står det svårighetsgrad 4 på dem). Jag vill inte låta negativ, men jag tycker det är viktigt att man är medveten om det.

Det var därför jag skrev att det är min personliga åsikt. Jag har 3 mosaikgurami i mitt 310 liters och skulle inte vilja ha dem i ett mindre akvarium. Och så undrar jag om det inte kan bli jobbigt för honan efter lek.

Jodå, jag ÄR medveten om svårighetsgraden på glasmalar, men tycker förstås det är jättebra att du påpekar, såvitt du vet så kunde jag lika gärna varit totalt ovetande! :)

Har faktiskt inte tänkt på att det kan bli trångt för mosaikhonan efter eventuell lek, mosaikgurami är väl rätt lugna och snälla? Men jag ska nog tänka lite mer på det där, inget är ju spikat utan jag spånar bara än så länge.

Sen vet jag förstås också att det är skillnad på räkor och snäckor ;) , jag tror ju inte att botiorna ÄTER räkorna, men kanske att de med sitt nyfikna pickande kan skada dem och stressa ihjäl dem...Eller att räkorna får lov att gömma sig, alltid..? Men jag vet inte, är det någon som haft båda tillsammans och har någon teori?
(Har för mig att jag frågat om det i någon annan tråd, ska försöka hitta den!)
#36 - 28 december 2006 17:44
Nitra98 skrev:
Sen vet jag förstås också att det är skillnad på räkor och snäckor ;) , jag tror ju inte att botiorna ÄTER räkorna, men kanske att de med sitt nyfikna pickande kan skada dem och stressa ihjäl dem...Eller att räkorna får lov att gömma sig, alltid..? Men jag vet inte, är det någon som haft båda tillsammans och har någon teori?

(Har för mig att jag frågat om det i någon annan tråd, ska försöka hitta den!)

Hittade tråden, såklart var det du, Batski, som ifrågasatte där också varför jag inte skulle ha räkor och dvärgbotior ihop! :D
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=93435&highlight=r%E4kor+dv%E4rgbotia

Tror nog jag ska prova att ha båda då! :)
#37 - 28 december 2006 17:55
Nitra98 skrev:
Jodå, jag ÄR medveten om svårighetsgraden på glasmalar, men tycker förstås det är jättebra att du påpekar, såvitt du vet så kunde jag lika gärna varit totalt ovetande! :)

Hehe [:o] det är ju inte lätt att veta...

Nitra98 skrev:
Har faktiskt inte tänkt på att det kan bli trångt för mosaikhonan efter eventuell lek, mosaikgurami är väl rätt lugna och snälla? Men jag ska nog tänka lite mer på det där, inget är ju spikat utan jag spånar bara än så länge.

Mosaikguramis är visserligen lugnare än andra guramis i samma storlek, men jag tycker ändå att mina kan jaga bort varandra ibland, så jag vet inte.

Nitra98 skrev:

Ok, jag förstår.
#38 - 28 december 2006 18:32
batski skrev:

Mosaikguramis är visserligen lugnare än andra guramis i samma storlek, men jag tycker ändå att mina kan jaga bort varandra ibland, så jag vet inte.

Överväger andra alternativ, men om jag bestämmer mig för tex dvärggurami, hur många kan jag ha i så fall? Är det lämpligast med ett par bara eller "ett gäng", och i så fall hur många av varje? Och gäller samma för alla små guramis eller är det olika för varje sort? Många frågor blev det nu... :p
Ska noga läsa igenom alla artbeskrivningar också, förstås, men folks egna erfarenheter kan ju skilja sig från artbeskrivningarna!

Mer åsikter överhuvudtaget är välkomna! :)
#39 - 28 december 2006 18:53
Dvärgguramis trivs i par, så 2 par tror jag skulle funka bra. Det är skillnader mellan olika arter.

Du har inte funderat på några bettor? Här än min nyupptäckta favorit: http://www.ibc-smp.org/species/smaragdina.html

Och här är en lista över olika betta-arter: http://www.ibc-smp.org/species/index.html
#40 - 28 december 2006 19:13
batski skrev:
Du har inte funderat på några bettor? Här än min nyupptäckta favorit: http://www.ibc-smp.org/species/smaragdina.html

Och här är en lista över olika betta-arter: http://www.ibc-smp.org/species/index.html

Tycker du att du var rolig nu? :mad: Nu blev det ju sådär jättesvårt IGEN att välja, jag var ju inne på en linje och så kommer du och förstör...;) :D
Nu får jag börja om från början...!

Annons