Vad skulle du välja?

#1 - 5 november 2004 16:15
Om du (som jag) hade ett tomt 375l vad skulle du då stoppa i för fisk?

Har lite problem att välja, har redan ett prydnadsakvarium (med guppy & kampfisk) ett "goby-akvarium" & ett med jordätare. Beteendet (gärna aktiva fiskar) är viktigast. Är lite trött på mina jordätare då de mest står & väntar på mat....
Gärna många förslag!

Mvh/Anna
#2 - 5 november 2004 16:20
Regnbågsfisk, kanske? En del av dom blir lite större och dom har ofta väldigt vackra färger när dom anpassat sig. Dom är snabbsimmande och väldigt livliga.

Hade det varit jag hade jag förstås stoppat i ett stort stim av någon trevlig corydoras och så något stort tetrastim upptill så det inte ser så tomt ut, men det är jag det ;-)
#3 - 5 november 2004 16:31
Jag har nyss kommit fram till att jag ser på fiskar på samma sätt som Sonja gör...
Men för att fylla ut kan jag ju säga att jag hade valt ett vackert stim av någon liten tetra eller rasbora och ett par vackra malar =)
#4 - 5 november 2004 16:33
Självklart så gör man som Sonja och slänger i lite Corys och tetror!! [;)]
#5 - 5 november 2004 16:42
375 liter kan man ha ett JÄTTESTIM med corys. Kanske två olika sorter som är rätt olika varandra. Eller , nej nu vet jag. Man skaffar 2-3 corydorasstim som går ihop i samma flodtarm i Amazonas. Åh... massor av corydoras... bara corydoras...
#6 - 5 november 2004 23:00
Regnbågsfisk, kanske? En del av dom blir lite större och dom har ofta väldigt vackra färger när dom anpassat sig. Dom är snabbsimmande och väldigt livliga.

Jo de är ju fina men jag vill nog ha en ciklid...

Hade det varit jag hade jag förstås stoppat i ett stort stim av någon trevlig corydoras och så något stort tetrastim upptill så det inte ser så tomt ut, men det är jag det ;-)

Jo men ett stim tetror & cordoras är redan tänkt till sydamerika-karet. Tänkt mig något som kan bryta av något mot det. Men det är klart, bara de passar ihop med de andra fiskarna kommer det definitivt bli några sådana sötnosar!

Gärna fler förslag :-)
/Anna
#7 - 5 november 2004 23:08
Snäckskalslekare & prinsessan av burundi kanske? eller någon annan Tanganyika. [:-23]
Önskar att jag också hade ett tomt akvarium [:I]
#8 - 5 november 2004 23:08
Vad sägs om nyckelhålsciklider? De är vackra. Eller kanske kakaduaciklider/kurvciklider eller liknande?
#9 - 5 november 2004 23:10
Discus eller scalarer kanske? Karets storlek räcker ju till bra där.
#10 - 5 november 2004 23:14
Snäckskalslekare & prinsessan av burundi kanske?

Snäckskalslekare är absolut intressant! Prinsessan njaeee. Lutar absolut mot Tagnanyikaciklider så gärna fler förslag från den gruppen.

Vad sägs om nyckelhålsciklider? De är vackra. Eller kanske kakaduaciklider/kurvciklider eller liknande?

Nja känns alldeles för likt mitt sydam-kar. Har faktiskt planer på att släppa ner antingen några par dvärgciklider eller ev nycklar när jag har minskat geophagusgruppen.

Finns det kanske nån CA som kan funka?
/Anna
#11 - 5 november 2004 23:16
Inga funderingar på Malawi?
/Lasse
#12 - 5 november 2004 23:23
Inga funderingar på Malawi?

Just nu är allt intressant, skulle nog vara kul med ett växt-löst akvarium som omväxling. Vill helst inte ha de "vanligaste" arterna som tillexempel rödsebra.
Kan dock inte så jätte mycket om varken malawi eller tangayika men måste medge att det skulle vara skönt att slippa att hålla på & sänka PH. Har PH 8,1 men tyvärr är väll Kh 2 alldeles för lågt ändå....

/Anna
#13 - 5 november 2004 23:43
Kör med sprutfisk, kulfisk å nån fler. behövs lite salt i vattnet, men det är inga prob. dom är livliga, och har ett speciellt beteende som man inte blir less på..........
#14 - 15 november 2004 09:43
Själv skulle jag valt slamkrypare. mer intressant och udda fisk får man leta efter....
#15 - 15 november 2004 15:45
Var det inte du som hade funderingar på labyrinter?

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=238

Mvh Cecilia
#16 - 15 november 2004 15:49
Bara ovanliga fiskar som stör sig på varandra?!
#17 - 15 november 2004 16:54
Malawi säger jag bara :)
Finns mängder av trevliga som passar ditt akvarium, bland mbunas, aulonocara och haplisar! De förstnämnda är de vanligaste och färggrannaste, de sistnämnda är lite större köttätare.. Finns nåt för alla smaker! :)
#18 - 15 november 2004 18:24
Om du funderar tanganyika så tänk en kolloni snäcklekare (neolamprologus), en grupp frilekare (cypricromis), ett par rockhuggers (julidocromis), en grupp vändmalar (synodontis) och en grupp sandvändare (callacromis, xenotilapia). Om du inte vill ha för mycket yngel i karet kan du kompletera med någon mindre rovfisk (altolamprologus eller varför inte en ål?).

Tanganyikaakvariet är absolut det mest interesanta akvariet av alla. Här har du så många olika beteénden och fortplantningsstrategier att det aldrig verkar att ta slut. Klart att du skall ha tanganyikakar.
MVH
Magnus
#19 - 15 november 2004 18:53
Jag skulle ha nån scalar och kanske ett stim tetror.
#20 - 15 november 2004 19:09
Jag skulle haft Kyssguramis! Dom är så söta! [:X]
#21 - 15 november 2004 19:27
Varför inte ett stim bilbukar och lite dvärgciklider nertill i karet då kan du även ha corydoras
#22 - 16 november 2004 10:47
fengäddor är ju alltid trevliga, det finns ju många trevliga ormhuvudsfiskar eller varför inte ett sydamerika med fjärilsciklider, praktbotten tittare, kejsartetror och några snygga L-malar(snowball, royal och goldennugget).

Om du har tillräckligt med resurser tycker jag att du ska satsa på ett saltkar.

Mvh Michael

Annons